'Vad har din porsche råkat ut för?'

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

'Vad har din porsche råkat ut för?'

#1 Post by Minsc S2 »

Bokstavligt talat.

Vilka negativa erfarenheter har du eller din porsche råkat ut för, och då menar jag inte saker som att säkringar och glödlampor har poppat till, utan mer negativa saker som kan svida både i plånboken och i själen.

Observera att detta inte är en tråd som är till för att skrämma blivande/nya 924/944/968/928 ägare, utan snarare en tråd där folk kan dela med sig av sina erfarenheter och kanske rentav få en klapp på ryggen och lite hjälpsamma råd.

Eftersom jag startar tråden kan jag börja:

Efter att ha ägt bilen i 4 år utan några större problem (största är nog att bakluckan vägrat öppna sig en gång) , fick jag i förra veckan en liten försmak på hur det känns med en bil som inte riktigt fungerar som den ska.
Det visar sig att denna vinterns avställning inte var nådig, och att oljehuset har börjat läcka olja. (inte mycket, men tillräckligt för att besiktningsmannen ska säga "ajja bajja").
Men det tordes räcka med att hålla motorrumet rent, samt att se till att inte oljenivån blir altför låg med nuvarande läckage.

Idag small det dock till rejält för första gången (inte bokstavligt).

Var på väg till systerns födelsedag i Lomma utanför Malmö, och körde på E65an när bekymmrena startade. Mitt på motorvägen börjar den 'stora röda' lysa, och körde in på en sidoväg för att kolla vad som var fel.
Motorn lät normalt, oljenivån var fin, och med tanke på att det 'bara' var abs-varningslampan som lyste (därav lyste den 'stora röda'), så vi (jag, min far och min bror) misstänkte att det antagligen bara var glapp i nån sladd för ABSen. Inget direkt farligt för bilen, så jag körde till systern och firandet fortsatte, men det är en annan historia.

På väg hem nu ikväll, så körde jag efter min bror (vilket var extremt tursamt för mig), och mitt på motorvägen mellan Lomma och Malmö, så märker jag hur batterinivån hade lagt sig på lägsta och börjat lysa.

Inte många sekunder senare märker jag hur radion börjar 'hugga till', samt hur halvljuset mer börjar påminna om positionsljuset.
Ringer till broderns mobil, och vi kör ut i vägrenen, i precis lagom tid, för ny har halvljuset transformerats till ett cykelljus, och instrumentbrädan lyser knappt. Går ut och kontrollerar bilens yttre, och några sekunder senare slocknar allt! På med varningsblinkers på broderns volvo, och ut med varningstrianglen. Vägrenen på en motorväg i kvällens rusningstrafik är ingen rolig plats att vara på.

Kan även påpeka, att köra på motorvägen medans man ser hur bilens belysning sakta men säkert dör, är en ganska obehaglig känsla.

ca 1 minut går, brodern ringer till fadern, och jag ska hämta min egen mobil, samt nycklarna som fortfarande sitter i tändningslåset, och då lär jag mig en ny sak: Det verkar som att 944 S2or låser sig själva efter en stund, så 944an låste precis in bilnycklarna i sig själv! :?
En stund senare kommer fadern förbi, som inte lämnat festen förräns nu och lång historia kort:

Fadern kör hem broderns båda döttrar till Ystad (5 mil bort), i sin Cooper och hämtar 944ans reservnyckel, medans jag och min bror sitter kvar på motorvägen och håller hans volvo's varningsblinkers igång, samt vakar över porschen. Den må vara totalt strömlös, men man lämnar inte någon bil kvar på vägrenen av en motorväg, när nycklarna sitter i...Volvon behövs även för att bogsera iväg 944an.

Efter 1,5 timme kommer min far tillbaka med reservnyckeln, och ny upptäcker vi äntligen vad som var orsaken till problemet:

Ena fläktremmen* hade slitits sönder, och hängde och dinglade längst ner i motorrumet, vilket ledde till att generatorn inte genererade ström till Batteriet/ABSen, vilket ledde till att ABSvarningslampan tändes, samt att batteriet sakta men säkert tömdes på strömm.
(*Möjligt att den inte kallas för fläktrem, då S2an har en elektronisk fläkt, men vet inte riktigt vad remmen kallas för)

Inget annat verkade skadat, och motortemperaturen hade inte höjts så mycket, men bilen skulle ingenstans av egen kraft, utan vi fick helt enkelt bogsera bilen ut från motorvägen, tillbaks till systerns hus i Lomma, där den nu står. Som tur var så är det inte så mycket trafik på de svenska vägarna efter 00.00, så att komma dit var inget problem.

Nu har det gått ca 4 timmar sen äventyret på motorvägen började, och jag kom hem för ca 30 minuter sedan, och ville bara skriva av mig lite före John Blund.

Imorgon blir det till att ringa bilmekanikern... :(

- - - - - - -

Nästa historia!
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#2 Post by Pehr Johnsson »

Något direkt haveri så jag blivit ståeende har jag sluppit! Förra våren vid den här tiden när det var dax att ta ut bilen på allvar för första gången så gick det inte så bra. Jag köpte bilen i december året innan och med egentliga felet luft i värmepaketet. Jag var lite orolig över detta, men expertisen på forumet lungnade mig att det bara var att lufta. Våren började närma sig så jag tog tag i luftningen och fyllde på mer vatten och bubblandet verkade förvinna. Jag gav mig ut på vägarna, men gick hon verkligen som hon skulle? Tyckte nog att det kändes som om bilen misstände ibland, byta tändstift tänkte jag inga problem. På lördagen skulle jag jobba, solen sken och allt var bäddat för att åka Porshce ut till kunden, fast bilen gick nog bara på tre bukar ett tag och sedan blev det bra igen. När det var dax att köra hem så var bilen riktigt svårstartad och gick lite krassligt på vägen hem. Väl hemma så började se över bilen och felsöka efter mina ringa kunskaper och konstaterade rätt snabbt. Kass toppackning. :(
Bilen lämnads till Bosse på GT-motorsport som fixade till henne och bytte även alla remmar och kedja.

Fel nummer två dök upp efter slalom med PCS. Ett välbekant ljud dök upp från höger framhjul, slitet hjullager. Detta var inte jätteaktut så jag körde sässongen ut och just nu håller jag på och byter på båda sidorna.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#3 Post by emm »

Topplockspackning, ALLT i kopplingsväg, (tryckplatta, lamell, nållager, gaffel $$$ :shock: , plana svänghjul), styrväxel som läckte som ett såll, vattenpumpen, (att vattenpumpen var på väg visste jag vid köp), jag hade väl kört ca 150-200 mil när överraskningarna började visa sig...

Tittade på en hel del turbo innan jag slog till då jag tyckte denna var finast... :?

Jag var rätt knäckt då och tyckte inte alls det var kul, nu i efterhand är det rätt skönt att det är fixat.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Göran »

Jag fyller väl på med obehagligaste jag varit med om
förutom ett kopplingsras på Mantorp.

Ett par veckor innan jag skall åka till Tyskland på
semesterresa i Porschen ( även med ett besök på "ringen")
så börjar ett konstigt klonkande från motorn.
Inga varningslampor lyser, oljetryck och laddning är OK.

I början hörs det bara när bara när jag står still
vid stoppljus osv. Men det blir bara värre.
Jag lokaliserar det till främre delen av motorn.

Efter rådfrågat "herr Sandén" så tar jag bort kåporna
som täcker remmarna. Och tur i oturen, precis på den
del av kamremmen som just är synlig så ser jag att
remmen saknar "tänder" på ca 5 cm av remmen. Efter att
snurrat motorn ett varv kan jag konstatera att det saknas
fler på enstaka ställen och ännu fler är på väg. :(

Kontrollerar remmens läge och den har inte kuggat över, ännu.

Nu blir jag tvungen att göra bytet själv, pga tidsbrist.
Sandén skickar mig en ny rem och berättar om hur jag skall
gå till väga. Samma dag som färjan går från Göteborg så får
jag lämna in bilen till Sandén som kontrollerar att mitt
jobb är just gjort samt justerar spänningen på balansremmen.

Allt är ok och jag kommer iväg på en lyckad resa till Tyskland
och får även ett varv på Ringen. :D

/Göran
Körde röd 944 S -87

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

F-n vilken tur du hade Göran. Ventilsalladen var inte längt borta!! :eek:
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Göran
S-Poster
Posts: 147
Joined: 2004-03-30 17:06:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Göran »

Pehr Johnsson wrote:F-n vilken tur du hade Göran. Ventilsalladen var inte längt borta!! :eek:
Kanske skulle man köpt en trisslott :lol:
Körde röd 944 S -87

Widar
S2-Poster
Posts: 220
Joined: 2008-02-17 12:15:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#7 Post by Widar »

Göran wrote:
Pehr Johnsson wrote:F-n vilken tur du hade Göran. Ventilsalladen var inte längt borta!! :eek:
Kanske skulle man köpt en trisslott :lol:
Den skulle du knappast vunnit på då du redan förbrukat all din tur! :D
Mattias Widar

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Har inte råkat ut för några större grejer... bara haft lite småproblem som läckande kylare (på Sviesta), ett toppras (på Sviesta), WG haveri (på Sviesta) och tappade växlar i lådan (på Knutstorp)... Inget speciellt att berätta om alltså... :wink:

Det enda som stoppade mig från att köra vidare var toppraset. Det var fixat till våren igen. (hände sent på säsongen, näst sista tillfället i planeringen på hösten)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#9 Post by JDr »

Sviesta banan verkar ju riktigt farlig...
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

JDr wrote:Sviesta banan verkar ju riktigt farlig...
Det är den... ;)

Skämt o sido, den är förvånansvärt hård mot bromsarna sägs det (har aldrig själv haft några problem alls med bromsarna dock) men väldigt snäll att åka av på då det är mycket grönytor runtomkring. Att jag råkat ut för diverse grejer i samband med körning där är nog helt enkelt för att det är min närmaste bana så det är den jag åker mest på.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

wadde
S2-Poster
Posts: 203
Joined: 2006-08-13 23:14:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: nässjö/jönköping
Contact:

#11 Post by wadde »

krockad fron försäkringstäckning kostnad för folksam 66 tkr
kolv genom motorblock pga slitage då nödsystemet gått motorn har alltså nypit
ny motor 18 tkr plus arbete

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

Bara ett byte av 75% av all plåt i bilen pga rost, inget att hetsa upp sig över :D

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Boden-Henke
NA-Poster
Posts: 11
Joined: 2005-05-03 11:25:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Boden
Contact:

#13 Post by Boden-Henke »

min föredetta voltade förra porschen jag hade i 90 knyck, grymma plåtskador enda som gick att spara i plåtväg vär väll höger dörr!! hon klarade sig tur nog utan skador sämre var de med min ekonomi, inte en krona fick jag av försäkringsbolaget :cry:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hä bar å åk..och skruva en del

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#14 Post by Bathory »

Min hade ett möte med en Audi & kan bara säga att jag inte uppskattade hur närgången Audin var min Porsche :(
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Widar
S2-Poster
Posts: 220
Joined: 2008-02-17 12:15:57
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

#15 Post by Widar »

Boden-Henke wrote:min föredetta voltade förra porschen jag hade i 90 knyck, grymma plåtskador enda som gick att spara i plåtväg vär väll höger dörr!! hon klarade sig tur nog utan skador sämre var de med min ekonomi, inte en krona fick jag av försäkringsbolaget :cry:
:shock: Taket ser ju knappast ut att vara designat för att man ska överleva.. :shock:
Mattias Widar

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users