Tror inte du behöver konvertera allting bara för att du byter kolvar. Visserligen stiger kompet från 7,5:1 till 8,5:1 med det är inte så våldsamt. Tändkurvorna borde vara snarlika, kan du inte backa tändingen manuellt ett par grader? Alternativt sänk laddtrycket (är bara marginellt högre på tidiga bilen 0,7 mot 0,65bar har jag för mig). Istället skulle jag titta på en lösning med vatteninsputning eller intercooler.
Den enklaste lösningen för att få ner kompet är annars en lite vildare kam. Titta tex på ENEMs V16T 268° till exempel, det sänker dynamiska kompet ordentigt. Ytterligare plus är en roligare motorsom ger minst 10hk extra, kanske det dubbla. Integral cams i USA har en snarlik kam.
Om jag räknar hur länge insugsventilen är öppen efter nedre vändläge:
Orginal 255° (19-180-55)kam ger COS(55°)= 79% av statisk komp 7,5:1 = 5,90:1
ENEM 268° (22-180-66)kam ger COS(66°)= 70% av statisk komp 8,5:1 = 5,97:1
Finns fler på
www.924.org som laddar 1bar på en orginal 924 sugmotor med 9,3:1 i komp. OBS men då med intercooler!