Stylad och lätt skändad 924 - Smulan
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-12-26 16:46:17
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bräcke
- Contact:
Stylad och lätt skändad 924 - Smulan
Ja, Jag tänkte ta o lägga upp "Smulan" här för att se om det finns nån som vill komentera.
Det är en 78a 924 som jag har haft som projektbil nu i vinter. Köpte den i December månad och jobbat fram till nu med att göra i ordning den.
Det satte ett Kjolpaket på bilen som inte riktigt passade som har gjorts om så att det passar, och den högra skärmen som var tillknycklad har blivit riktad och spacklad, Sen har hela bilen blivit omlackad då den var i färgerna vit, primergrå, råsa och svart innan, numera är den helvit.
[/img]
Det är en 78a 924 som jag har haft som projektbil nu i vinter. Köpte den i December månad och jobbat fram till nu med att göra i ordning den.
Det satte ett Kjolpaket på bilen som inte riktigt passade som har gjorts om så att det passar, och den högra skärmen som var tillknycklad har blivit riktad och spacklad, Sen har hela bilen blivit omlackad då den var i färgerna vit, primergrå, råsa och svart innan, numera är den helvit.
[/img]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-12-26 16:46:17
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bräcke
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-12-26 16:46:17
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bräcke
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-12-26 16:46:17
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bräcke
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Ser ju lite 80 tals retro ut! Bra jobbat! Kittet är lite egen made antar jag? Du skulle bytat ut fälgarna mot 15 tummare det hade fyllt ut lite bättre. Högtalarna ser lite unerligt ut i en sådan gammal bil men det viktigaste är att du är nöjd! Keep up the good work! Skönt att folk tar hand om sina 924:or och inta bara spacklar över och stripar dom sen ser dom ut som F-n själv!
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82
Ex 924 N/A 82
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Precis som tidigare talare: Schysstatill fälgarna och sen en säkning på det så kommer den se ännu grymmare ut! 
Bra jobbat!

Bra jobbat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- NA-Poster
- Posts: 21
- Joined: 2007-12-26 16:46:17
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Bräcke
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Numera är Smulan bosatt i Göteborg och kanske, bara kanske kommer den bli trafikvärdig
snart...
så fort jag listat ut vad alla knapparna går till, satt tillbaka främre ljuddämparen som någon tyckte var onödig och lite annat smått som att lära mig växla vettigt med en sliten z-låda.
och sedan kanske fixa odometern

så fort jag listat ut vad alla knapparna går till, satt tillbaka främre ljuddämparen som någon tyckte var onödig och lite annat smått som att lära mig växla vettigt med en sliten z-låda.
och sedan kanske fixa odometern
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Nu efter knappt två veckor så har man hittat mer än tillräckligt med saker att felsöka och störa sig på (så går det om man inte testar ALLT innan köp):
1a) vänster högtalarkonsol
krockar med karmen i framkant - får smälla igen dörren som om det vore någon annans bil.
1b) vänster dörrinredning
sitter inte fast särskilt väl... tror inte det var meningen att den skulle röra sig 1-2 cm när man drar i handtaget. men inredningen är trasig så det får jag kolla närmare på sen efter mer allvarliga saker.
1c) visst är det härligt att inte kunna låsa upp dörrarna från insidan! "pinnarna" uppe vid rutan sitter inte fast i låsmekanismen.
1d) ovanför Sveriges mittlinje är fönstervevar "optional"
2a) ankdamm vid passagerarens fötter.
batteriets fästen är bultade rakt igenom plåten (tätade med silicon el liknande)... inte säker på om det är orsaken men blött är det. [rev ut handskfack och foder igår i ficklampsljus, får fortsätta vattentesta idag]
2b) läckage genom bakrutans vänstra gångjärnl
3) Ångande avgaser från start med kall motor (vitt moln i 2 min på tomgång), detta försvinner efter varmkörning.
4) Växellådans synkringar är slitna punkt
Nämnde jag att synkringarna var slitna?...
5) styrningsglapp i mittläget
6a) löst dinglande bromsslängar fram (sitter inte i gummibussingen på fjäderben)
6b) vänster däck tar i bromsslang och fästet i hjulhuset vid max rattutslag vänster (osäker på höger sida)
7a) intryckt höger ögonlock (syns på bilderna ovan)
7b) plastsargarna runt strålkastarna är icke närvarande
7c) positionsljus på dimmljusplats är opraktiskt då det inte är godkänt som varselljus
8) Jo, den ÄR så sne i bakvagnen som bild 1883 visar - det är nog 3-4cm skillnad i avstånd hjulhus-däck mellan höger och vänster
9) ljuddämpare skall dämpa oljud från motorn hörde jag någon säga innan jag startade motorn... seriöst så är Smulans tomgång lika högljudd som min mors Spacestar i 120 knyck
10a) tomgång på 1000-1100 även med helt iskruvad tomgångsskruv och lossat gaslänkage
10b) lite ojämn gång, men jag har inte lyssnat på andra 924or så inget att jämföra med
10c) gasvajerhöjlet sprucket och medför märkbar "stiction" vid gas från tomgång - det är inte alltid kul att rycka till varje gaspådrag vid krypkörning, och varva motorn konstant är ju inte heller helt ball.
11) Vindrutetorkarnas översta läge funkar icke... jag blir gladast om det är ännu en glappande sladd någonstans
Samtidigt kan jag nämna vissa roliga småsaker som redan blev fixade:
1) Höger halvljus ville inte fungera större delen av hemvägen, efter 20 min letande kommande dag hittades orsaken: någon som satte en 6,3mm stifthylsa på ett avbrutet stift i original-kopplingsplint vid strålkastarmotorn (2,8mm hylsa hade varit bättre storleksmässigt?! kanske?)
2) spolarpumpen begärde pension pga gammalt hederligt slitage...
3) någon monterade bakluckan med extra brickor som mellanlägg... de försvann efter första regnet och plötsligt var bakluckan både vattentät(are) och enklare att öppna (får kolla om jag kan lyfta den lite till så den öppnar sig själv när man låser upp och om infästningen blivit tät)
4) elvärmen till bakrutan fick en söndrig kabelkontakt utbytt... väldigt viktig detalj i en fuktig bil
1a) vänster högtalarkonsol
krockar med karmen i framkant - får smälla igen dörren som om det vore någon annans bil.
1b) vänster dörrinredning
sitter inte fast särskilt väl... tror inte det var meningen att den skulle röra sig 1-2 cm när man drar i handtaget. men inredningen är trasig så det får jag kolla närmare på sen efter mer allvarliga saker.
1c) visst är det härligt att inte kunna låsa upp dörrarna från insidan! "pinnarna" uppe vid rutan sitter inte fast i låsmekanismen.
1d) ovanför Sveriges mittlinje är fönstervevar "optional"
2a) ankdamm vid passagerarens fötter.
batteriets fästen är bultade rakt igenom plåten (tätade med silicon el liknande)... inte säker på om det är orsaken men blött är det. [rev ut handskfack och foder igår i ficklampsljus, får fortsätta vattentesta idag]
2b) läckage genom bakrutans vänstra gångjärnl
3) Ångande avgaser från start med kall motor (vitt moln i 2 min på tomgång), detta försvinner efter varmkörning.
4) Växellådans synkringar är slitna punkt
Nämnde jag att synkringarna var slitna?...
5) styrningsglapp i mittläget
6a) löst dinglande bromsslängar fram (sitter inte i gummibussingen på fjäderben)
6b) vänster däck tar i bromsslang och fästet i hjulhuset vid max rattutslag vänster (osäker på höger sida)
7a) intryckt höger ögonlock (syns på bilderna ovan)
7b) plastsargarna runt strålkastarna är icke närvarande
7c) positionsljus på dimmljusplats är opraktiskt då det inte är godkänt som varselljus
8) Jo, den ÄR så sne i bakvagnen som bild 1883 visar - det är nog 3-4cm skillnad i avstånd hjulhus-däck mellan höger och vänster
9) ljuddämpare skall dämpa oljud från motorn hörde jag någon säga innan jag startade motorn... seriöst så är Smulans tomgång lika högljudd som min mors Spacestar i 120 knyck
10a) tomgång på 1000-1100 även med helt iskruvad tomgångsskruv och lossat gaslänkage
10b) lite ojämn gång, men jag har inte lyssnat på andra 924or så inget att jämföra med
10c) gasvajerhöjlet sprucket och medför märkbar "stiction" vid gas från tomgång - det är inte alltid kul att rycka till varje gaspådrag vid krypkörning, och varva motorn konstant är ju inte heller helt ball.
11) Vindrutetorkarnas översta läge funkar icke... jag blir gladast om det är ännu en glappande sladd någonstans
Samtidigt kan jag nämna vissa roliga småsaker som redan blev fixade:
1) Höger halvljus ville inte fungera större delen av hemvägen, efter 20 min letande kommande dag hittades orsaken: någon som satte en 6,3mm stifthylsa på ett avbrutet stift i original-kopplingsplint vid strålkastarmotorn (2,8mm hylsa hade varit bättre storleksmässigt?! kanske?)
2) spolarpumpen begärde pension pga gammalt hederligt slitage...
3) någon monterade bakluckan med extra brickor som mellanlägg... de försvann efter första regnet och plötsligt var bakluckan både vattentät(are) och enklare att öppna (får kolla om jag kan lyfta den lite till så den öppnar sig själv när man låser upp och om infästningen blivit tät)
4) elvärmen till bakrutan fick en söndrig kabelkontakt utbytt... väldigt viktig detalj i en fuktig bil
Last edited by Frostyfog on 2008-09-13 07:43:50, edited 1 time in total.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Låter helt normalt vid kall motor och fuktig väderlek. Det är vatten som förångas i avgassystemet. Hade det däremot fortsatt även vid varm motor så hade man kunnat befara trasig topplockspackning och vatten som läcker in i cylindrarna men det tror jag knappast så som du beskriver det.Frostyfog wrote:3) Ångande avgaser från start med kall motor (vitt moln i 2 min på tomgång), detta försvinner efter varmkörning.

Lycka till med övriga småfel.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S2-Poster
- Posts: 295
- Joined: 2008-05-27 18:06:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Kom just på en sak... du bör uppdatera rubriken på tråden så att den följer den standard som alla biltrådar ska ha. 

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Det blir svårt, då han inte skapat tråden, utan föregående ägare gjorde det!patand wrote:Kom just på en sak... du bör uppdatera rubriken på tråden så att den följer den standard som alla biltrådar ska ha.
Jag rekomenderar att han startar en ny tråd, där han skriver vad han gjort
och kommer att göra med bilen.
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: No registered users