Kupefläkten står still

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#16 Post by lasse59 »

Har byglat, händer inte något.

Nu är allt testat så långt jag begriper.

Skulle kanske få ordning på fläkten om jag tog bort den, men det verkar vara ett h-e att få bort den, eller ?

Är det jobbigt att byta fläkten är det Chryslerspåställning som gäller ett tag.


Lasse

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

#17 Post by Mattias 924 »

Relät ovan är väl till Kylarfläktens helfartsläge. 924 har, såvitt jag vet, inget relä "direkt" på kupefläkten.

Kan man mäta fram 12V vid fläktmotorn så är det med en sannorlikhet gränsande till visshet att problemet ligger i fläktmotorn. För att eliminera alla andra felorsaker så kan man som sagt koppla fläktmotorn direkt till batteriet alt. koppla in en glödlampa på kabeln istället för fläktmotorn.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#18 Post by lasse59 »

Mattias 924 wrote:Relät ovan är väl till Kylarfläktens helfartsläge. 924 har, såvitt jag vet, inget relä "direkt" på kupefläkten.

Kan man mäta fram 12V vid fläktmotorn så är det med en sannorlikhet gränsande till visshet att problemet ligger i fläktmotorn. För att eliminera alla andra felorsaker så kan man som sagt koppla fläktmotorn direkt till batteriet alt. koppla in en glödlampa på kabeln istället för fläktmotorn.
Är det illmarigt att byta fläkt ???

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#19 Post by Maxx »

Spånet wrote:Bygla honorna där 85 och 86 sitter en kort stund, fläkten borde gå utan att nyckeln är vriden.

(snyyygg skiss)

Att bygla 85 till 86 borde inte ha någon effekt alls, det är bara för att få reläet att slå till. Det är 30 till 87 som ger ström till fläkten och som ska byglas.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#20 Post by lasse59 »

Sjösgärd wrote:
Spånet wrote:Bygla honorna där 85 och 86 sitter en kort stund, fläkten borde gå utan att nyckeln är vriden.

(snyyygg skiss)

Att bygla 85 till 86 borde inte ha någon effekt alls, det är bara för att få reläet att slå till. Det är 30 till 87 som ger ström till fläkten och som ska byglas.
Hej Sjösgärd

När jag kopplar som du sa så hör jag ett klickljud från motorrummet, antar att det är fläkten som är i koma. Den är fortfarande helt still.

Då måste väl ändå fläktuschlingen vara kaputt.

Vet du om man demonterar den från motorrummet eller kupén

Mvh
Lasse

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#21 Post by Maxx »

lasse59 wrote:
Sjösgärd wrote:
Att bygla 85 till 86 borde inte ha någon effekt alls, det är bara för att få reläet att slå till. Det är 30 till 87 som ger ström till fläkten och som ska byglas.
Hej Sjösgärd

När jag kopplar som du sa så hör jag ett klickljud från motorrummet, antar att det är fläkten som är i koma. Den är fortfarande helt still.

Då måste väl ändå fläktuschlingen vara kaputt.

Vet du om man demonterar den från motorrummet eller kupén

Mvh
Lasse
Hur man moterar ner fläkten? Keine Ahnung.
Last edited by Maxx on 2008-12-29 07:12:25, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#22 Post by Spånet »

Har du provar att köra den från batteriet???

Prova det innan du köper en till fläkt.

Du vet ju hur det gick förra gången :wink: :lol:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#23 Post by lasse59 »

Spånet wrote:Har du provar att köra den från batteriet???

Prova det innan du köper en till fläkt.

Du vet ju hur det gick förra gången :wink: :lol:
Jorå Spånet.

Nu har jag F-n provat allt, kan inte hitta på mer.

Utom allt tvivel ska den gå direkt på batteriet och det gör den inte.
Det sitter 2 stift där under plastgallret och när jag drar kabel därifrån direkt till batteriet händer ingenting.

Vet du hur man demonterar den ? Från motorrummet eller hytten ?

mvh
Lasse

User avatar
Johnny
Turbo-Poster
Posts: 977
Joined: 2007-07-06 21:44:48
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986
Contact:

#24 Post by Johnny »

Men att bygla 85-86 är väl inget att rekommendera!!!!!
85 86 är ju manövern till relät, (Bygling av Plus och Minus. Medför kortslutning)
30-87 kan man däremot bygla om man misstänker reläet!

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#25 Post by lasse59 »

Bygling händer inget.

Ska byta fläkten, övertygad om att det är kortis i den.
När man kopplar den direkt på batteriet händer noll.

Men det verkar som det hela är ett enda "liggandepåryggikupéjobb" från början till slut .

Nån som vet om det är ett h-e att byta den och hur man gör :#pray:

mvh
Lasse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#26 Post by patand »

Fläkten sitter lätt åtkomlig i från motorutrymmet så vitt jag vet. Kolla direkt nedanför framrutan mitt på bilen så ser du den. Enkel att komma åt och enkel att ta bort. :)

(Med viss reservation för att det finns något annat fläktpaket någonstans som jag inte känner till...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#27 Post by lasse59 »

patand wrote:Fläkten sitter lätt åtkomlig i från motorutrymmet så vitt jag vet. Kolla direkt nedanför framrutan mitt på bilen så ser du den. Enkel att komma åt och enkel att ta bort. :)

(Med viss reservation för att det finns något annat fläktpaket någonstans som jag inte känner till...)
Jodå visst har jag sett den från motorrummet, men fläkten är större än hålet i karossen, så hur det ska gå att plocka ut den motorrumsvägen undrar jag :?:

Och den måste väl sitta fast under instrumentpanelen på nåt sätt annars ramlar den ju rakt ner på fötterna.

mvh
Lasse

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#28 Post by patand »

Det är kanske så att den måste inåt alltså... jag har inte plockat bort den så jag visste inte att den är större än hålet i karossen. Trodde det gick att lyfta den uppåt. Sorry. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#29 Post by lasse59 »

patand wrote:Det är kanske så att den måste inåt alltså... jag har inte plockat bort den så jag visste inte att den är större än hålet i karossen. Trodde det gick att lyfta den uppåt. Sorry. :)
Jo jag drog uppåt som f-n men upptäckte att den var större, ska ner i garaget nu och kolla, köpte en beg med samma artikelnummer och allt men den verkar inte lika trots det. Skumt. :roll:

mvh
Lasse

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#30 Post by lasse59 »

Fläkten som sitter i min sitter i ett plastfäste i motorrummet och är inte större än en leksaksfläkt med stora vingar på, det är alltså inget plast eller metallhölje på den, som på de flesta andra bilar där fläkten är inbyggd i plåt eller en plastkåpa.

Man lossar den lilla fläkten från plastfästet.
Men problemet är att vingarna sitter fast i fläktmotorn och man får inte upp fläkten ur motorrummet utan att lossa vingarna först.

Den övre bilden är den som är den rätta fläkten till min bil och den nedre en ganska ordinär fläkt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]