Bussning till "spring plate" passar inte, hjälp be

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Bussning till "spring plate" passar inte, hjälp be

#1 Post by Cédric »

Hej på er, som vanligt så bråkar allt när man har ont om tid.

Fört började bränsle läcka:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=54894

Sedan så har jag nu upptäckt mina bärarmsbussningar jag köpte omöjligt passar. Jag har försökt trycka och knacka men bussningen går inte in i torsionsröret. Den är helt enkelt för stor. Bussnignen verkar vara konisk, och därigenom går bara halva bussningen in. Hur är det tänkt att fungera egentligen ?

Köpte bussningarna från easec så jag vet inte var dom ursprungligen kommer ifrån. Hoppas du läser det här och kanske vet mer ?

Ska man sätta upp dom i svarv eller vad är tanken egentligen ?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by Spånet »

Se till att du smörjer ordentligt och sätter dom på rätt sida, sedan pressar du in dom med hjälp av skruvarna som du korsdrar.

Det är sk snuggfit :wink: :D

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by Cédric »

Ja, hade jag ju kunnat göra. Men det går inte knacka in den så långt så att den går "bakom" bärarmens platta del. Om du förstår. Så det går inte montera riktigt. Försöker jag knacka in bussnignen först så går det inte sätta dit armen sen för hålet blivit för trångt :D:D.

Samtidigt som detta ska jag dessutom försöka justera in så jag får rätt höjd på skiten. Det blir väääääldigt bökigt. Kanske bara har för liten slägga :)

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#4 Post by Goran »

Cédric wrote:Ja, hade jag ju kunnat göra. Men det går inte knacka in den så långt så att den går "bakom" bärarmens platta del. Om du förstår. Så det går inte montera riktigt. Försöker jag knacka in bussnignen först så går det inte sätta dit armen sen för hålet blivit för trångt :D:D.

Samtidigt som detta ska jag dessutom försöka justera in så jag får rätt höjd på skiten. Det blir väääääldigt bökigt. Kanske bara har för liten slägga :)
Jag har en stor slägga...och ett rejält spett. Synd du bor så långt bort. :lol:

mvh
Goran :wink:
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by Spånet »

Längre bult kanske är bättre än slägga :wink:

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Erik D
S-Poster
Posts: 80
Joined: 2007-08-31 12:39:50
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1976
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Erik D »

Gjorde en snabb sökning och hittatade två trådar på Pelican Parts där liknande problem har uppstått. Troligtvis handlar det om bussningar av ett annat märke men samma lösningar kan nog även användas på dina bussningar.

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=244579
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ht=neatrix
Erik Danielsson

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#7 Post by Cédric »

Erik D wrote:Gjorde en snabb sökning och hittatade två trådar på Pelican Parts där liknande problem har uppstått. Troligtvis handlar det om bussningar av ett annat märke men samma lösningar kan nog även användas på dina bussningar.

http://forums.pelicanparts.com/showthre ... did=244579
http://forums.pelicanparts.com/showthre ... ht=neatrix
Tack, precis det jag letade efter men inte lyckades hitta. Bussningarna är ren å skär dynga är det man kan läsa ut av dom trådarna. Kul att veta. Det är med andra ord bara dra igång bandslipen och mala ner skiten tills det passar. Suck...

Tack för hjälpen. Du måste komma över å fixa lite, det börjar brinna i knutarna :). det är skiiiitsvårt att få rätt vinkel på springplejten, snudd på omöjligt. Ska göra ett nytt försök nu i veckan.

Joakim.S
Turbo-Poster
Posts: 903
Joined: 2004-04-12 13:10:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm Nacka
Contact:

#8 Post by Joakim.S »

Tack, precis det jag letade efter men inte lyckades hitta. Bussningarna är ren å skär dynga är det man kan läsa ut av dom trådarna. Kul att veta. Det är med andra ord bara dra igång bandslipen och mala ner skiten tills det passar. Suck...

Tack för hjälpen. Du måste komma över å fixa lite, det börjar brinna i knutarna . det är skiiiitsvårt att få rätt vinkel på springplejten, snudd på omöjligt. Ska göra ett nytt försök nu i veckan.
Hmm jag tror det lät lite annorlunda förra helgen :D

Jag använde en inclinometer för detta ändamål jag åkte dock på att ta ned bakvagnen 1 el 2 gånger extra, gick lite fortare på slutet :?

/Joakim

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Jag är inte förvånad över att man får problem med denna bussning. Båda ytor bussningen ligger mot är gjut ytor och jag gissar man har en gjuttolerans på 0.5 - 1mm. Dvs ganska stor variation på hur bilen ser ut. Får ofta frågan varför jag inte har denna bussning, och svaret är att antingen får man problem med glapp, eller som här, att det nyper :(

Tyvärr inget bra eller roligt svar, men att "över tvinga" dit bussningen gör att man får onödigt stora torsionseffekter i bussningen. Är materialet i bussningen lite åt gummihållet är väl risken att man vrider sönder bussningen?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dea »

Hade samma problem med mina, slipade lite på dom och korsdrog sedan med långa skruvar.
Trodde inte det skulle bli bra utan kärva, men det har funkat helt utan problem.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#11 Post by patand »

Joakim.S wrote:Hmm jag tror det lät lite annorlunda förra helgen :D

Jag använde en inclinometer för detta ändamål jag åkte dock på att ta ned bakvagnen 1 el 2 gånger extra, gick lite fortare på slutet :?
Du fick också höra att det skulle gå lätt va... ;)

Har dock bestämt för mig att det var någon som var på snabbbesök i garaget på fredagen som nämnde att man nog får ta ner och upp bakvagnen några gånger för att få det rätt... ;)

Trist med bussningarna Cédric... :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Cédric »

Jag tror hel enkelt att den som gjorde bussningarna har gjort en tabbe, alla verkar ju ha problem med att dom är för stora, det är ju inte direkt en mm som diffar, mer en halv cm.

Bakvagnen ska inte upp och ner mer än en gång, jag vet ju vilket läge spring plejten ska vara i. Problemet är att få den dit, det är ju lite klur eftersom splinsen är så grova :)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by Spånet »

Cédric wrote:Jag tror hel enkelt att den som gjorde bussningarna har gjort en tabbe, alla verkar ju ha problem med att dom är för stora, det är ju inte direkt en mm som diffar, mer en halv cm.

Bakvagnen ska inte upp och ner mer än en gång, jag vet ju vilket läge spring plejten ska vara i. Problemet är att få den dit, det är ju lite klur eftersom splinsen är så grova :)
Du vet väl om att splinsen är olika stora på in och utsida.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Cédric »

Jupp 40 resp 44 splines, men det är likförbannat skitsvårt. Antingen blir det för mycket eller för lite. Ska göra ett nytt försök och se vad jag får till..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]