Byta ut bultar i bakvagn vid coiloverbygge??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

Byta ut bultar i bakvagn vid coiloverbygge??

#1 Post by 951master »

Klurat en del å letat på forumet utan resultat.. men blir lite skeptisk när man tänker på att den m14 8.8 skall ifrån att ta emot stötar på ifrån en originaldämpare till att bära HELA bilen i HÅRD belastning när stavarna är borta..

denna stackare sitter ju dessutom bara i ena sidan, å har inget mothåll uppåt skallen...

Håller det verkligen??? eller byter man bulten? isåfall var köper man en bult som håller å som passar?

/R
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.

Man köper kvalitetsskruv. Det är fingängat och gängat långt in. Mina nya skruvar är 120 mm vill jag minnas.
Köpte på wurth vill jag minnas. Inte många som har kvalisortskruv. M14x1,5x120mm 12.9 skruv köpte jag om jag minns rätt.

Turbocup har väl också enbart skruv där. Håller det för fabriksräjsing håller det för mig.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

snugge
Turbo-Poster
Posts: 808
Joined: 2007-03-05 02:13:14
Bilmodell: volvo

#3 Post by snugge »

jeeesus, det var nästan äkkligt rent under den bilen... :shock:

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#4 Post by 951master »

tilläggas bör kanske göras att det sitter uniballs i båda ändar på stötdämparen..

men de kanske e många som har? belastningen borde öka rätt mycket även av det...

någon som känner tilll någon som kört sönder / brutit av något i bakvagnen? kan ju vara dumt att göra samma misstag menar ja... hur är det med övriga bultar? kvalité osv.. vad kör ni andra med?

/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Erol »

Karl Birgander wrote:Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.

Man köper kvalitetsskruv. Det är fingängat och gängat långt in. Mina nya skruvar är 120 mm vill jag minnas.
Köpte på wurth vill jag minnas. Inte många som har kvalisortskruv. M14x1,5x120mm 12.9 skruv köpte jag om jag minns rätt.

Turbocup har väl också enbart skruv där. Håller det för fabriksräjsing håller det för mig.

Kan inte se att det finns någon orginal coilover till Turbocup i PET, så man
ska nog inte ta för givet att bulten är standard heller...

Image

Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#6 Post by 951master »

Karl Birgander wrote:Jag har bytt mina bultar bultar till 30mm längre.
Varför har du en så lång bult? har du dämparen på en distans? på min bärarm går originalbulten i botten med ca 40-45mm kvar.. precis lagom för att fästa stötdämparen..

m14x1,5 med 12.9 kvalité får det bli.. frågan e bara var man hittar det .. :roll:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#7 Post by Karl Birgander »

Jo, jag har distans för mina dämpare bak, kör med avo som har centrerade infästningar.

Modellanpassade har ju som på bild själva dämparröret ocentrerat mot fästet i nederkant.

Kolla som sagt på wurth, men bultarna är inte gratis.

Hmm.. jag mindes nog fel om TC...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#8 Post by 951master »

Efterlyser bilder på andra bakvagnar, coiloverbyggen, cup original...

nån som har bilder? :D kul å se hur de ser ut på andra bilar..

/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by Spånet »

Skulle gissa att alun ger sig innan en 8.8 bult.

Jag kommer att köra med standard på 11an.

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#10 Post by Dea »

Skulle inte vara några problem enligt Moton.

Tror att Racers Edge har alternativa skurvar

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#11 Post by FredrikÅ »

Har inte heller haft något problem på någon av de tre olika LEDA-utrustade
bilar som vi har kört med.

Så här såg det ut på "Old School".
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fredrik Åberg

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by Spånet »

FredrikÅ wrote:Har inte heller haft något problem på någon av de tre olika LEDA-utrustade
bilar som vi har kört med.

Så här såg det ut på "Old School".

En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under :wink: :lol:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#13 Post by FredrikÅ »

Spånet wrote: En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under :wink: :lol:
Det är ingen trädgårdsslang. Det är en bogserlina till långsamma N/A-bilar. :idea: :wink:
Fredrik Åberg

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by Spånet »

FredrikÅ wrote:
Spånet wrote: En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under :wink: :lol:
Det är ingen trädgårdsslang. Det är en bogserlina till långsamma N/A-bilar. :idea: :wink:
Ja, har sett att du bogserar runt på easecs bettan II 8) :lol:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#15 Post by 951master »

Spånet wrote: En helt annan fråga, var det inte svårt att komma åt trädgårdsslangen när den hänger där under :wink: :lol:
tråd ur spår AB...

fler bilder nån? :lol: ja e nyfiken... :D

ska ta mej in till nån mekanisk verkstad imorrn å köpa iallafall nåt som är starkare än 8.8 ... sen hoppas ja på att de håller... (de verkar ju hålla för alla andra)

stötte dock på lite andra problem även upptill på coilovern.. då de blev grymt trångt vid mothållssvärdet..
vt att många kapar bort dom, men jag vill att de SKA sitta kvar av två anledningar..
anledning. nr.1 det hjälper till att hålla i bakvagnen och styva upp, även om det inte fyller någon mothållsfunktion.
anledning. nr.2 möjlighet att bygga tillbaka till original.. (inte för att ja lär göra det men ändå..)

dock alltid kul att höra andras åsikter.. :o
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]