Går i tankarna att skaffa en biltransport för transport av Porschen och en minigrävare.
Färdiga biltransporter (ej släpkärror) är ofta fantasifullt prissatta och därför blir man lite sugen på att bygga en egen.
En bekant har en transit 190 -77 som enligt vv.se får lasta 1800 kg, lätt lastbil. Tjänstevikt på 1700kg. "Flak - Lämmar (10)".
Frågan är vad de krävs för att lagligt få lasta bilar och mindre grävmaskin på den? Vad kostar en regning till fordonstransport?
Får vi transportera bilar på flaket utan att den är regad som fordonstransport?
(Vet inte om jag postade rätt, flytta gärna annars)
Regga Transit som biltransport?
- Edvard
- NA-Poster
- Posts: 42
- Joined: 2008-08-11 11:42:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping/Jönköping
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Porsche Transit?! 
Näe jag tänkte väl det... så tråden får allt flyttas till "Övrigt" istället för Teknik&Trim trots att Transiten har motorn fram...

Näe jag tänkte väl det... så tråden får allt flyttas till "Övrigt" istället för Teknik&Trim trots att Transiten har motorn fram...

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Trodde Porschar hade motorn bak, my badpatand wrote:Porsche Transit?!
Näe jag tänkte väl det... så tråden får allt flyttas till "Övrigt" istället för Teknik&Trim trots att Transiten har motorn fram...


MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det sägs att det finns Porschar med motorn bak... men det är troligen bara ett illvilligt rykte från de som vill klanka ner på märket. Ingen vettig ingenjör sätter ju motorn bak på en prestandabil... fram eller i mitten är ju det som gäller för att få bra balans!Spånet wrote:Trodde Porschar hade motorn bak, my bad![]()


Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
Finns väl inget som säger att du inte får lasta en bil eller en minigrävare på den som den är idag, kan tänka mig att det är lite bökigt att få upp grejorna på flaket dock...
Att tänka på är att du inte ska regga som biltransport, för då får du nog inte köra annat än just bilar på den. (vet att detta gäller Båt och biltrailers, är inte helt 100 på om det gäller även denna typ av biltransporter)
Du bygger helt enkelt om den så du lätt kan köra upp bilen eller minigrävaren på flaket och besiktigare ombyggnationen (om det behövs), du ska inte behöva regga om den.
observera att detta är som jag uppfattat det hela och det finns möjlighet att det är på annat vis. är det så så får den som vet gärna komma med den rätta informationen.
Mvh
Att tänka på är att du inte ska regga som biltransport, för då får du nog inte köra annat än just bilar på den. (vet att detta gäller Båt och biltrailers, är inte helt 100 på om det gäller även denna typ av biltransporter)
Du bygger helt enkelt om den så du lätt kan köra upp bilen eller minigrävaren på flaket och besiktigare ombyggnationen (om det behövs), du ska inte behöva regga om den.
observera att detta är som jag uppfattat det hela och det finns möjlighet att det är på annat vis. är det så så får den som vet gärna komma med den rätta informationen.
Mvh
-
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2007-04-17 16:51:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skövde
- Contact:
Jag gjorde lite lösa efterforskningar i ämnet för ett antal årsedan eftersom vi har en LT31:a med flak stående som får lasta 1450kg reggad för b-kort.
Om jag minns rätt så kräver en ombyggnad av flaket att man reggar om. Det ska dock inte vara några större problem om man håller sig inom flakets standardyttermått och konstruerar med tydliga överdimensioner. I vårt fall handlade det om att sänka flaket och bryta det över bakaxeln. OM man samtidigt vill förlänga flaket är det tydligen lite besvärligare. Det var dock någtra årsedan jag funderade i de banorna och minnet är inte färskt...
Av olika anledningar blev ombyggnaden inte av, så originalfalket är fortfarande intakt.
Om jag minns rätt så kräver en ombyggnad av flaket att man reggar om. Det ska dock inte vara några större problem om man håller sig inom flakets standardyttermått och konstruerar med tydliga överdimensioner. I vårt fall handlade det om att sänka flaket och bryta det över bakaxeln. OM man samtidigt vill förlänga flaket är det tydligen lite besvärligare. Det var dock någtra årsedan jag funderade i de banorna och minnet är inte färskt...
Av olika anledningar blev ombyggnaden inte av, så originalfalket är fortfarande intakt.
//Knubbe
Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91
Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
- Edvard
- NA-Poster
- Posts: 42
- Joined: 2008-08-11 11:42:58
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Linköping/Jönköping
- Contact:
Anledningen är att den är skattebefriad och bara behöver bes vartannat år. Känns inte lönt att besikta och betala alla avgifter på en bil som vi använder ca 5-10 gånger per år.Notch wrote:Om man ska lägga ned tid och pengar på att bygga en biltransport, borde man då inte utgå från en mer modern lastbil? Transit -77 låter inte som någon höjdare komfortmässigt och ofta åker man ju rätt långa sträckor.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Vad kostar en sådan gammal relik i reperation och underhåll? Å framför allt, hur mycket
soppa drar den? en modern lastbil i samma storlek ligger runt litern.
/ Erol
soppa drar den? en modern lastbil i samma storlek ligger runt litern.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users