köra utan balansaxlar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#16 Post by Erol »

Kan det inte vara som så att axlarnas största uppgift är komfort?

Dessutom som någon skrev tidigare, så måste det vara värre att åka med felinstälda
axlar, än borttagna. Ser man sedan till att ballansera och vikta motorn innan så minskar
säkert risken för vibrationer!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#17 Post by jonaslarsson »

jag tror dom sitter där mestaldels för att få en finare gång kunde inte porshe byggt en 6 cylindrig istället för en stor fyra som behöver ballansaxlar :P. jag har iallafall beställt ett bort tagningskitt av lindsey racing :)
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#18 Post by tkgb »

Du kanske skulle prova att bara ta av remmen och testa lite innan du river maskinen för att känna lite hur mycket mer den vibrerar.
Även fast du redan bestämt att köra utan kan det ju va kul att testa
jag tror säkert det går bra att köra utan men det blir väl inga jätteeffektvinster
runt 8 hk har läst lite här o där, fast 8 hk extra är ju en hel del på en sugmotor.


mvh tommy

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

#19 Post by jerker67 »

jag har en fel inställd balansaxel otroligt jobbigt från 3800 4500 varv...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#20 Post by jonaslarsson »

har redan börjat riva ner motorn så det blir inget test. men det borde funka tror jag :P

ger det 8hk så e jag mer än nöjd man tjänar ju även lite vikt på att få bort dom :)
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#21 Post by 944_Driver »

Jag har provkört utan och kan inte säga att det var så illa. Risken är som jag ser det att oljepickupen ger sig om man inte bygger om den.

Angående effektvinster så kanske man kan märka det vid acceleration på låga växlar då motorvarvet ändras snabbt, på högre växlar lär inverkan vara liten. Det kostar ju helt enkelt inte så mycket att hålla axlarna snurrande men däremot att få snurr på de snabbt.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#22 Post by gurra »

Jag kör min 2.5l 8v turbomotor utan balansaxlar.
Har balanserad bottendel, balanserat lättviktssvänghjul i alu samt lättviktskoppling.
Varvar mycket fint!

Inga nämnvärda vibrationer i problemområdet runt 3000 rpm, men det är svårt att avgöra de allra, allra minsta vibrationerna då 4" avgassystemet låter en del.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#23 Post by Ionizer »

Jag gjorde en liten räkneövning sist vi diskuterade balansaxlar och vill minnas att det rörde sig om väldigt små vinster, och då bara vid snabb varvtalsökning.

Att det skulle bli nån nämnvärd vinst vid konstant varvtal låter mycket osannorlikt. snarare blir det förluster p.g.a ökade vibrationer. Det finns bara en kraftkälla som kan driva vibrationerna och det är motorn själv. Fundera på hur mycket kraft som går åt att skaka en stor järnklump i ungefär 60Hz (lyckades inte beräkna), jämfört med att snurra en liten lagrad axel.

8hk är rena fantasisiffrorna, remmen skulle helt enkelt inte tåla den belastningen. Undra om jag inte gjorde en beräkning av det också sist.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

jonaslarsson
Turbo-Poster
Posts: 542
Joined: 2007-08-18 13:37:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Falkenberg
Contact:

#24 Post by jonaslarsson »

man sparar ju mycket vikt på att ta bort dom och man slipper överkuggande balansaxelrem
Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#25 Post by tkgb »

8 hk var ju nåt jag läst på det här "internet" då och allt som står där är ju sant det vet ju alla :wink:

Nä skämt åsido så låter ju 8 hk tokmycket när jag tänker efter lite
varför skulle det ta så mycket kraft att driva 2 små axlar som bara snurrar fritt?
Det blir nog mer som 944_Driver sa att motorn mest varvar upp lite lättare typ som vid lättat svänghjul.

mvh tommy

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#26 Post by gurra »

Ionizer wrote:Jag gjorde en liten räkneövning sist vi diskuterade balansaxlar och vill minnas att det rörde sig om väldigt små vinster, och då bara vid snabb varvtalsökning.

Att det skulle bli nån nämnvärd vinst vid konstant varvtal låter mycket osannorlikt. snarare blir det förluster p.g.a ökade vibrationer. Det finns bara en kraftkälla som kan driva vibrationerna och det är motorn själv. Fundera på hur mycket kraft som går åt att skaka en stor järnklump i ungefär 60Hz (lyckades inte beräkna), jämfört med att snurra en liten lagrad axel.

8hk är rena fantasisiffrorna, remmen skulle helt enkelt inte tåla den belastningen. Undra om jag inte gjorde en beräkning av det också sist.
Jag håller med i det du skriver om de minimala vinsterna, men ställer mig frågandes till förlusterna.

Balansaxlarna är till för att nolla ut övertonerna som skapas av en rak fyrcylindrig motor. Även om motorn i sig är balanserad skapas dessa övertoner pga dess fundamentala design.

De skapas oavsett om du har balansaxlar eller ej. Balansaxlarna däremot nollar ut övertonerna så dess yttre påverkan blir minimal.
Men de kan knappast eliminera något av motorns arbete.

Övertoner kan nog inte jämföras med vanlig frekvens, om däremot motorns primära svängning inte är i balans så kommer det stjäla effekt som kan jämföras med ditt exempel. Det är därför det kan ge så mycket "gratis"effekt att "blueprinta" en motor som är halvdant byggd från fabrik.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#27 Post by Spånet »

Jag har kört utan balansrem hela året utan att märka något negativt. Om det har gett någon effekt ökning är svårt att säga då så många andra uppgraderingar skett hela tiden.

En possitiv sak är att jag nu kan byta kamrem på ca 10 min :wink:
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Re: köra utan balansaxlar

#28 Post by Bosse »

jonaslarsson wrote:är det någon här som kör utan balansaxlar. har lite lekage på packboxarna för balansaxlarna så jag funderar på att plocka bort dom istället någon som har erfarenhet av detta?

sanden rekomenderade mig att inte ta bort balansaxlarna för han påstod att det mesta vibrerde sönder. men jag har tidigare i år kört med felinställda balansaxlar och inte känt några jätte vibrationer. känns som detta är en mycket dålig konsturktion på vår bilar och det blir lätt överkuggning.

någon som har några erfarenheter?

Körde min fd CS med överkuggad balansrem. Inte så bra, två avvibrerade stag och brusten oljepickup.
Kännde inte något speciellt av vibrationer.
Kolla min gammla cs länk för bild på brusten oljepickup, sida 8
Bosse

User avatar
mr.b
S-Poster
Posts: 79
Joined: 2006-07-31 09:23:40
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jakobstad Finland
Contact:

#29 Post by mr.b »

funkar balansaxlarna som tänkt om vev och svänghjul blivit lättade eller borde balansaxlarna lättas de då också?
Porsche 944 -86
BMW 320D -13
BMW 320i -95
Buell XB9R -03

Mats Blomström

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#30 Post by bergodalvana »

Uppar lite denna tråden lite.

- Ska man bara skita i remmen eller ta bort axlarna rakt av?
- hur funkar det med oljan som går till turbon via den ena balansaxeln, försvinner det inte tryck om det är helt "tomt" där?

- Är det nån skillnad på att plocka balansaxlarna på turbo eller sugis?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users