Köpråd inför 944 köp
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2009-01-13 14:22:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Köpråd inför 944 köp
Hej!
Jag har haft en Clio V6 - 01 under förra sommaren, kört en del konbana samt på Gotland Ring. Trevlig bil, men då jag kommer köpa en bruksbil nu nästa vecka så blir clion lite väl dyr att ha stående som "åka och köpa glass" / banbil. Tycker även den är lite för tung med sina 1400 kilo.
Vill därför skaffa mig något lite billigare, något mer race, något mer lätt-moddat (större utbud av trim och options än det finns till Clio V6).
Har tittat runt på RX-7or, speedster turbo men har seglat in på Porsche 944.
Har noll kunskap om dessa förutom att jag vet att de är riktigt potenta ban-bilar.
Finns ju tre st rätt fina på blocket idag:
944 1985, orginalmotor, ej turbo, i övrig mkt modifikationer, läckert mattsvart, bur.
http://www.blocket.se/vi/19243781.htm?ca=11_s&last=1
944 1989, hottad turbo, bur, rensad, moddat chassi, osv
http://www.blocket.se/vi/19257258.htm?ca=11_s
944 1986, orginal turbo motor, GT3 bromsar, ställbara konis, lite lättad, bur
http://www.blocket.se/vi/19519724.htm?ca=11_s
Den svarta skulle man troligen ha rätt kul med och den är fetast av de tre enligt mig, men jag skulle säkert vilja stoppa i en större motor så småningom. Vad för problem kan uppstå om man t.ex. vill stoppa i en turbo-motor i den? Måste man även uppgradera drivlina t.ex.? Eller är det samma i turbomodellerna?
ps. om nån är intersserad av en Clio V6 eller ett byte så är det bara att säga till såklart! ds.
http://www.blocket.se/vi/19807222.htm?ca=11_s&last=1
Mvh Patrik
Jag har haft en Clio V6 - 01 under förra sommaren, kört en del konbana samt på Gotland Ring. Trevlig bil, men då jag kommer köpa en bruksbil nu nästa vecka så blir clion lite väl dyr att ha stående som "åka och köpa glass" / banbil. Tycker även den är lite för tung med sina 1400 kilo.
Vill därför skaffa mig något lite billigare, något mer race, något mer lätt-moddat (större utbud av trim och options än det finns till Clio V6).
Har tittat runt på RX-7or, speedster turbo men har seglat in på Porsche 944.
Har noll kunskap om dessa förutom att jag vet att de är riktigt potenta ban-bilar.
Finns ju tre st rätt fina på blocket idag:
944 1985, orginalmotor, ej turbo, i övrig mkt modifikationer, läckert mattsvart, bur.
http://www.blocket.se/vi/19243781.htm?ca=11_s&last=1
944 1989, hottad turbo, bur, rensad, moddat chassi, osv
http://www.blocket.se/vi/19257258.htm?ca=11_s
944 1986, orginal turbo motor, GT3 bromsar, ställbara konis, lite lättad, bur
http://www.blocket.se/vi/19519724.htm?ca=11_s
Den svarta skulle man troligen ha rätt kul med och den är fetast av de tre enligt mig, men jag skulle säkert vilja stoppa i en större motor så småningom. Vad för problem kan uppstå om man t.ex. vill stoppa i en turbo-motor i den? Måste man även uppgradera drivlina t.ex.? Eller är det samma i turbomodellerna?
ps. om nån är intersserad av en Clio V6 eller ett byte så är det bara att säga till såklart! ds.
http://www.blocket.se/vi/19807222.htm?ca=11_s&last=1
Mvh Patrik
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Den svarta tycker jag låter dyr för en icke turbo. Men den verkar ju väldigt välbyggd osv och det är ju aldrig billigt att bygga en racebil...
Den Vita turbon undrar jag hur den kan vara raceklar med halvbur... i en racebil vill man ju ha helbur. Men iof det finns (fanns?) ju några klasser där man kunde köra med halvbur, t.ex MGCC KM som jag själv kört ett race i med halvbur.
Den röda turbon är för dyr tycker jag, speciellt jämfört med den vita. Vad gör prisskillnaden? (har inte kollat specarna speciellt noga iof). Dessutom tror jag den röda legat ute sedan sommaren/tidig höst och bör såldes vara läge för att pruta.
Vill du stoppa i större motor i den svarta så är det väl växellådan som eventuellt inte pallar med i längden, men det är ju bara att köra tills det rasar. Turbon har ju en starkare låda (med annan utväxling) original än en vanlig 944. Men motorn passar ju direkt mot drivlinan, det är väl lite elektronik osv som skiljer förståss men inga stora grejer. Sen kan du ju glömma att besikta bilen med en turbomotor iof...
Den Vita turbon undrar jag hur den kan vara raceklar med halvbur... i en racebil vill man ju ha helbur. Men iof det finns (fanns?) ju några klasser där man kunde köra med halvbur, t.ex MGCC KM som jag själv kört ett race i med halvbur.
Den röda turbon är för dyr tycker jag, speciellt jämfört med den vita. Vad gör prisskillnaden? (har inte kollat specarna speciellt noga iof). Dessutom tror jag den röda legat ute sedan sommaren/tidig höst och bör såldes vara läge för att pruta.
Vill du stoppa i större motor i den svarta så är det väl växellådan som eventuellt inte pallar med i längden, men det är ju bara att köra tills det rasar. Turbon har ju en starkare låda (med annan utväxling) original än en vanlig 944. Men motorn passar ju direkt mot drivlinan, det är väl lite elektronik osv som skiljer förståss men inga stora grejer. Sen kan du ju glömma att besikta bilen med en turbomotor iof...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2009-01-13 14:22:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
OK, då är det lätt en Turbo jag ska köpa, orkar inte ha några problem med besiktning osv.
Jo den röda känns dyr... Halvbur spelar ingen större roll, jag kommer troligen bara köra på trackdays osv, så halvbur/bur är mest ett plus.
Har ett annat långloppsprojekt som det kommer tävlas med troligen.
mvH Patrik
Jo den röda känns dyr... Halvbur spelar ingen större roll, jag kommer troligen bara köra på trackdays osv, så halvbur/bur är mest ett plus.
Har ett annat långloppsprojekt som det kommer tävlas med troligen.
mvH Patrik
Speedlab crew: www.speedlab.se
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Låter som ett bra val! 
Förresten, välkommen till forumet Patrik! Hoppas vi ses på någon bana i sommar!

Förresten, välkommen till forumet Patrik! Hoppas vi ses på någon bana i sommar!

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2009-01-13 14:22:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Tack tack 
Bankörning blir det absolut, speciellt på Gotland Ring... Var där i somras och gillar den banan!
Har hittat ytterligare ett objekt:
944 -87, S2 motor:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... hlight=944
Om jag förstått det rätt så har alltså turbo motorn 250 HP, S2 motorn 211 HP?
Positivt/negativt med de båda motoralternativen?
Är turbo modellen enklare att trimma (om man skulle vilja det)
Mer bottenvrid i S2'an pga större motorvolym?
Skiljer servicekostnader mellan S2 och Turbon?
mvH Patrik

Bankörning blir det absolut, speciellt på Gotland Ring... Var där i somras och gillar den banan!
Har hittat ytterligare ett objekt:
944 -87, S2 motor:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... hlight=944
Om jag förstått det rätt så har alltså turbo motorn 250 HP, S2 motorn 211 HP?
Positivt/negativt med de båda motoralternativen?
Är turbo modellen enklare att trimma (om man skulle vilja det)
Mer bottenvrid i S2'an pga större motorvolym?
Skiljer servicekostnader mellan S2 och Turbon?
mvH Patrik
Speedlab crew: www.speedlab.se
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Negativt med turbon är turbolagg och S2 är en 3.0 liters sugis med bra vrid. S2:an är inte lätt att trimma, det går ju att chippa och få ut lite extra, men sedan är det inte lönt om du inte har storplånbok. Trubon finns två varianter 220 och 250 Hk, att få upp dessa till effekt runt 300 och över är varken svårt eller dyrt
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
-
- NA-Poster
- Posts: 15
- Joined: 2009-01-13 14:22:40
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hur pass mkt störs man av tubolagg då? (har aldrig ägt turbo-bil och bara provkört kompisens 200sx)
Läste om detta problemet i Opel Speedster turbo också, där avhjälptes det med on mappning dock.
Turbon måste ju med relativt lätta trix gå att få rapp och utan turbolagg?
Ny kam och mappning på S2'an kanske? vad kan man landa på då? Vad kostar trim-kam till S2an? Hur stark är S2an i bottendelen?
I och för sig så tror jag att man klarar sig rätt bra med 211 HP i 1000 kilo bil...
Åkt en del med kompisens Speedster N/A som har 147 HP på 890 Kilo, och min clio som har 230 HP på 1400 kilo. Borde ju åka snabbare än vad jag gjort med clion samt snabbare än kompisen i sin speedster
(vi åkte rätt lika på GR i somras)
mvH Patrik
Läste om detta problemet i Opel Speedster turbo också, där avhjälptes det med on mappning dock.
Turbon måste ju med relativt lätta trix gå att få rapp och utan turbolagg?
Ny kam och mappning på S2'an kanske? vad kan man landa på då? Vad kostar trim-kam till S2an? Hur stark är S2an i bottendelen?
I och för sig så tror jag att man klarar sig rätt bra med 211 HP i 1000 kilo bil...
Åkt en del med kompisens Speedster N/A som har 147 HP på 890 Kilo, och min clio som har 230 HP på 1400 kilo. Borde ju åka snabbare än vad jag gjort med clion samt snabbare än kompisen i sin speedster

mvH Patrik
Speedlab crew: www.speedlab.se
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Nu ska vi ta det lilla lugna här...Pehr Johnsson wrote:Turbon finns två varianter 220 och 250 Hk, att få upp dessa till effekt runt 300 och över är varken svårt eller dyrt
Visst 300hk är vad man ka få ut ur en 951:a (944 turbo) till en billig peng.
Den som säger att man plockar ut 300+ hästar till en billig peng ljuger eller
har ingen aning vad han pratar om.
Anledningen till detta är turbon, den pallar inte mer (max 320 hk under
optimala förhållander). Så den som siktar på 350-400 hk kommer att bli
besviken när de ser vad hela operationen kostar, räkna med 30-45.000:-
i trimkostnad. Sen är det kanske inte så stora kostnader jämfört med vad
det kostar att trimma en sugmotor,ca 350/hk

Nej, turbolagget är ett problem med denna gammla konstruktion, så för attpwrdesign wrote:Hur pass mkt störs man av tubolagg då? (har aldrig ägt turbo-bil och bara provkört kompisens 200sx)
Läste om detta problemet i Opel Speedster turbo också, där avhjälptes det med on mappning dock.
Turbon måste ju med relativt lätta trix gå att få rapp och utan turbolagg?
Ny kam och mappning på S2'an kanske? vad kan man landa på då? Vad kostar trim-kam till S2an? Hur stark är S2an i bottendelen?
I och för sig så tror jag att man klarar sig rätt bra med 211 HP i 1000 kilo bil...
Åkt en del med kompisens Speedster N/A som har 147 HP på 890 Kilo, och min clio som har 230 HP på 1400 kilo. Borde ju åka snabbare än vad jag gjort med clion samt snabbare än kompisen i sin speedster(vi åkte rätt lika på GR i somras)
mvH Patrik
få hygglig respons bör man byta ut stenåldersagregatet mot ett modernare
räkna ca 10-15.000:- samt att konvertera insprutsystemet, från LMM till ett
modernare MAP-system kostnad, ca 15,000:-. Du bör även uppgradera till
ett 3" system för att minska mottrycket, pris ca 10-papp.
OBS!
Detta MÅSTE inte göras omgående, bilarna är väldigt roliga med ett chip!
Vill bara belysa att det inte är varken billigt eller gjort i en handvändning!
En 220hk bil med chip brukar ha ca 265-275hk och en 250hk bil 285-295hk,
Den stora motorskillnaden på dessa är turbon. Dock så har 250hk modellen
i regel bättre chassie/bromsar samt diffspärr org.
Försök att provköra en S2:a och Turbo innan du bestämmer dig!
Mvh Erol
Ps. Vissa saker jag prissatt ovan, går att lösa billigare, men de priser jag
skrivit är det man får ge som kund hos tillbehörsfirmorna.
Avgassystemet kostar förmodligen inte ens hälften om man kan göra det
själv eller med hjälp av kompisar.
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Måste också kommentera och verkligen dementera att det skulle vara billigt att trimma en 944 turbo. Jag trimmade min förra motor till 340 hästar och med genomgång av motor (nya lager, kolvringar m.m.), ny turbo, portad topp, MAF-kit och mappning gick det på cirka 80000:- Dessutom höll den inte speciellt länge.
Jag skulle satsa på Brusebäcks bil. Jag har sett den vid några tillfällen och den är ruskigt snabb. 125000:- tycker jag är ett helt OK pris!
Rikard
Jag skulle satsa på Brusebäcks bil. Jag har sett den vid några tillfällen och den är ruskigt snabb. 125000:- tycker jag är ett helt OK pris!
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Rikard wrote:Måste också kommentera och verkligen dementera att det skulle vara billigt att trimma en 944 turbo. Jag trimmade min förra motor till 340 hästar och med genomgång av motor (nya lager, kolvringar m.m.), ny turbo, portad topp, MAF-kit och mappning gick det på cirka 80000:- Dessutom höll den inte speciellt länge.
Jag skulle satsa på Brusebäcks bil. Jag har sett den vid några tillfällen och den är ruskigt snabb. 125000:- tycker jag är ett helt OK pris!
Rikard
Måste bara komentera det du skriver. Om man har trimmat motorn så pass att
man har ökat effekten med ca 50% mot orginal så finns det inga garrantier.
Dock så måste jag säga att efter en sådan omfattande renorvering så borde
det hålla för 340hk, om inte något gjorts fel alt. justerats in fel.
Det finns flera som kör med mer effekt än så och det håller. Nu vet jag inte
exakt vad som händ din motor Rikard, men jag har för mig att du hade problem
med att toppackningen gick sönder, kom du fram till vad som var orsaken?
Va det inställningar för bränsle/tändning? eller va det något annat?
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Måste bara säga att jag håller ABSOLUT INTE med dej Richard.. 944 motorn är en mycket stabil pjäs som lätt håller att bruksa 350hk utan att göra särskilt mycket modifieringar.. Jag vet inte hur du använder din bil, och hur du lyckas köra sönder en sån relativt simpelt trimmad motor, men antar att du haft extrem otur.. Trist..Rikard wrote:Måste också kommentera och verkligen dementera att det skulle vara billigt att trimma en 944 turbo. Jag trimmade min förra motor till 340 hästar och med genomgång av motor (nya lager, kolvringar m.m.), ny turbo, portad topp, MAF-kit och mappning gick det på cirka 80000:- Dessutom höll den inte speciellt länge.
Rikard
Min erfarenhet är att 944 turbo är MYCKET svår att slå på fingrarna i förhållande till vad den kostar..
delar inte dyrare än till nån annan prestandabil.. bra kvalité rakt igenom..
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
- FredrikÅ
- Addict
- Posts: 1187
- Joined: 2006-07-15 08:49:19
- Bilmodell: Mellan Porschar.
- Location: Skåne
- Contact:
Se där - en bra bil.pwrdesign wrote: Har hittat ytterligare ett objekt:
944 -87, S2 motor:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... hlight=944

Den blev jag frånåkt av på Mantorp i våras, när jag hade problem
med turbotrycket i min dåvarande 951.

Åk och köp.

Fredrik Åberg
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Håller med om att den är väldigt prisvärd i förhållande till pris. Men hållbar - NEJ. Har varit hos Sandén några måndagar efter banmöteshelg och det är många samtal om blåsta toppackningar och annat. Har hur många historier som helst.951master wrote:Måste bara säga att jag håller ABSOLUT INTE med dej Richard.. 944 motorn är en mycket stabil pjäs som lätt håller att bruksa 350hk utan att göra särskilt mycket modifieringar.. Jag vet inte hur du använder din bil, och hur du lyckas köra sönder en sån relativt simpelt trimmad motor, men antar att du haft extrem otur.. Trist..Rikard wrote:Måste också kommentera och verkligen dementera att det skulle vara billigt att trimma en 944 turbo. Jag trimmade min förra motor till 340 hästar och med genomgång av motor (nya lager, kolvringar m.m.), ny turbo, portad topp, MAF-kit och mappning gick det på cirka 80000:- Dessutom höll den inte speciellt länge.
Rikard
Min erfarenhet är att 944 turbo är MYCKET svår att slå på fingrarna i förhållande till vad den kostar..
delar inte dyrare än till nån annan prestandabil.. bra kvalité rakt igenom..
Mvh/R
Tror att de som får sina bilar att hålla inte åker speciellt mycket bana eller kör försiktigt när de väl gör det. Jag kör oftast så mycket det bara går och i stinter upp till 30 minuter och då sliter det på grejorna.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
- 951master
- Turbo-Poster
- Posts: 841
- Joined: 2004-03-30 13:41:40
- Telefon: 0704388745
- Bilmodell: Porsche 951RS
- Årsmodell: 1986
- Location: Orrhammar
- Contact:
Det förstås.. bankörning på den nivån är ju en helt annan sak.. Ta te.x en rallybil, e livslängden på en 2liters golfmotor med ca.240hk på ca 75-90mil.. sen är det dags för renovering..Rikard wrote:
Håller med om att den är väldigt prisvärd i förhållande till pris. Men hållbar - NEJ. Har varit hos Sandén några måndagar efter banmöteshelg och det är många samtal om blåsta toppackningar och annat. Har hur många historier som helst.
Tror att de som får sina bilar att hålla inte åker speciellt mycket bana eller kör försiktigt när de väl gör det. Jag kör oftast så mycket det bara går och i stinter upp till 30 minuter och då sliter det på grejorna.
Rikard
En stcc motor med 2liter och ca.280-300hk, måste köra 2 tävlingar enl. reglemente, sen är det renoveringsbehov..
en speedwaymotor håller max.25 heat, sen renoveras toppen, ytterligare max 25heat, sen renoveras hela motorn.. (en del kör 15 resp.30heat.) 50 heat är ca.50min. hårdkörning. sen är motorn slut
hård bankörning är förstås påfrestande.. men det är det för ALLA motorer med så högt effektuttag.. får väl se hur länge MIN motor håller.. jag skall ha ca. 450hk

RACING KOSTAR
men det är förbannat kul..

Lägg buset å körningen på en human nivå, så håller den för banmöten å kvällsbus i många år..
Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
-
- Addict
- Posts: 1713
- Joined: 2004-03-29 19:10:36
- Bilmodell: 996 turbo, 718 Cayman
- Årsmodell: Vet ej
- Contact:
Hans bästa varvtid var 1.32.7 så visst är den snabb även på en bana som Mantorp!FredrikÅ wrote:Se där - en bra bil.pwrdesign wrote: Har hittat ytterligare ett objekt:
944 -87, S2 motor:
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... hlight=944
![]()
Den blev jag frånåkt av på Mantorp i våras, när jag hade problem
med turbotrycket i min dåvarande 951.![]()
Åk och köp.
Rikard
Rikard Sjöholm
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Bor i Lidköping
Har en grafitgrå turbo -86 -SÅLD-
Har en 911 turbo -03
Har en 718 Cayman -17
PCS 8228
PCS 996/997/991 turboregistret
Who is online
Users browsing this forum: No registered users