Hjälp mig felsöka 968a som går orent/ryckigt. (klart)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#46 Post by Karl Birgander »

Varför värma lambdan (uppvärmning drar ström!) när bilen inte är igång?

Jag är övertygad om att bilen måste vara igång.

Värmningen är dock bara till för att tidigare ge bra mätvärden, ingen mer funktion vad jag vet.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#47 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Varför värma lambdan (uppvärmning drar ström!) när bilen inte är igång?

Jag är övertygad om att bilen måste vara igång.

Värmningen är dock bara till för att tidigare ge bra mätvärden, ingen mer funktion vad jag vet.
Tänkte att om man värmer den strax innan bilen startar så får man bra mätvärden ÄNNU tidigare. :)

Sen KAN ju kanske värmningen vara viktig om lambdan sitter så långt bak i avgassystemet så att värmen från avgaserna inte alltid är tillräcklig för att hålla igång lambdamätningen. Vet dock inte om så kan vara fallet på 968.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#48 Post by Axel »

Karl Birgander wrote:Varför värma lambdan (uppvärmning drar ström!) när bilen inte är igång?

Jag är övertygad om att bilen måste vara igång.

Värmningen är dock bara till för att tidigare ge bra mätvärden, ingen mer funktion vad jag vet.
Javist låter rimligt.
Ska mäta med bilen igång..

Men 12v till förvärmningen är alltid på när man kör va?
lamdan måste ju få matning för att kunna ge 12v+ ut...

mvh

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#49 Post by patand »

Axel wrote:Men 12v till förvärmningen är alltid på när man kör va?
lamdan måste ju få matning för att kunna ge 12v+ ut...
Värmningen är nog på hela tiden. Men INTE för att lambdan skall kunna ge värden ut. Det finns labmdasonder utan värmning och bara en tråd. Spänningen ut från sonden ligger på runt 0,4 V som du ser tidigare i tråden och den spänningen skapas av avgasernas kontakt med materialet i lambdan. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#50 Post by Axel »

patand wrote:
Axel wrote:Men 12v till förvärmningen är alltid på när man kör va?
lamdan måste ju få matning för att kunna ge 12v+ ut...
Värmningen är nog på hela tiden. Men INTE för att lambdan skall kunna ge värden ut. Det finns labmdasonder utan värmning och bara en tråd. Spänningen ut från sonden ligger på runt 0,4 V som du ser tidigare i tråden och den spänningen skapas av avgasernas kontakt med materialet i lambdan. :)
Jo men den ger ju 0.455v + ut vid lamda1, kan ju inte få någon + från avgassystemet.

mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#51 Post by Axel »

Karl Birgander wrote:Varför värma lambdan (uppvärmning drar ström!) när bilen inte är igång?

Jag är övertygad om att bilen måste vara igång.

Värmningen är dock bara till för att tidigare ge bra mätvärden, ingen mer funktion vad jag vet.
Har nu provat med motorn igång.
Jo mycket riktigt då fanns det ström.

så nu vet vi att lamda och luftmängdsmätare är ok
ändå ger den för fet bränsleblandning

ska kolla bränsletryck också, men sen är jag sugen på att prova byta styrbox.

var jag nu ska få tag i en sådan?


mvh

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#52 Post by Karl Birgander »

Börja med att skriva i din profil var du bor.

Kolla www.fbt.se om någon skrot har en box.
Kolla med Sandén om han har en?

Verkar inte helt lätt det där...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#53 Post by patand »

Axel wrote:Jo men den ger ju 0.455v + ut vid lamda1, kan ju inte få någon + från avgassystemet.
Jo men spänningen mellan 0 och 1 v ut från sonden skapas inte av spänningsmatningen till värmningen utan av kemiska reaktioner mellan ädelmetallerna i lambdasonden och gaserna i avgaserna. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#54 Post by Axel »

Karl Birgander wrote:Börja med att skriva i din profil var du bor.

Kolla www.fbt.se om någon skrot har en box.
Kolla med Sandén om han har en?

Verkar inte helt lätt det där...
Sanden hadde ingen när jag frågade för någon månadsedan iallafall.

Men han är överseriös den mannen, han var inne på att jag eventuelt kunde låna från hans privata 968, för att prova!!!

Någon som vet vad Porschecenter tar?

mvh

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#55 Post by Axel »

patand wrote:
Axel wrote:Jo men den ger ju 0.455v + ut vid lamda1, kan ju inte få någon + från avgassystemet.
Jo men spänningen mellan 0 och 1 v ut från sonden skapas inte av spänningsmatningen till värmningen utan av kemiska reaktioner mellan ädelmetallerna i lambdasonden och gaserna i avgaserna. :)
A ha, då är det jag som är dumm :oops: :roll:

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#56 Post by Axel »

Karl Birgander wrote:Börja med att skriva i din profil var du bor.

Kolla www.fbt.se om någon skrot har en box.
Kolla med Sandén om han har en?

Verkar inte helt lätt det där...
Det finns en box till en 944 s2 -90.
Skulle kunna funka va??

mvh

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#57 Post by Karl Birgander »

Det lär nog inte funka så bra. S2 har inte Variocam som ställer om lite för kammarna, så boxen kanske får spel med en parameter den inte vill ha?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#58 Post by Jappe »

Axel wrote:
Karl Birgander wrote:Börja med att skriva i din profil var du bor.

Kolla www.fbt.se om någon skrot har en box.
Kolla med Sandén om han har en?

Verkar inte helt lätt det där...
Det finns en box till en 944 s2 -90.
Skulle kunna funka va??

mvh
Hej Axel.
En 968 i Skövde. Grattis. :D
Du får testa med min box om du vill.
Mobil 070-5619738.

Berg
S-Poster
Posts: 192
Joined: 2005-07-04 05:34:16
Bilmodell: Golf -10
Location: Blekinge
Contact:

#59 Post by Berg »

Vad har du för bränsletryck? Funkerar bränsletrycksregulatorn som den ska (dvs att trycket sjunker då vacuumslangen är inkopplad. på tomgång)? Funderar på om det kan vara något knas med regulatorn eller vacuumförsörjningen.

Axel
S-Poster
Posts: 85
Joined: 2007-09-21 08:32:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#60 Post by Axel »

Jappe wrote:
Axel wrote: Det finns en box till en 944 s2 -90.
Skulle kunna funka va??

mvh
Hej Axel.
En 968 i Skövde. Grattis. :D
Du får testa med min box om du vill.
Mobil 070-5619738.

Jag är målös, finns det såhär schssta grabbar? :D

Jag ska bara dubbelkålla bränsletrycket nu i väckan.
Vi hörs, lita på det!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!





mvh

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]