
Førra året fick jag lite ventiltryckarslammer/tick på Kinnekulle då jag pressat bra och det var varmt ute. Det førsvinner efter att motorn svalnat och hørs først efter att jag kommer in i depå. Vattentempen ær stabil och har aldrig hamnat øver normal temp. Har orginal vatten/olja-værmevæxlare till oljekylning. Har ingen oljetempmætare så jag vet inte om oljetemperaturen drar ivæg utan att vattentempen gør det, någon med erfarenhet kring detta?
Jag har hittills kørt med Biltemas 5-50 syntetolja. Oljan var inte bytt från tidigare sæsong utan "anvændes igen", den ær fortfarande gyllengul och har alltså inte gått många timmar. Bantimmar det mesta. Kan oljan åldras och tappa egenskaper eller kan tryckarna bli trøtta?
Vet inte i vilken ordning jag ska testa detta men faktorer ær:
1.oljan kan ha blivit sæmre
2.oljetemperaturen blev før høg
3.tryckarna har blivit kassa
Så vad ær mest troligt enligt den samlade erfarenheten och hur skall jag gøra før att felsøka på enklast sætt?
Motorn ær en 8v NA.
Mvh Gustav