Byta ut bultar i bakvagn vid coiloverbygge??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#16 Post by Spånet »

Gör snygga snitt så kan du ju alltid svetsa tillbaka dom.

Tror inte det finns plats för fjädern med dom på plats, minnet sviker så jag kan ha fel :?

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#17 Post by Karl Birgander »

Ta bort bussningen som håller där så länge så får du lite plats, och om en vecka när du är lite wild n' crazy så tar du fram kapen och tar bort skiten! :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#18 Post by Dea »

Det måste ju finnas gott om torsionsrör på skroten så det är bara att kapa bort.
Utan t-stavar finns det nästan inget vridande moment kvar på t-röret ocj då behövs dom inte. Dessutom byter du väl till stum övre och undre infästning till själva "locket" så i sidled lär dom inte göra så mycket nytta med tanke på att dom är tunna och långa.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#19 Post by Nahpets »

Eller gör som jag och lägg in en distans/bricka mellan bussning och mothållssvärdet.

Mvh
Stephan

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#20 Post by Tomas »

Jag kör med original bult och hittills har det fungerat. Man bör nog inte använda längre bult än absolut nödvändigt, ju längre ju mer moment på infästningen i alubärarmen. Man bör även ha en stålbricka med någorlunda stor diameter mot alubärarmen så att inte ståldistanserna trycker märken i bärarmen med följd att skruvens förspänning släpper.

Där uppe är det mycket riktigt trångt. Jag har filat på skruvskallar och andra delar samt shimsat ut dämparen så mycket som möjligt och du funkar det.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#21 Post by 951master »

har fått tag på 90mm bultar med 10/9 kvalité.. (orig. 85mm 8/8 kvalité)

enda problemet är att jag måste köpa 50st..

men funderar på att göra det ändå.. skulle kännas säkrare å ha en bra bult då jag anser att den är extremt viktig..

i.o.m. ombyggnad till coilover ökar ju som sagt belastningen enormt på just den bulten, ifrån att bara ta emot relativt mjuka stötar, till att bära hela bilen under ganska extrema förhållanden..

om intresse finns för att köpa bultar av mej billigt så köper jag en hel kartong..

lösa bult jag hittat hittils har kostat 200kr/st men då är det fel längd. :?

(har verkligen letat å ringt till säkert 10 olika företag och tillverkare, gängan är extremt udda å används mest till te.x pluggar., Svänghjul på vissa tunga volvo diesel motorer har samma gänga, men är för korta)

om det blir några st. som vill ha så kan jag nog sälja bultar för 50kr/st.

skriv gärna här om ni vill ha bultar.. tillräckligt många så beställer jag en kartong..
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

#22 Post by tomp »

men funderar på att göra det ändå.. skulle kännas säkrare å ha en bra bult då jag anser att den är extremt viktig..

i.o.m. ombyggnad till coilover ökar ju som sagt belastningen enormt på just den bulten, ifrån att bara ta emot relativt mjuka stötar, till att bära hela bilen under ganska extrema förhållanden..

Hej

För att ha någon nytta av 10.9 skruv så måste du dra den med ett högre moment, och då får du en större säkerhet mot glidning, men då måste du ta reda på att gängan i bärarmen klarar det Ev. måste insatsgänga användas.

Tänk på att en 10.9 eller 12.9 skruv inte automatiskt löser alla problem, en 8.8 skruv är oftast ett bättre val om det är konstruerat för det.
Last edited by tomp on 2009-04-11 08:51:44, edited 1 time in total.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#23 Post by Dea »

Nja, en 10.9 skruv kommer väl också att ge högre säkerhet mot skjuvning och böjning.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

högre belastning

#24 Post by 931Melander »

Jag pratade med SFRO om detta eftersom att jag bygger om min bil också.
Han menade att det är relativt höga belastningat på dämparinfästningarna även om det bara är dämpningen de tar upp i orginalutförandet.
Jag förstärkte fästena men han menade att det är inte så stor skillnad i belastning med eller utan fjäder.
Om man tänker efter så är det ju så att ca. 250 kg vilar på fästet när man har coilover, men det var ju inte obelastat när man bara hade en gasdämpare som tryckte på.
Så var då hans resonemang och jag argumenterade inte för någonting annat heller.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#25 Post by gurra »

Bultar är inte mitt starkaste område, men är inte 10.9 sprödare än 8.8 och ger ett mer tvärt brott vid bristningsgränsen medans 8.8 deformeras?
Hellre en bult som böjs än en som går tvärt av.
Det absolut största riskmomentet bör vara när man måste ha distans för att få ut stötdämparen från bärarmen. Tror nog det viktigaste är att ha rätt typ av kona där för att minimera risken för brott.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#26 Post by Karl Birgander »

gurra wrote:Det absolut största riskmomentet bör vara när man måste ha distans för att få ut stötdämparen från bärarmen.
Alla (?) coiloverlösningar för bakvagnen är ju på ett eller annat vis distanserade från bärarmen, jag tror inte att det är så stort problem.
Folk kör ju med fjädrar en bit över 200 N/mm.

Bra är nog att minimera distanseringen.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#27 Post by Dea »

10.9 ger ett mer tvärtbrott då det är mindre elastiskt men vid en högre kraft.
Är det inte nån som har några hållf-böcker liggande som kan räkna på skjuvning och böjning på 8.8 vs 10.9? (mina ligger nog på vinden...)

Kona med större anliggningsyta mot bärarmen hjälper ju lite mot böjning då hävarmen blir kortare, mot skjuvning spelar den ingen roll då minsta tvärsnittareran är ungefär samma. Möjligtvis kan man se konans anliggning mot bärmarmen som ett friktionsförband och minsta tvärsnittsarean är då den ogängade delen som går genom "dämparhålet".

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

bult

#28 Post by 931Melander »

Kvaliteten står på ovansidan av bulten och betyder:
Ex. vis på 8.8 bultkvalite:
Första siffran visar bultens hållfasthet, i det här fallet 800 Nm/mm2. Andra siffran visar bultens sträckgräns, i det här fallet 80% av hållfastheten.

Exempel

M12 8.8
Area ca 88mm2 x 800Nm = 70400Nm --> 80% = 56300 Nm
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#29 Post by gurra »

Karl Birgander wrote:
gurra wrote:Det absolut största riskmomentet bör vara när man måste ha distans för att få ut stötdämparen från bärarmen.
Alla (?) coiloverlösningar för bakvagnen är ju på ett eller annat vis distanserade från bärarmen, jag tror inte att det är så stort problem.
Folk kör ju med fjädrar en bit över 200 N/mm.

Bra är nog att minimera distanseringen.
De bultar jag sett som gått av har ofta haft distanser som inte sett helt optimala ut. Det bästa är att ha en konad distans.
Skulle kanske inte säga att det är ett så stort problem, men helt klart är att själva distansen gör att hävarmen ökar betydligt och riktigt illa blir det om distansen är för liten i diameter.

Bilstein och även K&W (tror jag) har offset på dämparen från fästörat så att man slipper ha distans på bulten.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
tomp
S-Poster
Posts: 149
Joined: 2007-03-03 21:34:50
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1991
Location: Katrineholm
Contact:

#30 Post by tomp »

Dea wrote:Nja, en 10.9 skruv kommer väl också att ge högre säkerhet mot skjuvning och böjning.

/Dea

Ja om man tänker en böjning, men här blir det väl tal om utmattning och då hjälper det inte att gå upp i hålfasthetsklass på skruven, sen tror jag att det var friborrat i bärarmen (om jag minns rätt) så skruven måste böjas rätt mycket, samt att aluminimet i bärarmen kommer att deformeras långt innan du kan skjuva av skruven, plus att du har en distans mellan stötdämparen och bärarmen, kollade lite materialdata på gjuten aluminium och vad jag hittade så krävs insatsgänga för att använda 10.9 skruv om man ska dra till rätt moment för 10.9 skruven.
/Tommy
1:a klass 8B 2010, 2011
PCSR 8B 5kg/hk

1:a PCSR 8C 4kg/hk 2012

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users