Bussning till "spring plate" passar inte, hjälp be
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Bussning till "spring plate" passar inte, hjälp be
Hej på er, som vanligt så bråkar allt när man har ont om tid.
Fört började bränsle läcka:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54894
Sedan så har jag nu upptäckt mina bärarmsbussningar jag köpte omöjligt passar. Jag har försökt trycka och knacka men bussningen går inte in i torsionsröret. Den är helt enkelt för stor. Bussnignen verkar vara konisk, och därigenom går bara halva bussningen in. Hur är det tänkt att fungera egentligen ?
Köpte bussningarna från easec så jag vet inte var dom ursprungligen kommer ifrån. Hoppas du läser det här och kanske vet mer ?
Ska man sätta upp dom i svarv eller vad är tanken egentligen ?
Fört började bränsle läcka:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54894
Sedan så har jag nu upptäckt mina bärarmsbussningar jag köpte omöjligt passar. Jag har försökt trycka och knacka men bussningen går inte in i torsionsröret. Den är helt enkelt för stor. Bussnignen verkar vara konisk, och därigenom går bara halva bussningen in. Hur är det tänkt att fungera egentligen ?
Köpte bussningarna från easec så jag vet inte var dom ursprungligen kommer ifrån. Hoppas du läser det här och kanske vet mer ?
Ska man sätta upp dom i svarv eller vad är tanken egentligen ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja, hade jag ju kunnat göra. Men det går inte knacka in den så långt så att den går "bakom" bärarmens platta del. Om du förstår. Så det går inte montera riktigt. Försöker jag knacka in bussnignen först så går det inte sätta dit armen sen för hålet blivit för trångt
:D.
Samtidigt som detta ska jag dessutom försöka justera in så jag får rätt höjd på skiten. Det blir väääääldigt bökigt. Kanske bara har för liten slägga

Samtidigt som detta ska jag dessutom försöka justera in så jag får rätt höjd på skiten. Det blir väääääldigt bökigt. Kanske bara har för liten slägga

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 756
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Jag har en stor slägga...och ett rejält spett. Synd du bor så långt bort.Cédric wrote:Ja, hade jag ju kunnat göra. Men det går inte knacka in den så långt så att den går "bakom" bärarmens platta del. Om du förstår. Så det går inte montera riktigt. Försöker jag knacka in bussnignen först så går det inte sätta dit armen sen för hålet blivit för trångt:D.
Samtidigt som detta ska jag dessutom försöka justera in så jag får rätt höjd på skiten. Det blir väääääldigt bökigt. Kanske bara har för liten slägga

mvh
Goran

Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- Erik D
- S-Poster
- Posts: 80
- Joined: 2007-08-31 12:39:50
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1976
- Location: Stockholm
- Contact:
Gjorde en snabb sökning och hittatade två trådar på Pelican Parts där liknande problem har uppstått. Troligtvis handlar det om bussningar av ett annat märke men samma lösningar kan nog även användas på dina bussningar.
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=244579
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ht=neatrix
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=244579
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ht=neatrix
Erik Danielsson
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack, precis det jag letade efter men inte lyckades hitta. Bussningarna är ren å skär dynga är det man kan läsa ut av dom trådarna. Kul att veta. Det är med andra ord bara dra igång bandslipen och mala ner skiten tills det passar. Suck...Erik D wrote:Gjorde en snabb sökning och hittatade två trådar på Pelican Parts där liknande problem har uppstått. Troligtvis handlar det om bussningar av ett annat märke men samma lösningar kan nog även användas på dina bussningar.
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=244579
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ht=neatrix
Tack för hjälpen. Du måste komma över å fixa lite, det börjar brinna i knutarna

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- Turbo-Poster
- Posts: 903
- Joined: 2004-04-12 13:10:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm Nacka
- Contact:
Hmm jag tror det lät lite annorlunda förra helgenTack, precis det jag letade efter men inte lyckades hitta. Bussningarna är ren å skär dynga är det man kan läsa ut av dom trådarna. Kul att veta. Det är med andra ord bara dra igång bandslipen och mala ner skiten tills det passar. Suck...
Tack för hjälpen. Du måste komma över å fixa lite, det börjar brinna i knutarna . det är skiiiitsvårt att få rätt vinkel på springplejten, snudd på omöjligt. Ska göra ett nytt försök nu i veckan.

Jag använde en inclinometer för detta ändamål jag åkte dock på att ta ned bakvagnen 1 el 2 gånger extra, gick lite fortare på slutet

/Joakim
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Jag är inte förvånad över att man får problem med denna bussning. Båda ytor bussningen ligger mot är gjut ytor och jag gissar man har en gjuttolerans på 0.5 - 1mm. Dvs ganska stor variation på hur bilen ser ut. Får ofta frågan varför jag inte har denna bussning, och svaret är att antingen får man problem med glapp, eller som här, att det nyper 
Tyvärr inget bra eller roligt svar, men att "över tvinga" dit bussningen gör att man får onödigt stora torsionseffekter i bussningen. Är materialet i bussningen lite åt gummihållet är väl risken att man vrider sönder bussningen?

Tyvärr inget bra eller roligt svar, men att "över tvinga" dit bussningen gör att man får onödigt stora torsionseffekter i bussningen. Är materialet i bussningen lite åt gummihållet är väl risken att man vrider sönder bussningen?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du fick också höra att det skulle gå lätt va...Joakim.S wrote:Hmm jag tror det lät lite annorlunda förra helgen![]()
Jag använde en inclinometer för detta ändamål jag åkte dock på att ta ned bakvagnen 1 el 2 gånger extra, gick lite fortare på slutet![]()

Har dock bestämt för mig att det var någon som var på snabbbesök i garaget på fredagen som nämnde att man nog får ta ner och upp bakvagnen några gånger för att få det rätt...

Trist med bussningarna Cédric...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag tror hel enkelt att den som gjorde bussningarna har gjort en tabbe, alla verkar ju ha problem med att dom är för stora, det är ju inte direkt en mm som diffar, mer en halv cm.
Bakvagnen ska inte upp och ner mer än en gång, jag vet ju vilket läge spring plejten ska vara i. Problemet är att få den dit, det är ju lite klur eftersom splinsen är så grova
Bakvagnen ska inte upp och ner mer än en gång, jag vet ju vilket läge spring plejten ska vara i. Problemet är att få den dit, det är ju lite klur eftersom splinsen är så grova

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Du vet väl om att splinsen är olika stora på in och utsida.Cédric wrote:Jag tror hel enkelt att den som gjorde bussningarna har gjort en tabbe, alla verkar ju ha problem med att dom är för stora, det är ju inte direkt en mm som diffar, mer en halv cm.
Bakvagnen ska inte upp och ner mer än en gång, jag vet ju vilket läge spring plejten ska vara i. Problemet är att få den dit, det är ju lite klur eftersom splinsen är så grova
//Lasse
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Jupp 40 resp 44 splines, men det är likförbannat skitsvårt. Antingen blir det för mycket eller för lite. Ska göra ett nytt försök och se vad jag får till..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
Who is online
Users browsing this forum: No registered users