Byta ut bultar i bakvagn vid coiloverbygge??
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Byta ut bultar i bakvagn vid coiloverbygge??
Klurat en del å letat på forumet utan resultat.. men blir lite skeptisk när man tänker på att den m14 8.8 skall ifrån att ta emot stötar på ifrån en originaldämpare till att bära HELA bilen i HÅRD belastning när stavarna är borta..
denna stackare sitter ju dessutom bara i ena sidan, å har inget mothåll uppåt skallen...
Håller det verkligen??? eller byter man bulten? isåfall var köper man en bult som håller å som passar?
/R
denna stackare sitter ju dessutom bara i ena sidan, å har inget mothåll uppåt skallen...
Håller det verkligen??? eller byter man bulten? isåfall var köper man en bult som håller å som passar?
/R
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.
Man köper kvalitetsskruv. Det är fingängat och gängat långt in. Mina nya skruvar är 120 mm vill jag minnas.
Köpte på wurth vill jag minnas. Inte många som har kvalisortskruv. M14x1,5x120mm 12.9 skruv köpte jag om jag minns rätt.
Turbocup har väl också enbart skruv där. Håller det för fabriksräjsing håller det för mig.
Man köper kvalitetsskruv. Det är fingängat och gängat långt in. Mina nya skruvar är 120 mm vill jag minnas.
Köpte på wurth vill jag minnas. Inte många som har kvalisortskruv. M14x1,5x120mm 12.9 skruv köpte jag om jag minns rätt.
Turbocup har väl också enbart skruv där. Håller det för fabriksräjsing håller det för mig.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
tilläggas bör kanske göras att det sitter uniballs i båda ändar på stötdämparen..
men de kanske e många som har? belastningen borde öka rätt mycket även av det...
någon som känner tilll någon som kört sönder / brutit av något i bakvagnen? kan ju vara dumt att göra samma misstag menar ja... hur är det med övriga bultar? kvalité osv.. vad kör ni andra med?
/R
men de kanske e många som har? belastningen borde öka rätt mycket även av det...
någon som känner tilll någon som kört sönder / brutit av något i bakvagnen? kan ju vara dumt att göra samma misstag menar ja... hur är det med övriga bultar? kvalité osv.. vad kör ni andra med?
/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Karl Birgander wrote:Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.
Man köper kvalitetsskruv. Det är fingängat och gängat långt in. Mina nya skruvar är 120 mm vill jag minnas.
Köpte på wurth vill jag minnas. Inte många som har kvalisortskruv. M14x1,5x120mm 12.9 skruv köpte jag om jag minns rätt.
Turbocup har väl också enbart skruv där. Håller det för fabriksräjsing håller det för mig.
Kan inte se att det finns någon orginal coilover till Turbocup i PET, så man
ska nog inte ta för givet att bulten är standard heller...

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Varför har du en så lång bult? har du dämparen på en distans? på min bärarm går originalbulten i botten med ca 40-45mm kvar.. precis lagom för att fästa stötdämparen..Karl Birgander wrote:Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.
m14x1,5 med 12.9 kvalité får det bli.. frågan e bara var man hittar det ..

The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jo, jag har distans för mina dämpare bak, kör med avo som har centrerade infästningar.
Modellanpassade har ju som på bild själva dämparröret ocentrerat mot fästet i nederkant.
Kolla som sagt på wurth, men bultarna är inte gratis.
Hmm.. jag mindes nog fel om TC...
Modellanpassade har ju som på bild själva dämparröret ocentrerat mot fästet i nederkant.
Kolla som sagt på wurth, men bultarna är inte gratis.
Hmm.. jag mindes nog fel om TC...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
FredrikÅ wrote:Har inte heller haft något problem på någon av de tre olika LEDA-utrustade
bilar som vi har kört med.
Så här såg det ut på "Old School".
En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under


MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Ja, har sett att du bogserar runt på easecs bettan IIFredrikÅ wrote:Det är ingen trädgårdsslang. Det är en bogserlina till långsamma N/A-bilar.Spånet wrote: En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under![]()
![]()


MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
tråd ur spår AB...Spånet wrote: En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under![]()
fler bilder nån?


ska ta mej in till nån mekanisk verkstad imorrn å köpa iallafall nåt som är starkare än 8.8 ... sen hoppas ja på att de håller... (de verkar ju hålla för alla andra)
stötte dock på lite andra problem även upptill på coilovern.. då de blev grymt trångt vid mothållssvärdet..
vt att många kapar bort dom, men jag vill att de SKA sitta kvar av två anledningar..
anledning. nr.1 det hjälper till att hålla i bakvagnen och styva upp, även om det inte fyller någon mothållsfunktion.
anledning. nr.2 möjlighet att bygga tillbaka till original.. (inte för att ja lär göra det men ändå..)
dock alltid kul att höra andras åsikter..

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]