Kupefläkten står still
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Relät ovan är väl till Kylarfläktens helfartsläge. 924 har, såvitt jag vet, inget relä "direkt" på kupefläkten.
Kan man mäta fram 12V vid fläktmotorn så är det med en sannorlikhet gränsande till visshet att problemet ligger i fläktmotorn. För att eliminera alla andra felorsaker så kan man som sagt koppla fläktmotorn direkt till batteriet alt. koppla in en glödlampa på kabeln istället för fläktmotorn.
Kan man mäta fram 12V vid fläktmotorn så är det med en sannorlikhet gränsande till visshet att problemet ligger i fläktmotorn. För att eliminera alla andra felorsaker så kan man som sagt koppla fläktmotorn direkt till batteriet alt. koppla in en glödlampa på kabeln istället för fläktmotorn.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Är det illmarigt att byta fläkt ???Mattias 924 wrote:Relät ovan är väl till Kylarfläktens helfartsläge. 924 har, såvitt jag vet, inget relä "direkt" på kupefläkten.
Kan man mäta fram 12V vid fläktmotorn så är det med en sannorlikhet gränsande till visshet att problemet ligger i fläktmotorn. För att eliminera alla andra felorsaker så kan man som sagt koppla fläktmotorn direkt till batteriet alt. koppla in en glödlampa på kabeln istället för fläktmotorn.
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Spånet wrote:Bygla honorna där 85 och 86 sitter en kort stund, fläkten borde gå utan att nyckeln är vriden.
(snyyygg skiss)
Att bygla 85 till 86 borde inte ha någon effekt alls, det är bara för att få reläet att slå till. Det är 30 till 87 som ger ström till fläkten och som ska byglas.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Hej SjösgärdSjösgärd wrote:Spånet wrote:Bygla honorna där 85 och 86 sitter en kort stund, fläkten borde gå utan att nyckeln är vriden.
(snyyygg skiss)
Att bygla 85 till 86 borde inte ha någon effekt alls, det är bara för att få reläet att slå till. Det är 30 till 87 som ger ström till fläkten och som ska byglas.
När jag kopplar som du sa så hör jag ett klickljud från motorrummet, antar att det är fläkten som är i koma. Den är fortfarande helt still.
Då måste väl ändå fläktuschlingen vara kaputt.
Vet du om man demonterar den från motorrummet eller kupén
Mvh
Lasse
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Hur man moterar ner fläkten? Keine Ahnung.lasse59 wrote:Hej SjösgärdSjösgärd wrote:
Att bygla 85 till 86 borde inte ha någon effekt alls, det är bara för att få reläet att slå till. Det är 30 till 87 som ger ström till fläkten och som ska byglas.
När jag kopplar som du sa så hör jag ett klickljud från motorrummet, antar att det är fläkten som är i koma. Den är fortfarande helt still.
Då måste väl ändå fläktuschlingen vara kaputt.
Vet du om man demonterar den från motorrummet eller kupén
Mvh
Lasse
Last edited by Maxx on 2008-12-29 07:12:25, edited 1 time in total.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Jorå Spånet.Spånet wrote:Har du provar att köra den från batteriet???
Prova det innan du köper en till fläkt.
Du vet ju hur det gick förra gången![]()
Nu har jag F-n provat allt, kan inte hitta på mer.
Utom allt tvivel ska den gå direkt på batteriet och det gör den inte.
Det sitter 2 stift där under plastgallret och när jag drar kabel därifrån direkt till batteriet händer ingenting.
Vet du hur man demonterar den ? Från motorrummet eller hytten ?
mvh
Lasse
- Johnny
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2007-07-06 21:44:48
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1986
- Contact:
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Fläkten sitter lätt åtkomlig i från motorutrymmet så vitt jag vet. Kolla direkt nedanför framrutan mitt på bilen så ser du den. Enkel att komma åt och enkel att ta bort. 
(Med viss reservation för att det finns något annat fläktpaket någonstans som jag inte känner till...)

(Med viss reservation för att det finns något annat fläktpaket någonstans som jag inte känner till...)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Jodå visst har jag sett den från motorrummet, men fläkten är större än hålet i karossen, så hur det ska gå att plocka ut den motorrumsvägen undrar jagpatand wrote:Fläkten sitter lätt åtkomlig i från motorutrymmet så vitt jag vet. Kolla direkt nedanför framrutan mitt på bilen så ser du den. Enkel att komma åt och enkel att ta bort.
(Med viss reservation för att det finns något annat fläktpaket någonstans som jag inte känner till...)

Och den måste väl sitta fast under instrumentpanelen på nåt sätt annars ramlar den ju rakt ner på fötterna.
mvh
Lasse
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är kanske så att den måste inåt alltså... jag har inte plockat bort den så jag visste inte att den är större än hålet i karossen. Trodde det gick att lyfta den uppåt. Sorry. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Jo jag drog uppåt som f-n men upptäckte att den var större, ska ner i garaget nu och kolla, köpte en beg med samma artikelnummer och allt men den verkar inte lika trots det. Skumt.patand wrote:Det är kanske så att den måste inåt alltså... jag har inte plockat bort den så jag visste inte att den är större än hålet i karossen. Trodde det gick att lyfta den uppåt. Sorry.

mvh
Lasse
- lasse59
- Turbo-Poster
- Posts: 764
- Joined: 2006-08-03 15:44:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
- Contact:
Fläkten som sitter i min sitter i ett plastfäste i motorrummet och är inte större än en leksaksfläkt med stora vingar på, det är alltså inget plast eller metallhölje på den, som på de flesta andra bilar där fläkten är inbyggd i plåt eller en plastkåpa.
Man lossar den lilla fläkten från plastfästet.
Men problemet är att vingarna sitter fast i fläktmotorn och man får inte upp fläkten ur motorrummet utan att lossa vingarna först.
Den övre bilden är den som är den rätta fläkten till min bil och den nedre en ganska ordinär fläkt.
Man lossar den lilla fläkten från plastfästet.
Men problemet är att vingarna sitter fast i fläktmotorn och man får inte upp fläkten ur motorrummet utan att lossa vingarna först.
Den övre bilden är den som är den rätta fläkten till min bil och den nedre en ganska ordinär fläkt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users