Långs vs korta bärarmar och fälgar
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Långs vs korta bärarmar och fälgar
Går det att bara byta bärarmar och spindlar/nav på en bil med korta bärarmar om man vill ha långa ist? Fördelen bör ju rimligen vara bättre geometri vid sänkning - finns fler fördelar? Det känns också som att det är enklare att hitta 9" fälgar som passar runt om till bilar som har långa bärarmar, dvs högt ET - stämmer det? Tänkte att man kanske vill köra med 255 runt om - går det ens på en bil med korta? Alltså vad kör man för fälgar då? Hur är det med 911 fälgar? Vad har de för ET? Tänker på Cup 1 och Cup 2.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Japp, det går att byta, rakt av!
Nyare fälgar går att använda med spacers på de äldre bilarna.
Har för mig att nyare 944 (-87 och framåt) som 911:or har samma offset, dvs högt runt 50
Mvh Erol
Nyare fälgar går att använda med spacers på de äldre bilarna.
Har för mig att nyare 944 (-87 och framåt) som 911:or har samma offset, dvs högt runt 50
Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
Går det att byta hjulupphängningen bak?
The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts.
Går det att byta hjulupphängningen bak?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Hjulupphängningen bak går att byta, är samma torsionsrör som till alubilarna. Spånets bil har genomgått denna transplantation.Sjösgärd wrote:Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts.
Går det att byta hjulupphängningen bak?
Edit: Om inte minnet sviker så måste man byta hela handbromswiren, eller om det bara var infästning av handbromswiren.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Det går utmärkt att byta från stål till alu bärarmar bak. Det man behöver utöver armarna är "plåten" som sitter mellan armarna och tuben, långa drivaxlar samt moddning alt nya handbromsvajrar.Jon80 wrote:Hjulupphängningen bak går att byta, är samma torsionsrör som till alubilarna. Spånets bil har genomgått denna transplantation.Sjösgärd wrote:Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
Går det att byta hjulupphängningen bak?
Edit: Om inte minnet sviker så måste man byta hela handbromswiren, eller om det bara var infästning av handbromswiren.
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Skiljer inte hålbilden i fjäderbenet några mm mellan lång och kort? (Låter detta vara osagt, men har för mig det är något skummt.. bredden skiljer på öppningen mellan Turbo och icke turbosar har jag för mig)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Så kan du inte säga. Turbo-ben funkar på S2!!Jon80 wrote:Skiljer inte hålbilden i fjäderbenet några mm mellan lång och kort? (Låter detta vara osagt, men har för mig det är något skummt.. bredden skiljer på öppningen mellan Turbo och icke turbosar har jag för mig)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Funkar det att byta till en komplett "alu-bakvagn", dvs torsionstub och rubbet, rakt av och inte bara bärarmarna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.
Pehr, vad jag tror att Jon menar är det att det skiljer mellan icke turbo 2,5 modellen och turbo/S2 modellen.
Det skiljer defenetivt mellan dem modellerna nämligen, sitter ett par modifierade spindlar och fjäderben på min 2,5a. Spindlarna har få fräsas av 2 mm mot fjäderbenen och det övre hålet för camberjusteringen skiljer sig också.
/Johan
Pehr, vad jag tror att Jon menar är det att det skiljer mellan icke turbo 2,5 modellen och turbo/S2 modellen.
Det skiljer defenetivt mellan dem modellerna nämligen, sitter ett par modifierade spindlar och fjäderben på min 2,5a. Spindlarna har få fräsas av 2 mm mot fjäderbenen och det övre hålet för camberjusteringen skiljer sig också.
/Johan
- Spånet
- Addict
- Posts: 3048
- Joined: 2005-11-10 14:04:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kumla
- Contact:
Vad jag vet så sitter det inga färsten till växellådan på bärarmarna, då skulle ju lådan hoppa upp och ner hela tiden när frjädringen komprimeras.johan944 wrote:Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.
/Johan
MVH Lars G
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
... sidofästen har fästena skruvade i armar som sitter i tuben.Spånet wrote:Vad jag vet så sitter det inga färsten till växellådan på bärarmarna, då skulle ju lådan hoppa upp och ner hela tiden när frjädringen komprimeras.johan944 wrote:Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.
/Johan

Jag har bara lite dålig koll på hur det ser ut på 944 jämfört med 944 S2/turbo.
Men det borde alltså gå att i så fall behålla torsionstuben på en 944 och byta resten till delar från en S2/turbo-bakvagn? Om man nu inte kan byta hela hela bakvagnen på grund av växellådsfästena?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- johan944
- Addict
- Posts: 3376
- Joined: 2006-02-20 23:20:44
- Bilmodell: 931 V8
- Årsmodell: 1981
- Location: Stockholm
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users