Långs vs korta bärarmar och fälgar

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Långs vs korta bärarmar och fälgar

#1 Post by Henka_E »

Går det att bara byta bärarmar och spindlar/nav på en bil med korta bärarmar om man vill ha långa ist? Fördelen bör ju rimligen vara bättre geometri vid sänkning - finns fler fördelar? Det känns också som att det är enklare att hitta 9" fälgar som passar runt om till bilar som har långa bärarmar, dvs högt ET - stämmer det? Tänkte att man kanske vill köra med 255 runt om - går det ens på en bil med korta? Alltså vad kör man för fälgar då? Hur är det med 911 fälgar? Vad har de för ET? Tänker på Cup 1 och Cup 2.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#2 Post by Erol »

Japp, det går att byta, rakt av!

Nyare fälgar går att använda med spacers på de äldre bilarna.

Har för mig att nyare 944 (-87 och framåt) som 911:or har samma offset, dvs högt runt 50


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#3 Post by anders44 »

jeg har bestilt lange bærearmer, nye spindler osv :) får mindre belastning på nav osv, og skal ha brede felger.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by johan944 »

Fast går det att byta rakt av på en bil med stålbärarmarna????

För mellan aluarmarna är det ju samma infästningar, men är det samma på plåt och alu?

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#5 Post by Maxx »

Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts.

Går det att byta hjulupphängningen bak?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#6 Post by Jon80 »

Sjösgärd wrote:Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.
The light-alloy control arms can be installed in cars with steel control arms. Parts required are the caster eccentric, the stabilizer to control arm linkage (stabilizer mounting point on control arm has been modified) and the bearing parts.

Går det att byta hjulupphängningen bak?
Hjulupphängningen bak går att byta, är samma torsionsrör som till alubilarna. Spånets bil har genomgått denna transplantation.

Edit: Om inte minnet sviker så måste man byta hela handbromswiren, eller om det bara var infästning av handbromswiren.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#7 Post by Spånet »

Jon80 wrote:
Sjösgärd wrote:Enligt verkstadshandboken går det att byta rakt av.

Går det att byta hjulupphängningen bak?
Hjulupphängningen bak går att byta, är samma torsionsrör som till alubilarna. Spånets bil har genomgått denna transplantation.

Edit: Om inte minnet sviker så måste man byta hela handbromswiren, eller om det bara var infästning av handbromswiren.
Det går utmärkt att byta från stål till alu bärarmar bak. Det man behöver utöver armarna är "plåten" som sitter mellan armarna och tuben, långa drivaxlar samt moddning alt nya handbromsvajrar.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Henka_E »

För att förtydliga - man byter bärarmar och spindlar fram till långa men kan behålla sina dyra LEDA-ben som passar med korta armar/spindlar?

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#9 Post by Jon80 »

Skiljer inte hålbilden i fjäderbenet några mm mellan lång och kort? (Låter detta vara osagt, men har för mig det är något skummt.. bredden skiljer på öppningen mellan Turbo och icke turbosar har jag för mig)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

Jon80 wrote:Skiljer inte hålbilden i fjäderbenet några mm mellan lång och kort? (Låter detta vara osagt, men har för mig det är något skummt.. bredden skiljer på öppningen mellan Turbo och icke turbosar har jag för mig)
Så kan du inte säga. Turbo-ben funkar på S2!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Funkar det att byta till en komplett "alu-bakvagn", dvs torsionstub och rubbet, rakt av och inte bara bärarmarna?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by johan944 »

Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.

Pehr, vad jag tror att Jon menar är det att det skiljer mellan icke turbo 2,5 modellen och turbo/S2 modellen.

Det skiljer defenetivt mellan dem modellerna nämligen, sitter ett par modifierade spindlar och fjäderben på min 2,5a. Spindlarna har få fräsas av 2 mm mot fjäderbenen och det övre hålet för camberjusteringen skiljer sig också.

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#13 Post by Spånet »

johan944 wrote:Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.

/Johan
Vad jag vet så sitter det inga färsten till växellådan på bärarmarna, då skulle ju lådan hoppa upp och ner hela tiden när frjädringen komprimeras.
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

Spånet wrote:
johan944 wrote:Kan bli problem med växellådsfästena, eftersom dem växellådorna som har sido fästenhar fästena skruvade i armar som sitter i tuben. Dessa armar finns inte på nyare tuber.

/Johan
Vad jag vet så sitter det inga färsten till växellådan på bärarmarna, då skulle ju lådan hoppa upp och ner hela tiden när frjädringen komprimeras.
... sidofästen har fästena skruvade i armar som sitter i tuben. :wink:

Jag har bara lite dålig koll på hur det ser ut på 944 jämfört med 944 S2/turbo.
Men det borde alltså gå att i så fall behålla torsionstuben på en 944 och byta resten till delar från en S2/turbo-bakvagn? Om man nu inte kan byta hela hela bakvagnen på grund av växellådsfästena?
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3376
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by johan944 »

Exakt så har Spånet gjort ;);)

/Johan
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users