931 -80 | Testkörning pågår
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Den mesta monteringsoljan rykte bort i början, då rykte det åt alla håll å kanter, men det försvann. Nu är det för mycket för att vara något åt det hållet. Har gått igenom några punkter idag.
Testade komp, visserligen på kall motor, men i.a.f.
värdena landade på mellan 10.3 och 10.6 kgm/cm^2. Vilket torde vara bra enligt biltemas instruktionsbok
. I synnerhet med tanke på det låga kompet denna motor har. Stiften såg inte nämnvärt härjade ut, inte mer än lite sotiga. Sedan kopplade vi av vevhusventen för att se vad som skulle kunna ta sig ut där, ingen olja alls vad jag kunde se. Lite osäker dock på hur mycket som det ska blåsa där. På tomgång så blåste det ungefär så mycket som det gör om man försiktigt blåser med munnen 
Efter lite inspektion av garagekörningen nu så lutar det mer å mer åt turbon. Dock så slutade den mesta röken och det smårykte bara blått.
Men efter en optisk besiktning så misstänker jag att något inte står rätt till. Det ser ut som det läcker olja ur turbon, jag försökte fota, men det var lite trångt. Vad säger ni ?
Sen så tappade bilen tomgången, misstänker att det är dags att se över kablaget så allt sitter rätt, den gick ju fint sist..
Testade komp, visserligen på kall motor, men i.a.f.
värdena landade på mellan 10.3 och 10.6 kgm/cm^2. Vilket torde vara bra enligt biltemas instruktionsbok


Efter lite inspektion av garagekörningen nu så lutar det mer å mer åt turbon. Dock så slutade den mesta röken och det smårykte bara blått.
Men efter en optisk besiktning så misstänker jag att något inte står rätt till. Det ser ut som det läcker olja ur turbon, jag försökte fota, men det var lite trångt. Vad säger ni ?
Sen så tappade bilen tomgången, misstänker att det är dags att se över kablaget så allt sitter rätt, den gick ju fint sist..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Otto.D
- S2-Poster
- Posts: 236
- Joined: 2005-02-07 10:24:42
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Landskrona
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
jag tittade väldigt noga och anslutningarna verkade inte ha runnit. Men om oljan har tagit sig ut ifrån lagerhuset betyder det då att oljan pressats fram via lagrena ? Har faktiskt inte haft isär någon turbo så jag har lite dålig koll på just den biten. Turbon var inte glapp över huvud taget när jag kände på den innan montering. Vad är det som ska täta egentligen ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Ja det är samma turbo. Helt knäppt det här, jag blir ju helt ledsen i ögat..
Det enda jag gjort är att ta loss turbon och bytt packningar eftersom den trekantiga packningen inte existerade längre. Hur märkligt som helst. Går det ens säta dit den fel, oljeanslutningarna läcker ju inte..
Det enda jag gjort är att ta loss turbon och bytt packningar eftersom den trekantiga packningen inte existerade längre. Hur märkligt som helst. Går det ens säta dit den fel, oljeanslutningarna läcker ju inte..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Detta är ju sjukt märkligt. Kollade returen till turbon och där verkade det flöda som det ska. Så himla märkligt. Hur kan då oljan ta sig ut ? Lagrena kontrollerade manuellt innan jag satte dit turbon. Det jag eventuellt kan göra är att haka av avgasröret och känna på lagrena igen. Men vad skulle kunna ha hänt på så kort tid ?! Jag har inte rört oljetillförseln till turbon heller. För säkerhets skulle körde vi motorn på startmotorn med öppen retur för att se om det flödade, och det gjorde det. Vad ska jag ta mig till egentligen ?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Det är inte så att det trots allt läcker vid oljeanslutningen på ovansidan av turbon och sen rinner ner på baksidan av turbon så att det bara ser ut att komma inifrån turbon?
Om inte så är det ju väldigt märkligt att det ska läcka innifrån turbon om den är frisk.
Om inte så är det ju väldigt märkligt att det ska läcka innifrån turbon om den är frisk.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
den såg ut att vara helt torr på ovansidan. suck. Ska ut och plocka av röret nu och se vad jag kan hitta...Kanske jag ska ta bort tryckröret och se, men stiften visade sig inte alls vara kladdiga konstigt nog..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Tänkte om oljan rinner ner bakom turbon och runt den vägen så ser man kanske inte om det läcker på ovansidan. Håller tummarna för att du hittar något som är enkelt åtgärdat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
kompressordelen visade sig innehålla olja i botten när vi stack ner en lång mätgrunka, inte så himla bra..
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är ju sjukt märkligt, för glappet axiellt är okännbart för hand. Radiellt är det mycket mycket lite. hur tar sig oljan ut egentligen. är det turbon så borde man nästan få garanti på jobbet med tanke på hur lite den har gått. 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- R924T
- Carrera-Poster
- Posts: 361
- Joined: 2005-08-31 11:26:58
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1988
- Location: Skövde
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users