Trycksätta insugsrör, vacuumsystem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Trycksätta insugsrör, vacuumsystem

#1 Post by emm »

Hur trycksätter man enklast vacuumsystemet, IC-rör, J-boot, insugsröret för att enklast hitta läckor?

Läste lite på Rennlist men blev inte smartare, en del sätter på Throttelhuset o en del på J-boot. jag skulle behöva tips eftersom jag inte är den mest tekniska killen i skåne om hur man gör :wink:
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#2 Post by JBlom »

Enklast är att trycksätta på inloppet på turbon. Då trycksätter du hela systemet på en gång och sen kan du gå över med en sprayflaska med vatten/såpa.

Ta ett rör med samma storlek som slangen på inloppet är, svetsa ett lock på ena sidan röret med en bilventil i sen trycksätter du med en kompressor. Inte så högt tryck bara. :)
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#3 Post by emm »

JBlom wrote:Enklast är att trycksätta på inloppet på turbon. Då trycksätter du hela systemet på en gång och sen kan du gå över med en sprayflaska med vatten/såpa.

Ta ett rör med samma storlek som slangen på inloppet är, svetsa ett lock på ena sidan röret med en bilventil i sen trycksätter du med en kompressor. Inte så högt tryck bara. :)
När du säger på inloppet på turbon, menar du då på själva turbon? jag är inte med riktigt... som vanligt... :roll:

Vilket tryck ska jag sätta för att inte förstöra något?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#4 Post by emm »

Peka med en stor pil?
:oops:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by johan944 »

Lossa det högra röda röret och trycksätt emot intercoolern :):) sen har du hella systemet trycksatt, prova med samma tryck som du har i original laddtryck.

Riktigt läckert motorrum du har :D:D

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#6 Post by JBlom »

Menar inloppet på turbon, där luften sugs in från luftfiltret. :)
Då får du med hela systemet, 1 bar behöver du inte gå över.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#7 Post by emm »

Johan 944, tack för komplimangen!

JBlom, på luftmassemätaren då?

Det låter smidigare att sätta på IC-röret, men vilket är egentligen bäst?
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#8 Post by JBlom »

Nja direkt på turbon, om du skruvar bort lmm å slangarna in till turbon.
Smidigare helt klart att sätta direkt på röret till ic, men du får inte med hela systemet då.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#9 Post by mr.b »

Sävar killarna har bra beskrivning på tryck testning. Kom ihåg att läsa om riskerna också!!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=361
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

#10 Post by osendosen »

Tjenare emm! Har du fått ordning på bilen? Jag undrar lite varför du vill läcktesta ditt trycksystem... Jag har ev problem med att laddet försvinner ut i atmosfären.

Problem kommer vid hårt gaspådrag på högre vxl. Dvs när jag belastar turbon hårt.
Att njuta är att köra Porsche!

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by Nahpets »

Byggande av tryckadapter
:) forum/viewtopic.php?t=18005

och längre ned så ser du montering i ingående IC-lopp.

Mvh
Stephan

User avatar
osendosen
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2008-04-13 15:14:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Nacka/danvikstull/sthlm
Contact:

#12 Post by osendosen »

Nahpets wrote:Byggande av tryckadapter
:) forum/viewtopic.php?t=18005

och längre ned så ser du montering i ingående IC-lopp.

Mvh
Stephan
Tackar ödmjukast din fixotrixare! sån ska jag bygga. gör några st o sälj dyrt vetja. :D
Att njuta är att köra Porsche!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]