FredrikÅ wrote:951master wrote:
men som jag kan tolka så KAN det vara lagom att pröva med 160nm (900lb) till baken.. för att matcha mina 122nm (700lb) fram..
Rent balansmässigt så låter det vettigt. Men frågan är väl hur dina bakdämpare är dimensionerade?
Jag skulle
gissa på att dom är optimerade att jobba med betydligt mjukare fjädrar och
därför så finns risken att du får en bakvagn som inte alls gör som du har tänkt dig...

Jag kör 120N/mm fram och 160N/mm bak med samma däcksbredd fram och bak (245), 968 M030 krängare med mjukaste sättningen bak och tycker det är bra balans med en aning understyrt (Sandén rekommenderade ytterliggare lite hårdare bak).
120/160, 140/190 och 160/220 ger ungefär samma front/back wheelrate.
Med såpass mycket smalare däck fram jmf med bak (ger mer undertyrt)som du har kanske du kan gå upp i hårdhet bak eller justera krängaren bak för att inte få för mycket understyrt??
Det ligger nått i vad Fredrik säger om dämparna. Jag hade från början tänkt köra med AVO-dämpare men dom kunde inte göra tillräckligt "hårda" bump och rebound kurvor för att matcha 160 N/mm fjädrar och då kommer det bli underdämpat och inte så bra.
Det är värt att begära in kurvorna från GAZ för det finns lite att jämföra med i en tråd på rejsa om simuleringar på en 944.
Bakdämparna på 944:or är svåra, det är kort slaglängd och hög kraft samtidigt som det är ont om plats att göra en dämpare med tillräcklig oljevolym.
/Dea