931 -80 | Testkörning pågår

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#301 Post by Pär Hylander »

Olja från monteringsarbetet som ligger i avgassystemet och gasar av i långsamt i takt med att avgassystemet blir varmt?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#302 Post by Cédric »

Den mesta monteringsoljan rykte bort i början, då rykte det åt alla håll å kanter, men det försvann. Nu är det för mycket för att vara något åt det hållet. Har gått igenom några punkter idag.

Testade komp, visserligen på kall motor, men i.a.f.
värdena landade på mellan 10.3 och 10.6 kgm/cm^2. Vilket torde vara bra enligt biltemas instruktionsbok :). I synnerhet med tanke på det låga kompet denna motor har. Stiften såg inte nämnvärt härjade ut, inte mer än lite sotiga. Sedan kopplade vi av vevhusventen för att se vad som skulle kunna ta sig ut där, ingen olja alls vad jag kunde se. Lite osäker dock på hur mycket som det ska blåsa där. På tomgång så blåste det ungefär så mycket som det gör om man försiktigt blåser med munnen :)

Efter lite inspektion av garagekörningen nu så lutar det mer å mer åt turbon. Dock så slutade den mesta röken och det smårykte bara blått.
Men efter en optisk besiktning så misstänker jag att något inte står rätt till. Det ser ut som det läcker olja ur turbon, jag försökte fota, men det var lite trångt. Vad säger ni ?

Sen så tappade bilen tomgången, misstänker att det är dags att se över kablaget så allt sitter rätt, den gick ju fint sist..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Otto.D
S2-Poster
Posts: 236
Joined: 2005-02-07 10:24:42
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Landskrona
Contact:

#303 Post by Otto.D »

Ja där ska det ju inte rinna nån olja...ser inte ut som nån läckande anslutning så det lutar nog åt tätningsproblem på turbinsidan
Otto

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#304 Post by Cédric »

jag tittade väldigt noga och anslutningarna verkade inte ha runnit. Men om oljan har tagit sig ut ifrån lagerhuset betyder det då att oljan pressats fram via lagrena ? Har faktiskt inte haft isär någon turbo så jag har lite dålig koll på just den biten. Turbon var inte glapp över huvud taget när jag kände på den innan montering. Vad är det som ska täta egentligen ?

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#305 Post by R924T »

Pyramidlager :tätar sig själv av trycket. Är det samma turbo som satt på? Den var ju nyrenoverad bara ett år innan och gått MAX 10h..om ens det...
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#306 Post by Cédric »

Ja det är samma turbo. Helt knäppt det här, jag blir ju helt ledsen i ögat..
Det enda jag gjort är att ta loss turbon och bytt packningar eftersom den trekantiga packningen inte existerade längre. Hur märkligt som helst. Går det ens säta dit den fel, oljeanslutningarna läcker ju inte..

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#307 Post by R924T »

Hmm skönt det inte är motorn dock..ta bort returledningen från turbon och gör rent den noga, om det finns koks eller skit där så trycker lagren ur sig oljan in i turbon..returledningen har ju bara självtryck: det rinner ner i tråget.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#308 Post by Cédric »

Detta är ju sjukt märkligt. Kollade returen till turbon och där verkade det flöda som det ska. Så himla märkligt. Hur kan då oljan ta sig ut ? Lagrena kontrollerade manuellt innan jag satte dit turbon. Det jag eventuellt kan göra är att haka av avgasröret och känna på lagrena igen. Men vad skulle kunna ha hänt på så kort tid ?! Jag har inte rört oljetillförseln till turbon heller. För säkerhets skulle körde vi motorn på startmotorn med öppen retur för att se om det flödade, och det gjorde det. Vad ska jag ta mig till egentligen ?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#309 Post by patand »

Det är inte så att det trots allt läcker vid oljeanslutningen på ovansidan av turbon och sen rinner ner på baksidan av turbon så att det bara ser ut att komma inifrån turbon?

Om inte så är det ju väldigt märkligt att det ska läcka innifrån turbon om den är frisk.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#310 Post by Cédric »

den såg ut att vara helt torr på ovansidan. suck. Ska ut och plocka av röret nu och se vad jag kan hitta...Kanske jag ska ta bort tryckröret och se, men stiften visade sig inte alls vara kladdiga konstigt nog..

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#311 Post by patand »

Tänkte om oljan rinner ner bakom turbon och runt den vägen så ser man kanske inte om det läcker på ovansidan. Håller tummarna för att du hittar något som är enkelt åtgärdat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#312 Post by Cédric »

kompressordelen visade sig innehålla olja i botten när vi stack ner en lång mätgrunka, inte så himla bra..

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#313 Post by R924T »

turboras? :? Borde finnas någon på forumet som är bra på det här...
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#314 Post by Cédric »

Det är ju sjukt märkligt, för glappet axiellt är okännbart för hand. Radiellt är det mycket mycket lite. hur tar sig oljan ut egentligen. är det turbon så borde man nästan få garanti på jobbet med tanke på hur lite den har gått. :)

User avatar
R924T
Carrera-Poster
Posts: 361
Joined: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Location: Skövde
Contact:

#315 Post by R924T »

Kollade upp kvittona när jag läste om problemen..ett års garanti på renoverade turbos gissa hur gammalt kvittot är...
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]