924 Turbo -79 She's alive!

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#76 Post by makkanftw »

Nu har jag lossat på tråget för att få ner det men inte att det vill ner!
Det är löst, problemet är bara att det tar ju i balken på vägen ner och går inte vinkla tillräckligt för att få under sprängkåpan :( Vänster motorfäste har jag lossat på och lyft upp motorn lite men fortfarande no go.. Tips?
- Marcus

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#77 Post by Joakim.S »

Jag har för mig att framvagnsbalken sitter i 4st skruv, låt leder sitta kvar och släpp ned balken och du borde få bort tråget.

/Joakim

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#78 Post by patand »

Japp ner med balken är ett måste så vitt jag vet och det är som Joakim säger bara 4 bultar att lossa (17mm skalle är det på dem, så vet du det nu också) :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#79 Post by makkanftw »

Tack gode gud för det här forumet! Springer ut direkt och fortsätter! :D
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#80 Post by makkanftw »

Fick ju ner balken men lyckades iaf inte få ner tråget på egen hand, måste ju tvinga ner balken och samtidigt lirka ut tråget så får väl helt enkelt se mig besegrad för ikväll och fortsätta imorgon.
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#81 Post by makkanftw »

Tråget nere och likaså alla kolvar. En del av kolvringarna var spruckna och ramlade isär, alltså inte enbart på cylindern med den trasiga kolven.

Normalt vid slitage eller säger det er något?
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#82 Post by makkanftw »

Patand, hittade du någon kolv åt mig? :)
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#83 Post by patand »

makkanftw wrote:Patand, hittade du någon kolv åt mig? :)
Har inte kollat... trodde du gick på 924board istället.. :)

Ska försöka komma ihåg att ta en koll i kväll!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#84 Post by makkanftw »

Hittar inga S1 kolvar nånstans. Åker isf på att konvertera till S2 vilket innebär svänghjul och hela köret.. Inte lika kul bortsett från effektökningen.
- Marcus

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#85 Post by Cédric »

Glöm inte att du samtidigt måste byta tändsystem och bränslesystem, har du lagt upp en köpesannons på 924board ? Det lär vara någon som har känns det som

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#86 Post by gegge »

Tror inte du behöver konvertera allting bara för att du byter kolvar. Visserligen stiger kompet från 7,5:1 till 8,5:1 med det är inte så våldsamt. Tändkurvorna borde vara snarlika, kan du inte backa tändingen manuellt ett par grader? Alternativt sänk laddtrycket (är bara marginellt högre på tidiga bilen 0,7 mot 0,65bar har jag för mig). Istället skulle jag titta på en lösning med vatteninsputning eller intercooler.

Den enklaste lösningen för att få ner kompet är annars en lite vildare kam. Titta tex på ENEMs V16T 268° till exempel, det sänker dynamiska kompet ordentigt. Ytterligare plus är en roligare motorsom ger minst 10hk extra, kanske det dubbla. Integral cams i USA har en snarlik kam.

Om jag räknar hur länge insugsventilen är öppen efter nedre vändläge:
Orginal 255° (19-180-55)kam ger COS(55°)= 79% av statisk komp 7,5:1 = 5,90:1
ENEM 268° (22-180-66)kam ger COS(66°)= 70% av statisk komp 8,5:1 = 5,97:1

Finns fler på www.924.org som laddar 1bar på en orginal 924 sugmotor med 9,3:1 i komp. OBS men då med intercooler!
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#87 Post by patand »

Man borde kunna köra med S2 kolvar i en S1... kompressionen höjs visserligen men det kan man kompensera genom att sänka laddtrycket. Övriga grejer borde kunna vara exakt detsamma som tidigare. Byte av kolvar borde inte innebära ett "måste" att konvertera helt till S2.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#88 Post by Cédric »

Man måste ju inte men om det är det enda man moddar så tror jag man ligger lite dåligt till med spikmarginalerna, men IC eller kraftigt justerad tänding kan det ju gå ändå..

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

#89 Post by makkanftw »

jo självklart har jag funderat på IC lösningen osv också, känns nära till hands då jag ändå tänkt montera en i framtiden. Men som sagts tidigare och även på 924board så blir spikmarginalen lidande och inte bara pga laddluften utan även bränslet?

Sen är det självklart en penga/tids-fråga också.
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#90 Post by gegge »

Bränslesystemen i S1 och S2 har samma kapacitet, bara man inte börjar fippla runt på delarna mellan modellerna. Tror nog det är en bra idé att kolla så att alla cylindrar får samma mängd soppa däremot och berikning under laddtryck. Ett råd är lambdamätare, räcker med vanlig smalband och dioder så du blir varnad om den går magert.

Anledningen till att S2 kunde ha högre komp är en mycket mer exakt styrning av tändningen (i steg om 1,8°), men tändkurvan på S1 varierar mellan bilarna. Så med en knacksensor och lite koll på tändningen är du safe.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users