Jag har skapat en tråd där jag söker orsaken till lågt laddtryck: forum/viewtopic.php?t=18596
Jag riktar nu fokus mot taktventilen och dess slangar/anslutningar. Jag har kommit fram till att slangarna och anslutningar är täta.
Taktventilen har ju 3 anslutningar. Se bild nedan.
Jag har demonterat respektive slang: C (=den slang som skruvas fast i ingående IC rör), R (mindre slang som går in i J-slangen precis före turbon) samt W (=wastegatens kontrollslang).
Följande har jag upptäckt:
1. a) När jag blåser i motsvarande "C" slang, så flödar det fritt och lätt ut genom taktventilen till W och mycket lite ut till R, typ 95% resp 5% av flödet. I detta läge så går laddtrycket åt att öppna wastegaten.
b) När jag kopplar om ventilen med 12V från batteriet så klickar det till tydligt. Nu flödar det markant mer till R, MEN fortfarande till W, typ 65 % resp 35 %.
Läge 1b) är ju det läge där tryck ska byggas upp och wastegaten ska ju ha noll kontrollsignal (=laddtryck till sig)
Fråga: Ska det inte vara absolut tätt i detta läge 1b)? Dvs taktventilen ska INTE distribuera laddtryck till wastegate.
2. Det läcker från de elektriska polerna (flatterminalerna) där de går in i plasthuset (röd pil)! När jag kopplar in såsom 1b) läcker det ännu mer. Jag klarar av att bygga knappt 0,1 bar med mina lungor och det pyser ganska fint. Kan jag ana hur mycket mer det läcker vid 1,0 bar.
Att läge 2 är inte OK förstår jag själv. Men jag undrar om inte största boven är läge 1b). Att ge så mycket till wastegaten kan väl inte vara korrekt när ventilen är "stängd" för wastegaten???
Mvh
Stephan
Taktventil - HUR tät ska den vara mellan dess lägen ??
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Taktventil - HUR tät ska den vara mellan dess lägen ??
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Ducati
- Turbo-Poster
-
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
Jag tror inte taktventilen någonsin stänger anslutningen till W (eller ens försöker stänga den). Allt den gör är att öppna utloppet R när den får spänning. Eftersom det sitter en strypning på inloppet C så räcker det att pysa ut lite luft genom R för att det inte ska bygga upp så högt tryck på utgången W. Den ska ju inte heller stänga av anslutningen W, bara minska trycket ut till den så att wg inte öppnar så tidigt.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
- Nahpets
- Addict
Hej!Ducati wrote:om du vill kan du få låna en taktventil av mig och jämföra med, min bil gick bra med den så den borde vara ok
Jag tackar ja! Mycket vänligt av dig.
Hur kommer jag i kontakt med dig?
Jag skulle vilja montera taktventilen innan helgen så om jag kan komma över och hämta den innan dess vore det fin fint!
(Du finner mitt nummer i kontaktlistan.)
Mvh
Stephan
- Nahpets
- Addict
När jag tänker efter så är ditt resonmang rimligt.Tomas wrote:Jag tror inte taktventilen någonsin stänger anslutningen till W (eller ens försöker stänga den). Allt den gör är att öppna utloppet R när den får spänning. Eftersom det sitter en strypning på inloppet C så räcker det att pysa ut lite luft genom R för att det inte ska bygga upp så högt tryck på utgången W. Den ska ju inte heller stänga av anslutningen W, bara minska trycket ut till den så att wg inte öppnar så tidigt.
Eftersom R är "trycklöst" jämförelsevis med C så spelar det ju ingen roll om W får luft distribuerad till sig samtidigt som R, eftersom laddtrycket kommer att ta den lättaste vägen, som är mot R.
Mvh
Stephan
- notetoself
- Addict
- Bilmodell: Porschelös
R= Ansluten till inloppsröret före turbon
W= Ansluten till wastegatens membrandosa
C= Ansluten till inloppsröret efter turbon
Facit:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 30&t=79521
Facit:
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- Nahpets
- Addict
Precis!Turbo-Puh wrote:R= Ansluten till inloppsröret före turbon
Facit:
Men vet du hur mycket den ska distribuera luften i ventilen till R resp W? De elektriska detaljerna är uppmätta = OK.
Det som slår mig är att om taktventilen/magnetventilen inte hinner evakuera laddluften bort från "W" och i kombination med gammal slapp WG fjäder så skulle detta kombinerat skapa för tidigt bypass av avgaserna i WGn = lägre tryck.
I så fall: Byt WG till förspänd WG. Men detta utesluter inte att TVn/MVn fortfarande är defekt.
Så någon som kan mäta på sin TV / MV och blåsa lite för att se hur det flödar?
Mvh
Stephan
- Nahpets
- Addict
Revlines trimkit innebär att man bypassar taktventilen och lämnar den helt och hållet därhän!
Lindsey racing har en länk för beskrivning: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/M ... EPORT.html .
Detta är en manual boost controler, MBC.
Men jag undrar hur kan laddet regleras i realtid med en statisk pysventil?
Har MBCn någon slags fjädrar kula som reglerar trycket om trycket blir för högt?
Mvh
Stephan
Lindsey racing har en länk för beskrivning: http://www.lindseyracing.com/LR/Parts/M ... EPORT.html .
Detta är en manual boost controler, MBC.
Men jag undrar hur kan laddet regleras i realtid med en statisk pysventil?
Har MBCn någon slags fjädrar kula som reglerar trycket om trycket blir för högt?
Mvh
Stephan
-
- Turbo-Poster
Ja en MBC ger bara ett tak för laddtrycket oberoende av varvtal. Om man till exempel ställer den på 1,2 bar så håller den WG stängd under 1,2 bar. Vid höga varvtal så kan inte en originalturbo ge så mycket laddtryck och riskerar då att övervarva. Dessutom så stryper man avgasflödet onödigt mycket om man tvingar alla avgaserna att gå igenom turbon. Med original WG så ordnar det sig ändå eftersom den även öppnar när avgastrycket mot ventilen blir för högt. Har man bytt WG så finns det däremot risk att det inte blir så bra. Med bytt WG bör man ha EBC som drar ner laddtrycket på höga varv om man inte har en större turbo (och alla därmed sammanhörande modifieringar)
Bengt
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)