Vilka negativa erfarenheter har du eller din porsche råkat ut för, och då menar jag inte saker som att säkringar och glödlampor har poppat till, utan mer negativa saker som kan svida både i plånboken och i själen.
Observera att detta inte är en tråd som är till för att skrämma blivande/nya 924/944/968/928 ägare, utan snarare en tråd där folk kan dela med sig av sina erfarenheter och kanske rentav få en klapp på ryggen och lite hjälpsamma råd.
Eftersom jag startar tråden kan jag börja:
Efter att ha ägt bilen i 4 år utan några större problem (största är nog att bakluckan vägrat öppna sig en gång) , fick jag i förra veckan en liten försmak på hur det känns med en bil som inte riktigt fungerar som den ska.
Det visar sig att denna vinterns avställning inte var nådig, och att oljehuset har börjat läcka olja. (inte mycket, men tillräckligt för att besiktningsmannen ska säga "ajja bajja").
Men det tordes räcka med att hålla motorrumet rent, samt att se till att inte oljenivån blir altför låg med nuvarande läckage.
Idag small det dock till rejält för första gången (inte bokstavligt).
Var på väg till systerns födelsedag i Lomma utanför Malmö, och körde på E65an när bekymmrena startade. Mitt på motorvägen börjar den 'stora röda' lysa, och körde in på en sidoväg för att kolla vad som var fel.
Motorn lät normalt, oljenivån var fin, och med tanke på att det 'bara' var abs-varningslampan som lyste (därav lyste den 'stora röda'), så vi (jag, min far och min bror) misstänkte att det antagligen bara var glapp i nån sladd för ABSen. Inget direkt farligt för bilen, så jag körde till systern och firandet fortsatte, men det är en annan historia.
På väg hem nu ikväll, så körde jag efter min bror (vilket var extremt tursamt för mig), och mitt på motorvägen mellan Lomma och Malmö, så märker jag hur batterinivån hade lagt sig på lägsta och börjat lysa.
Inte många sekunder senare märker jag hur radion börjar 'hugga till', samt hur halvljuset mer börjar påminna om positionsljuset.
Ringer till broderns mobil, och vi kör ut i vägrenen, i precis lagom tid, för ny har halvljuset transformerats till ett cykelljus, och instrumentbrädan lyser knappt. Går ut och kontrollerar bilens yttre, och några sekunder senare slocknar allt! På med varningsblinkers på broderns volvo, och ut med varningstrianglen. Vägrenen på en motorväg i kvällens rusningstrafik är ingen rolig plats att vara på.
Kan även påpeka, att köra på motorvägen medans man ser hur bilens belysning sakta men säkert dör, är en ganska obehaglig känsla.
ca 1 minut går, brodern ringer till fadern, och jag ska hämta min egen mobil, samt nycklarna som fortfarande sitter i tändningslåset, och då lär jag mig en ny sak: Det verkar som att 944 S2or låser sig själva efter en stund, så 944an låste precis in bilnycklarna i sig själv!

En stund senare kommer fadern förbi, som inte lämnat festen förräns nu och lång historia kort:
Fadern kör hem broderns båda döttrar till Ystad (5 mil bort), i sin Cooper och hämtar 944ans reservnyckel, medans jag och min bror sitter kvar på motorvägen och håller hans volvo's varningsblinkers igång, samt vakar över porschen. Den må vara totalt strömlös, men man lämnar inte någon bil kvar på vägrenen av en motorväg, när nycklarna sitter i...Volvon behövs även för att bogsera iväg 944an.
Efter 1,5 timme kommer min far tillbaka med reservnyckeln, och ny upptäcker vi äntligen vad som var orsaken till problemet:
Ena fläktremmen* hade slitits sönder, och hängde och dinglade längst ner i motorrumet, vilket ledde till att generatorn inte genererade ström till Batteriet/ABSen, vilket ledde till att ABSvarningslampan tändes, samt att batteriet sakta men säkert tömdes på strömm.
(*Möjligt att den inte kallas för fläktrem, då S2an har en elektronisk fläkt, men vet inte riktigt vad remmen kallas för)
Inget annat verkade skadat, och motortemperaturen hade inte höjts så mycket, men bilen skulle ingenstans av egen kraft, utan vi fick helt enkelt bogsera bilen ut från motorvägen, tillbaks till systerns hus i Lomma, där den nu står. Som tur var så är det inte så mycket trafik på de svenska vägarna efter 00.00, så att komma dit var inget problem.
Nu har det gått ca 4 timmar sen äventyret på motorvägen började, och jag kom hem för ca 30 minuter sedan, och ville bara skriva av mig lite före John Blund.
Imorgon blir det till att ringa bilmekanikern...

- - - - - - -
Nästa historia!