Ja, Rikard har stavarna kvar och åker med 50N/mm hjälpfjädrarNahpets wrote:Har du kvar dina stavar?Rikard wrote:Jag åker i princip med Bilsteins clubsport-paket, dock med något hårdare sättning på framdämparna. Allt köpt från Forza i Alingsås. Är mycket nöjd med väghållningen på min bil och skall man inte tävla med bilen så tror jag att detta är i det närmaste optimalt.
Rikard
Vet du vilka fjäderkonstater du har idag fram och bak?
Mvh
Stephan
Väghållningssatser: Forza alt Paragon-products
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- JP944
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2005-09-21 06:16:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sunnansjö
- Contact:
Jag är precis på väg att beställa ett SPEC2 kit,tornstag och camberplåtar från Paragon. Dollarkursen gör det extra intressant att beställa från USA, paketet landar på runt 2500USD med frakt. Sen så räcker pengarna till bussningspaket från Jerd innan man är uppe i Forzas pris för bara dämpning.
Sen återstår att se hur bra det blev, men Paragon borde ha bra erfarenhet.
Sen återstår att se hur bra det blev, men Paragon borde ha bra erfarenhet.
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Intressant!JP944 wrote:Jag är precis på väg att beställa ett SPEC2 kit,tornstag och camberplåtar från Paragon. Dollarkursen gör det extra intressant att beställa från USA, paketet landar på runt 2500USD med frakt. Sen så räcker pengarna till bussningspaket från Jerd innan man är uppe i Forzas pris för bara dämpning.
Sen återstår att se hur bra det blev, men Paragon borde ha bra erfarenhet.
Fråga dock. Du beställer ett spec 2! Varför inte ett spec 3?
Vore trevligt om du kunde hålla tråden uppdaterad. När får du hem grejerna?
Mvh
Stephan
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Hoppas du räknat med att få betala moms och tullavgift också. Bara så du inte blir överraskad när de avgifterna kommer.JP944 wrote:beställa från USA, paketet landar på runt 2500USD med frakt.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Sådant kan man undvika också om man är lite mer vågad av sig 

924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Visst det finns vägar runt det ibland (beror ju på hur man beställer och fraktar) men det finns väl alltid en risk att paketet fastnar i tullen, även om man tar det själv i resväskan så kan det ju bli fråga om att tullen vill kolla...Cédric wrote:Sådant kan man undvika också om man är lite mer vågad av sig
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Cédric
- Addict
- Posts: 4719
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
jojo, men jag har en kompis som tar in en jäklarns massa prylar, alltså enorma mängder. Jag tror han har betalat tull två gånger på sina grejer. Men visst risken finns.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- JP944
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2005-09-21 06:16:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sunnansjö
- Contact:
Fjäderbenen är modifierade på min bil sedan tidigare, så baserat på mått och bilder jag skickat till Paragon så ska SPEC2 passa min bil.Nahpets wrote:Intressant!JP944 wrote:Jag är precis på väg att beställa ett SPEC2 kit,tornstag och camberplåtar från Paragon. Dollarkursen gör det extra intressant att beställa från USA, paketet landar på runt 2500USD med frakt. Sen så räcker pengarna till bussningspaket från Jerd innan man är uppe i Forzas pris för bara dämpning.
Sen återstår att se hur bra det blev, men Paragon borde ha bra erfarenhet.
Fråga dock. Du beställer ett spec 2! Varför inte ett spec 3?
Vore trevligt om du kunde hålla tråden uppdaterad. När får du hem grejerna?
Mvh
Stephan
- JP944
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2005-09-21 06:16:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sunnansjö
- Contact:
patand wrote:Hoppas du räknat med att få betala moms och tullavgift också. Bara så du inte blir överraskad när de avgifterna kommer.JP944 wrote:beställa från USA, paketet landar på runt 2500USD med frakt.
Beställer grejerna tullfritt till Saudi Arabien där jag jobbar, tar sedan hem allt till Sverige utan avgifter.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25408
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vissa har det bra!JP944 wrote:Beställer grejerna tullfritt till Saudi Arabien där jag jobbar, tar sedan hem allt till Sverige utan avgifter.

Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- JP944
- NA-Poster
- Posts: 28
- Joined: 2005-09-21 06:16:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sunnansjö
- Contact:
Nu har jag beställt grejerna, det blev 3600USD med SPEC2 kit, tornstag,camberplåtar Racers edge samt komplett bussningskit fram och bak Racers Edge/Weltmeister+ frakt. Tar med mig grejerna när jag åker till Sverige på semester 5/6, ska besiktiga bilen 9/6, sen har jag tänkt att montera grejerna.
JP944 wrote:Fjäderbenen är modifierade på min bil sedan tidigare, så baserat på mått och bilder jag skickat till Paragon så ska SPEC2 passa min bil.Nahpets wrote: Intressant!
Fråga dock. Du beställer ett spec 2! Varför inte ett spec 3?
Vore trevligt om du kunde hålla tråden uppdaterad. När får du hem grejerna?
Mvh
Stephan
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Bra bra!JP944 wrote:Nu har jag beställt grejerna, det blev 3600USD med SPEC2 kit, tornstag,camberplåtar Racers edge samt komplett bussningskit fram och bak Racers Edge/Weltmeister+ frakt. Tar med mig grejerna när jag åker till Sverige på semester 5/6, ska besiktiga bilen 9/6, sen har jag tänkt att montera grejerna.JP944 wrote: Fjäderbenen är modifierade på min bil sedan tidigare, så baserat på mått och bilder jag skickat till Paragon så ska SPEC2 passa min bil.
Spännande ... ge gärna en beskrivning av paketet när det är körbart!
Mvh
Stephan
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Tänkte vecka denna tråd ur dvalan.
Vintern närmar sig och det är dags att börja planera vad som ska köpas in inför sommaren.
Hur gick det med alla dessa Paragon, Bilstein etc? Sneglar själv på ett Bilstein kit (FRS 1003). Har dock för dålig koll på vad som är bra och vad som passar för hyffsat Knutstorpsuppträdande, vet bara att dämparna är slut och att även om de inte varit det så är det tråkigt att skvalpa omkring som en båt på banan.
Vintern närmar sig och det är dags att börja planera vad som ska köpas in inför sommaren.
Hur gick det med alla dessa Paragon, Bilstein etc? Sneglar själv på ett Bilstein kit (FRS 1003). Har dock för dålig koll på vad som är bra och vad som passar för hyffsat Knutstorpsuppträdande, vet bara att dämparna är slut och att även om de inte varit det så är det tråkigt att skvalpa omkring som en båt på banan.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Vad trevligt ... ens gamla tråd vaknar
.
För min egen del: Jag köpte ett HR kit med Bilsteindämpare från Sandén och sumpade stavarna. Fjäderkonstanterna är 110N/mm fram och 200N/mm bak. Utzon har även dessa tror jag.
Effektivt blir det fram 110x0.9= 100 och bak 200x0.56= 112. Alltså är denna setup lite hårdare bak än fram. Med mina 030 krängare samt 235 fram och 255 bak är bilen tryggt understyrd.
Bilen är hård och inget för nöjesåkning på ojämna vägar om man nu inte gillar bumpy rides. Bankörning är de riktigt bra. Har i för sig inte så mycket att jämföra med, men känslan är riktigt skön.
Dock kunde jag ha haft lite hårdare
,
Jag använder 85 % av bilen för bankörning.
Att välja chassi är svårt! Därför går man mycket på vad andra säger. Jag hörde mig för hos ett antal personer. Och försökte förstå mig på det enklaste på chassin.
Skulle jag köpa ett chassi kit idag igen skulle jag faktiskt köpa ett ännu hårdare, men detta för att jag jag vill trivas på bana och inte allmän väg.
Rennlist har ju många diskussioner om chassin. Men allmänt är mitt intryck att amerikarna generellt gillar mjukare bilar.
Ska du ha bilen på bana? Kör på så hårt chassi du kan.
Ska du mixa bana och gata, men prio bana? Då rekommenderar jag liknande det jag har.
Mixa bana och gata? Gå på mjukare ...
Jag har inte riktigt förstått mig på benämningarna Ringenkit, Kinnekullekit (finns det sådant?
) osv ... Hur kul är det att ha ett chassi som bara passar en bana, när variation förnöjer?
I så fall får man börja skaffa grejer man ställer in. ... och DÅ ... då är det många parametrar att leka med.
Skaffa ett bra kit som får din bil att kännas bra och tryggt och utgå därifrån. Hur du ska hitta det ... ja ... välkommen in i djungeln. Häng med på banmöten hos 9xx folket och känn efter. Absolut enklast och roligt!
Lätt att förköpa sig på den där SIBA stereon med 111 inställningar när du i själva verket trycker på play och stop 99 % av gångerna.
Mvh
Stephan

För min egen del: Jag köpte ett HR kit med Bilsteindämpare från Sandén och sumpade stavarna. Fjäderkonstanterna är 110N/mm fram och 200N/mm bak. Utzon har även dessa tror jag.
Effektivt blir det fram 110x0.9= 100 och bak 200x0.56= 112. Alltså är denna setup lite hårdare bak än fram. Med mina 030 krängare samt 235 fram och 255 bak är bilen tryggt understyrd.
Bilen är hård och inget för nöjesåkning på ojämna vägar om man nu inte gillar bumpy rides. Bankörning är de riktigt bra. Har i för sig inte så mycket att jämföra med, men känslan är riktigt skön.
Dock kunde jag ha haft lite hårdare

Jag använder 85 % av bilen för bankörning.
Att välja chassi är svårt! Därför går man mycket på vad andra säger. Jag hörde mig för hos ett antal personer. Och försökte förstå mig på det enklaste på chassin.
Skulle jag köpa ett chassi kit idag igen skulle jag faktiskt köpa ett ännu hårdare, men detta för att jag jag vill trivas på bana och inte allmän väg.
Rennlist har ju många diskussioner om chassin. Men allmänt är mitt intryck att amerikarna generellt gillar mjukare bilar.
Ska du ha bilen på bana? Kör på så hårt chassi du kan.
Ska du mixa bana och gata, men prio bana? Då rekommenderar jag liknande det jag har.
Mixa bana och gata? Gå på mjukare ...
Jag har inte riktigt förstått mig på benämningarna Ringenkit, Kinnekullekit (finns det sådant?

I så fall får man börja skaffa grejer man ställer in. ... och DÅ ... då är det många parametrar att leka med.
Skaffa ett bra kit som får din bil att kännas bra och tryggt och utgå därifrån. Hur du ska hitta det ... ja ... välkommen in i djungeln. Häng med på banmöten hos 9xx folket och känn efter. Absolut enklast och roligt!

Lätt att förköpa sig på den där SIBA stereon med 111 inställningar när du i själva verket trycker på play och stop 99 % av gångerna.
Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Addict
- Posts: 1064
- Joined: 2007-07-16 08:35:29
- Bilmodell: VW Typ3 Squareback
- Location: Gävle
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]