köra utan balansaxlar
- Erol
- Moderator
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
Kan det inte vara som så att axlarnas största uppgift är komfort?
Dessutom som någon skrev tidigare, så måste det vara värre att åka med felinstälda
axlar, än borttagna. Ser man sedan till att ballansera och vikta motorn innan så minskar
säkert risken för vibrationer!
/ Erol
Dessutom som någon skrev tidigare, så måste det vara värre att åka med felinstälda
axlar, än borttagna. Ser man sedan till att ballansera och vikta motorn innan så minskar
säkert risken för vibrationer!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
jag tror dom sitter där mestaldels för att få en finare gång kunde inte porshe byggt en 6 cylindrig istället för en stor fyra som behöver ballansaxlar
. jag har iallafall beställt ett bort tagningskitt av lindsey racing 

Porsche 968 CS -93
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
BMW 325d m-sport -09
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
- tkgb
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
Du kanske skulle prova att bara ta av remmen och testa lite innan du river maskinen för att känna lite hur mycket mer den vibrerar.
Även fast du redan bestämt att köra utan kan det ju va kul att testa
jag tror säkert det går bra att köra utan men det blir väl inga jätteeffektvinster
runt 8 hk har läst lite här o där, fast 8 hk extra är ju en hel del på en sugmotor.
mvh tommy
Även fast du redan bestämt att köra utan kan det ju va kul att testa
jag tror säkert det går bra att köra utan men det blir väl inga jätteeffektvinster
runt 8 hk har läst lite här o där, fast 8 hk extra är ju en hel del på en sugmotor.
mvh tommy
- jerker67
- Addict
- Bilmodell: 944N/A -84
jag har en fel inställd balansaxel otroligt jobbigt från 3800 4500 varv...
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup
-
- Turbo-Poster
-
- Addict
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
Jag har provkört utan och kan inte säga att det var så illa. Risken är som jag ser det att oljepickupen ger sig om man inte bygger om den.
Angående effektvinster så kanske man kan märka det vid acceleration på låga växlar då motorvarvet ändras snabbt, på högre växlar lär inverkan vara liten. Det kostar ju helt enkelt inte så mycket att hålla axlarna snurrande men däremot att få snurr på de snabbt.
//Magnus
Angående effektvinster så kanske man kan märka det vid acceleration på låga växlar då motorvarvet ändras snabbt, på högre växlar lär inverkan vara liten. Det kostar ju helt enkelt inte så mycket att hålla axlarna snurrande men däremot att få snurr på de snabbt.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- gurra
- Sponsor
Jag kör min 2.5l 8v turbomotor utan balansaxlar.
Har balanserad bottendel, balanserat lättviktssvänghjul i alu samt lättviktskoppling.
Varvar mycket fint!
Inga nämnvärda vibrationer i problemområdet runt 3000 rpm, men det är svårt att avgöra de allra, allra minsta vibrationerna då 4" avgassystemet låter en del.
Har balanserad bottendel, balanserat lättviktssvänghjul i alu samt lättviktskoppling.
Varvar mycket fint!
Inga nämnvärda vibrationer i problemområdet runt 3000 rpm, men det är svårt att avgöra de allra, allra minsta vibrationerna då 4" avgassystemet låter en del.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Turbo-Poster
Jag gjorde en liten räkneövning sist vi diskuterade balansaxlar och vill minnas att det rörde sig om väldigt små vinster, och då bara vid snabb varvtalsökning.
Att det skulle bli nån nämnvärd vinst vid konstant varvtal låter mycket osannorlikt. snarare blir det förluster p.g.a ökade vibrationer. Det finns bara en kraftkälla som kan driva vibrationerna och det är motorn själv. Fundera på hur mycket kraft som går åt att skaka en stor järnklump i ungefär 60Hz (lyckades inte beräkna), jämfört med att snurra en liten lagrad axel.
8hk är rena fantasisiffrorna, remmen skulle helt enkelt inte tåla den belastningen. Undra om jag inte gjorde en beräkning av det också sist.
Att det skulle bli nån nämnvärd vinst vid konstant varvtal låter mycket osannorlikt. snarare blir det förluster p.g.a ökade vibrationer. Det finns bara en kraftkälla som kan driva vibrationerna och det är motorn själv. Fundera på hur mycket kraft som går åt att skaka en stor järnklump i ungefär 60Hz (lyckades inte beräkna), jämfört med att snurra en liten lagrad axel.
8hk är rena fantasisiffrorna, remmen skulle helt enkelt inte tåla den belastningen. Undra om jag inte gjorde en beräkning av det också sist.
- Turbo-Poster
- tkgb
- Turbo-Poster
- Årsmodell: 1991
8 hk var ju nåt jag läst på det här "internet" då och allt som står där är ju sant det vet ju alla
Nä skämt åsido så låter ju 8 hk tokmycket när jag tänker efter lite
varför skulle det ta så mycket kraft att driva 2 små axlar som bara snurrar fritt?
Det blir nog mer som 944_Driver sa att motorn mest varvar upp lite lättare typ som vid lättat svänghjul.
mvh tommy

Nä skämt åsido så låter ju 8 hk tokmycket när jag tänker efter lite
varför skulle det ta så mycket kraft att driva 2 små axlar som bara snurrar fritt?
Det blir nog mer som 944_Driver sa att motorn mest varvar upp lite lättare typ som vid lättat svänghjul.
mvh tommy
- gurra
- Sponsor
Jag håller med i det du skriver om de minimala vinsterna, men ställer mig frågandes till förlusterna.Ionizer wrote:Jag gjorde en liten räkneövning sist vi diskuterade balansaxlar och vill minnas att det rörde sig om väldigt små vinster, och då bara vid snabb varvtalsökning.
Balansaxlarna är till för att nolla ut övertonerna som skapas av en rak fyrcylindrig motor. Även om motorn i sig är balanserad skapas dessa övertoner pga dess fundamentala design.
De skapas oavsett om du har balansaxlar eller ej. Balansaxlarna däremot nollar ut övertonerna så dess yttre påverkan blir minimal.
Men de kan knappast eliminera något av motorns arbete.
Övertoner kan nog inte jämföras med vanlig frekvens, om däremot motorns primära svängning inte är i balans så kommer det stjäla effekt som kan jämföras med ditt exempel. Det är därför det kan ge så mycket "gratis"effekt att "blueprinta" en motor som är halvdant byggd från fabrik.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
PCS #6556
- Spånet
- Addict
Jag har kört utan balansrem hela året utan att märka något negativt. Om det har gett någon effekt ökning är svårt att säga då så många andra uppgraderingar skett hela tiden.
En possitiv sak är att jag nu kan byta kamrem på ca 10 min
En possitiv sak är att jag nu kan byta kamrem på ca 10 min

MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
Inget framtungt :-)
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
Re: köra utan balansaxlar
jonaslarsson wrote:är det någon här som kör utan balansaxlar. har lite lekage på packboxarna för balansaxlarna så jag funderar på att plocka bort dom istället någon som har erfarenhet av detta?
sanden rekomenderade mig att inte ta bort balansaxlarna för han påstod att det mesta vibrerde sönder. men jag har tidigare i år kört med felinställda balansaxlar och inte känt några jätte vibrationer. känns som detta är en mycket dålig konsturktion på vår bilar och det blir lätt överkuggning.
någon som har några erfarenheter?
Körde min fd CS med överkuggad balansrem. Inte så bra, två avvibrerade stag och brusten oljepickup.
Kännde inte något speciellt av vibrationer.
Kolla min gammla cs länk för bild på brusten oljepickup, sida 8
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.

viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- mr.b
- S-Poster
- bergodalvana
- Addict
- Telefon: 0761361306
- Årsmodell: 1986
Uppar lite denna tråden lite.
- Ska man bara skita i remmen eller ta bort axlarna rakt av?
- hur funkar det med oljan som går till turbon via den ena balansaxeln, försvinner det inte tryck om det är helt "tomt" där?
- Är det nån skillnad på att plocka balansaxlarna på turbo eller sugis?
- Ska man bara skita i remmen eller ta bort axlarna rakt av?
- hur funkar det med oljan som går till turbon via den ena balansaxeln, försvinner det inte tryck om det är helt "tomt" där?
- Är det nån skillnad på att plocka balansaxlarna på turbo eller sugis?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959