Hjälp! Coilover fjädrar till 944 bak, vad ska jag ha?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
d_b
S-Poster
Posts: 55
Joined: 2008-12-24 12:28:48
Contact:

#16 Post by d_b »

Spånet wrote:
Gillar dom här "fanatiska" försöken att få på så breda däck som möjligt :d=: .

Problemet är bara att det går långsamare och lååååångsamare ju bredare och tyngre det blir och att det sedan tar 8-10 varv att få upp värmen i dom det ska vi inte ens tala om. Kör man med PCS så får man säkert ett par varv med bra grepp :wink: :D

Bara mina 5 öre :roll:

//Lasse
Du måste oxå få lite cred för ett "fanatiskt" försök att hålla nere däckkontot :d=: :#944burn:
David
951 Cup 3,0 16v

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#17 Post by patand »

Spånet wrote:Gillar dom här "fanatiska" försöken att få på så breda däck som möjligt :d=: .

Problemet är bara att det går långsamare och lååååångsamare ju bredare och tyngre det blir och att det sedan tar 8-10 varv att få upp värmen i dom det ska vi inte ens tala om. Kör man med PCS så får man säkert ett par varv med bra grepp :wink: :D

Bara mina 5 öre :roll:

//Lasse
Äsch låt de åka med sina breda däck så kör vi ifrån de med "damdimensioner"... ;)

Jag kör 205/50-15....
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#18 Post by Karl Birgander »

patand wrote:Äsch låt de åka med sina breda däck så kör vi ifrån de med "damdimensioner"... ;)

Jag kör 205/50-15....
Glöm inte att det skiljer lite i både vikt, effekt och bromsdoningar... ;)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
FredrikÅ
Addict
Posts: 1187
Joined: 2006-07-15 08:49:19
Bilmodell: Mellan Porschar.
Location: Skåne
Contact:

#19 Post by FredrikÅ »

patand wrote:
Spånet wrote:Gillar dom här "fanatiska" försöken att få på så breda däck som möjligt :d=: .
---
Äsch låt de åka med sina breda däck så kör vi ifrån de med "damdimensioner"... ;)

Jag kör 205/50-15....
Haha, smaldäckstalibaner! :lorh:

Kryp tillbaka in eran jordhåla. :wink:
Fredrik Åberg

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#20 Post by Dea »

FredrikÅ wrote:
951master wrote: men som jag kan tolka så KAN det vara lagom att pröva med 160nm (900lb) till baken.. för att matcha mina 122nm (700lb) fram..
Rent balansmässigt så låter det vettigt. Men frågan är väl hur dina bakdämpare är dimensionerade?

Jag skulle gissa på att dom är optimerade att jobba med betydligt mjukare fjädrar och
därför så finns risken att du får en bakvagn som inte alls gör som du har tänkt dig... :wink:
Jag kör 120N/mm fram och 160N/mm bak med samma däcksbredd fram och bak (245), 968 M030 krängare med mjukaste sättningen bak och tycker det är bra balans med en aning understyrt (Sandén rekommenderade ytterliggare lite hårdare bak).

120/160, 140/190 och 160/220 ger ungefär samma front/back wheelrate.

Med såpass mycket smalare däck fram jmf med bak (ger mer undertyrt)som du har kanske du kan gå upp i hårdhet bak eller justera krängaren bak för att inte få för mycket understyrt??

Det ligger nått i vad Fredrik säger om dämparna. Jag hade från början tänkt köra med AVO-dämpare men dom kunde inte göra tillräckligt "hårda" bump och rebound kurvor för att matcha 160 N/mm fjädrar och då kommer det bli underdämpat och inte så bra.
Det är värt att begära in kurvorna från GAZ för det finns lite att jämföra med i en tråd på rejsa om simuleringar på en 944.

Bakdämparna på 944:or är svåra, det är kort slaglängd och hög kraft samtidigt som det är ont om plats att göra en dämpare med tillräcklig oljevolym.


/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#21 Post by Spånet »

Varför inte behålla bakfjädrarna och byta fram till ca 450 Ibs?

Blir inte prefekt race setup men bättre anpassat till dina dämpare samt att du ska använda bilen till glasskiosken oxå :wink:

(men det visste du ju redan att jag tycker :D )

//Lasse
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#22 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Glöm inte att det skiljer lite i både vikt, effekt och bromsdoningar... ;)
Äsch, petitesser... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#23 Post by 951master »

Spånet wrote:Varför inte behålla bakfjädrarna och byta fram till ca 450 Ibs?

Blir inte prefekt race setup men bättre anpassat till dina dämpare samt att du ska använda bilen till glasskiosken oxå :wink:

(men det visste du ju redan att jag tycker :D )

//Lasse
Dämparna skall vara bestyckade för 700lb.. men är ställbara i stort sett steglöst.. de går att ställa väldigt hårt, jag tror att 900lb är inom spannet vad de klarar.. Har en graf på dom, men begriper mej inte på den..

kan scanna in den.., Kanske någon här förstår sej på den.. :o

/R

PS: dessutom vill ja ju inte bli ifrånåkt av nån mjäkig 924 bara för att BILEN inte kan hålla sej på banan. :D en annan sak om JAG inte kan hålla mej på banan. :lol:
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#24 Post by patand »

951master wrote:PS: dessutom vill ja ju inte bli ifrånåkt av nån mjäkig 924 bara för att BILEN inte kan hålla sej på banan. :D en annan sak om JAG inte kan hålla mej på banan. :lol:
Hehe... vi 924 ägare får väl försöka åka ifrån dig även när både du och bil är på banan! Det blir en en utmaning helt klart... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#25 Post by Dea »

Lägg upp graferna så kan vi jämföra med de olika simuleringarna.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#26 Post by 951master »

Här kommer graferna.. som jag kan förstå så håller dom emot upp till 715lbs...(rebound) i hårdaste läget..

frågan är väl vad förhållandet fjäder/dämpare skall vara? tycker att man borde kunna ha starkare fjäder än dämpare?

men så kanske det inte är?

i texten står det: 3 PV 19.48 inch/s @2.53Hz 23C
B maxF 253 R minF -715

i lite klarare text borde det betyda ungefär: med en slaghastighet på 19,48 tum per sekund, vid 2,53 slag/sekund. är motståndet 253 lbs in, och 715 lbs ut..

har jag fattat rätt?

/R PS, klicka på bilden, och maximera den, så syns det..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#27 Post by Per Carell »

Håller med om det där med breda däck. Körde förra året 265+295 i 18".
Ska testa i år med 245 på 16" tror att jag får bättre värme och grepp.
Ska dessutom mjuka upp bilen för att få ner gummit i alla hörnen.

/Per
GT3-01

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#28 Post by jonaslarsson »

jag åker med däcksbredden 225/45-17 fram och 255/40-17 bak. har provat 120/160N/mm och 160/220N/mm och balansen på den fjädersättningen va extremt understyrd i år skall jag prova att åka 140/220N/mm. 120/160N/mm känns aningen mjukt på min bil som väger 1300kg tom.
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#29 Post by 951master »

Pratat med Richard på "Sellholm" igår.. Han rekommenderade mej att prova först.. med dom grejer jag har.. INNAN jag börjar laborera.. så jag tror jag lyder hans råd, å lägger ner detta tills jag PROVAT själv, med dom grejer jag har..

Tack för råden tills vidare, detta får återkomma efter provkörning om ett par månader.. :D
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users