Tryckarslammer vid bankörning

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

Tryckarslammer vid bankörning

#1 Post by headline »

Då var det snart sæsong igen och bilen ska gøras iordning! :D

Førra året fick jag lite ventiltryckarslammer/tick på Kinnekulle då jag pressat bra och det var varmt ute. Det førsvinner efter att motorn svalnat och hørs først efter att jag kommer in i depå. Vattentempen ær stabil och har aldrig hamnat øver normal temp. Har orginal vatten/olja-værmevæxlare till oljekylning. Har ingen oljetempmætare så jag vet inte om oljetemperaturen drar ivæg utan att vattentempen gør det, någon med erfarenhet kring detta?

Jag har hittills kørt med Biltemas 5-50 syntetolja. Oljan var inte bytt från tidigare sæsong utan "anvændes igen", den ær fortfarande gyllengul och har alltså inte gått många timmar. Bantimmar det mesta. Kan oljan åldras och tappa egenskaper eller kan tryckarna bli trøtta?

Vet inte i vilken ordning jag ska testa detta men faktorer ær:

1.oljan kan ha blivit sæmre
2.oljetemperaturen blev før høg
3.tryckarna har blivit kassa


Så vad ær mest troligt enligt den samlade erfarenheten och hur skall jag gøra før att felsøka på enklast sætt?

Motorn ær en 8v NA.

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Jag tror på hög oljetemp och därmed "vattnig" olja. Jag råkade ut för det just på Kullen 2007. Körde också med Biltema 5w-50 och när oljetempen gick upp mot 150 grader så började min oljetryckslampa blinka... (snacka om att man blev rädd då!)

Gick snarast in i depån och då låg oljetrycket på under 1 bar på tomgång (skall ligga på runt 2 bar)...

Efter avsvalning en stund i depån var oljetrycket normalt och det var bara att köra igen.

Jag har inte haft så hög oljetemp sedan jag såg till att termostaten till min oljekylare (original extern 931 kylare) funkade som den skulle, det låg en liten bit av en oring och hindrade den att öppna fullt.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#3 Post by Per Huzell »

Uuups, det här kan ju bli en oljetråd :wink:
[i]Speed is Everything[/i]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by Spånet »

Hade liknande problem som Patand med den oljan, oljelampan tändes utan att trycket gick ner (kan lova att man släpper av då), efter byte till olja av annat fabrikat så försvann problemet.

Vet inte om oljan "skummar" när man ligger och pressar på 6-7.000 rpm och det bildas bubblor som gjorde att oljetrycksgivarn reagerade.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by headline »

Spånet wrote:Hade liknande problem som Patand med den oljan, oljelampan tändes utan att trycket gick ner (kan lova att man släpper av då), efter byte till olja av annat fabrikat så försvann problemet.

Vet inte om oljan "skummar" när man ligger och pressar på 6-7.000 rpm och det bildas bubblor som gjorde att oljetrycksgivarn reagerade.

//Lasse
Kanske, kanske inte... Hade du någon koll på temperaturen?

Är med på att det kanske kan vara som du säger men jag vill gärna döda andra möjligheter innan jag ifrågasätter oljan. Jag vill inte att det slutar med att "oljan är kass, byt!" på osäkla grunder.

Vilken olja bytte du till?

Tack för input! Någon mer som har erfarenheter kring varm olja eller tryckfall etc?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by Spånet »

headline wrote:
Spånet wrote:Hade liknande problem som Patand med den oljan, oljelampan tändes utan att trycket gick ner (kan lova att man släpper av då), efter byte till olja av annat fabrikat så försvann problemet.

Vet inte om oljan "skummar" när man ligger och pressar på 6-7.000 rpm och det bildas bubblor som gjorde att oljetrycksgivarn reagerade.

//Lasse
Kanske, kanske inte... Hade du någon koll på temperaturen?

Är med på att det kanske kan vara som du säger men jag vill gärna döda andra möjligheter innan jag ifrågasätter oljan. Jag vill inte att det slutar med att "oljan är kass, byt!" på osäkla grunder.

Vilken olja bytte du till?

Tack för input! Någon mer som har erfarenheter kring varm olja eller tryckfall etc?

Mvh Gustav
Oljetempen i tråget där min mätare sitter var normal, ca 80-90 grC.
Det är därför jag har min teori.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by headline »

Spånet wrote:
headline wrote: Kanske, kanske inte... Hade du någon koll på temperaturen?

Är med på att det kanske kan vara som du säger men jag vill gärna döda andra möjligheter innan jag ifrågasätter oljan. Jag vill inte att det slutar med att "oljan är kass, byt!" på osäkla grunder.

Vilken olja bytte du till?

Tack för input! Någon mer som har erfarenheter kring varm olja eller tryckfall etc?

Mvh Gustav
Oljetempen i tråget där min mätare sitter var normal, ca 80-90 grC.
Det är därför jag har min teori.

//Lasse
Ok, intressant! Vad bytte du till för olja?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

Kanske läge att se över oljekylningen istället om det är grunden till problemet, fungerar den nuvarande kylaren som den ska?

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#9 Post by Eddie Varvstopp »

Jag tror också på oljan. Själv har jag haft hysteriska oljetemperaturer (140+ mätt i tråget) och inte hört några konstiga ljud från motorn. Dock har jag kört med tjockolja typ 20W50 (Statoil och Valvoline) som skall palla högre temperaturer.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by headline »

Cédric wrote:Kanske läge att se över oljekylningen istället om det är grunden till problemet, fungerar den nuvarande kylaren som den ska?
Ja byggde ju motorn för typ 3 år sedan och kylet och värmeväxladen är i bra skick, rengjorda etc. Tror inte det är några problem så sett.

Tror själv att det kan vara någon form av kombination av hög temp och oljan som ger utfallet.

/Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by headline »

Eddie Varvstopp wrote:Jag tror också på oljan. Själv har jag haft hysteriska oljetemperaturer (140+ mätt i tråget) och inte hört några konstiga ljud från motorn. Dock har jag kört med tjockolja typ 20W50 (Statoil och Valvoline) som skall palla högre temperaturer.
Var detta före eller efter du monterade oljekylet? Vad har kylet gjort för skillnad i temp?

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Jag såg bara till så att oljetempen höll sig där den skulle sen har jag inte haft några problem med "den" oljan. Bytte inte ens till ny olja efter det utan enda skillnaden för mig var att tempen nu håller sig lägre i bilen.

Men jag antar att det KAN vara skillnad på olja och olja vid extrema temperaturer. Dock var det inte oljan som var problemet i mitt fall som sagt. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#13 Post by Eddie Varvstopp »

headline wrote:
Eddie Varvstopp wrote:Jag tror också på oljan. Själv har jag haft hysteriska oljetemperaturer (140+ mätt i tråget) och inte hört några konstiga ljud från motorn. Dock har jag kört med tjockolja typ 20W50 (Statoil och Valvoline) som skall palla högre temperaturer.
Var detta före eller efter du monterade oljekylet? Vad har kylet gjort för skillnad i temp?

Mvh Gustav
Det blev marginell skillnad dock har jag en bättre oljekyl liggande om jag vill byta. Nu får man tänka på att min motor inte är genomgången. Jag tror det är lätt att i detta läge bota symptom istället för grundorsak.

Så montera oljetempmätare så du vet var du ligger i temp.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
firefish
Turbo-Poster
Posts: 818
Joined: 2009-01-14 16:21:09
Bilmodell: 968CS
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by firefish »

Håller med ovanstående - börja med oljetempmätare. Rätt skönt att veta när det är ok att börja gasa och när man ska sluta. Anmärkningsvärt hur lång tid det trots allt tar att få upp oljan i anständig drifttemperatur.
Med tanke på att din motor är relativt nyihopsatt så är det väl inte helt osannolikt att en liten utstickande packningsbit, packningsmassa eller liknande kan ha släppt, satt sig på fel ställe och nu begränsar flödet av olja genom värmeväxlaren. Ganska enkelt att skölja ur kylkretsen för säkerhets skull.

Sen får etiketter och tester säga vad de vill - jag skulle aldrig hälla biltemaolja i en högprestandamotor och framför allt inte i en räserbil. Kalla mig fåntratt men det som tar livet av en motor är när metall får kontakt med metall av olika orsaker. Bra smörja och frisk kamrem är viktigare än allt annat.
Magnus W
www.bike.se

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by Cédric »

firefish wrote:Håller med ovanstående - börja med oljetempmätare. Rätt skönt att veta när det är ok att börja gasa och när man ska sluta. Anmärkningsvärt hur lång tid det trots allt tar att få upp oljan i anständig drifttemperatur.
Med tanke på att din motor är relativt nyihopsatt så är det väl inte helt osannolikt att en liten utstickande packningsbit, packningsmassa eller liknande kan ha släppt, satt sig på fel ställe och nu begränsar flödet av olja genom värmeväxlaren. Ganska enkelt att skölja ur kylkretsen för säkerhets skull.

Sen får etiketter och tester säga vad de vill - jag skulle aldrig hälla biltemaolja i en högprestandamotor och framför allt inte i en räserbil. Kalla mig fåntratt men det som tar livet av en motor är när metall får kontakt med metall av olika orsaker. Bra smörja och frisk kamrem är viktigare än allt annat.
Högprestandamotor, vardå ? 163 hästar på 2.5 liter och traktorvarvtal är ju inte särskilt mycket att komma med. Men hade jag byggt en räsermotor för 120k hade jag nog funderat över att byta bort biltemaoljan :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users