Bosch HFM5 MAF sensor.
DME chip fullständigt anpassat för HFM5.
Rostfritt J-rör.
K&N luftfilter.
HFM5 är den modernaste generationen av Bosch luftmassemätare och sitter orginalmoterad i t.ex. Porsche 996 & 997 och BMW M3.
Mätaren är av typen "Hot Film air Mass meter" till skillnad från de äldre modellerna som var "Hot wire".
HFM har flera fördelar, t.ex är de inte lika känsliga för smuts och behöver därför ingen renbränning som de äldre modellerna krävde.
De har även "reverse flow detection" vilket gör dem mindre känsliga för omvänt flöde när recirkulationsventilen öppnar.
Chippet är ett "riktigt" MAF chip med många unika funktioner.
Helt omskriven luftflödes och lastberäkning anpassad för HFM5.
Lufttemperaturkorrektion ändrad för MAF och med bibehållna startegenskaper.
Specialskriven programfunktion för att hantera störningar från recirkulationsventilen.
Optimerad kallstart.
Filtrering av flödessignalen anpassad för MAF.
Möjlighet att växla mellan chippets två omgångar datamappar samt mellan open loop och closed loop lambdakontroll oberoende av varandra.
Tvådimensionella bränsle fullgasmappar för snabbaste spool up oberoende av turbomodell.
J-röret är designat så att luftfiltret sticker ut i innerskärmen för obehindrat flöde av kall luft. En sidoeffekt av detta är att man får ett väl hörbart vinande från turbon samt även det hett eftertraktade "psssccchhh" ljudet trots att man har recirkulationsventil och inte öppen dump

För att montera MAF kittet krävs förutom det som ingår:
Lämpliga spridare och bränsletrycksregulator beroende på effektuttag.
Manuell eller elektronisk laddtrycksreglering.
28 pinnars DME, dvs från -88 och framåt (det är relativt enkelt att bygga om äldre DME för 28 pinnars chip).
Wide band lambdasensor.
Större bränslepump vid körning på E85.
Eventuellt kan jag hjälpa med anskaffning av dessa saker.
Montaget är relativt enkelt.
Hålet i innerskärmen måste förstoras för att passa luftfiltret.
Det lilla fästet nedanför expansionskärlet avlägsnas.
Plasten bakom lyset trimmas för att ge kontakten frigång.
Ett fäste monteras under expansionskärlet.
Eventuellt kan stoppen för lyktan behöva modifieras men på min bil går det precis fritt.
Elektrisk inkoppling är mycket enkel, fem kablar som ansluts (löds) mot befintliga kablar i motorrummet.
Pris 10400:- med enbart mappar för bensin.
Pris 12700:- med mappar för bensin och E85.
Självklart ingår rådgivning och support.
Bilder finns i garaget.