------------------------------------------------------------------
Uppdaterat 2008-11-04 00:49:48
Jahopp ... så det kan bli på grund av banbilsbehov, ett lämpligt objekt i bra skick, en stark jag-vill-ha-känsla och en lagom mängd likvida medel.

Jag har alltså köpt Robbans Liebling, en indischrot 968 clubsport med några uppgraderingar. En riktigt trevlig bil med lite originallyx som luftkonditionering, något som jag hade på kravlistan. Sen sitter det även lite onödigt tung lyx som elektriska fönsterhissar och elspeglar men det kan jag leva med.

Optionslistan när bilen levererades från fabrik ser ut som följande:
197 - Kraftigare batteri
273 - Elspeglar
381 - Komfortsäte, vänster, manuellt justerbart
382 - Komfortsäte, höger, manuellt justerbart
455 - Låsbara hjulmuttrar
534 - Larm
573 - Luftkonditionering
651 - Elektriska fönsterhissar
685 - Baksäte, med delbart ryggstöd
Bilen har senare fått bromsar fram från 996 turbo och ett ställbart coiloverkit från H&R. Framtida uppgraderingar blir nog M030-krängningshämmare och en diffbroms, men det får vänta tills det behövs. Tror bilen är mer kompetent runt en bana än vad jag är som aldrig befunnit mig bakom ratten på bana än ... men det ska det definitivt bli ändring på nu! Sen får eventuella uppgraderingar komma när de behövs. Kanske hittar en skalstol in i kupén och kanske en clubsport-båge från Heigo, vi får se. En kramgo ratt som hamnar lite närmare mig står också på önskelistan då jag tycker att ratten i de flesta bilar är en liten bit för långt bort.
Bilen verkar ha blivit riktigt väl omhändertagen av tidigare ägare och alla större saker som kamrem/balansrem, vattenpump, koppling, med mera har blivit åtgärdade och bytta senaste tiden så även om det ju är en "gammal" bil så borde det inte bli alltför många kostsamma överraskningar närmaste tiden.
Planen för nästa år är att köra några banmöten här hemma och sen åka minst en tur ner till Ringen. (Jag har redan bokat en erfaren 968-förare och ringenfanatiker som instruktör. Hoppas bara att han vågar åka med mig.

---
Bilder kommer! Robban tog ett par när han vinkade hej då till sin Liebling som han lovat att maila mig. Själv har jag inte hunnit ta några bilder än men jag ska se vad jag kan göra i framtiden.