Fördjupning av KONI gula M030

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Per Huzell
Turbo-Poster
Posts: 881
Joined: 2006-05-01 15:53:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Jönköping
Contact:

#16 Post by Per Huzell »

Gissar på att den gröna pricken talar om vilket gummi det är.
JAg har för mig att även detta är hårdare.
[i]Speed is Everything[/i]

User avatar
Mike-DK
Carrera-Poster
Posts: 334
Joined: 2004-03-29 21:28:23
Bilmodell: 968 Cab TILL SALU!!!
Årsmodell: 1992
Location: Staffanstorp, Skåne
Contact:

#17 Post by Mike-DK »

Gula Koni tillverkes fortfarende och går att köpe ifrån bl.a. Utzon.
MVH
Michael Christensen
968 Cabrio -92 Gul - TILL SALU
Triumph Spitfire 4 MkII 1965 - RALLYBIL
BMW 320d -13
Fiat Ducato
PCS 8484

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

m030

#18 Post by 931Melander »

Pehr Johnsson wrote:Jo, jag har också lagt ner tanken på detta. Ska se om hittar dämpare med hjälpfjäder annars blir det väl att bygga om till coilover.
Jag kör med M030 från Turbo S. Det är icke coilover bak utan std M030.
Provade med Coilover bak men det blev alldeles för hårt jämfört med M030 framdämparna.

Se min 944 S2 tråd.

Ska man ha coilover bak så bör man satsa på hårdare framfjädrar så att det matchar varandra.

MEN min S2 går riktigt bra med M030.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

Re: m030

#19 Post by Karl Birgander »

931Melander wrote:Jag kör med M030 från Turbo S. Det är icke coilover bak utan std M030.
Provade med Coilover bak men det blev alldeles för hårt jämfört med M030 framdämparna.
Ska man ha coilover bak så bör man satsa på hårdare framfjädrar så att det matchar varandra.
Eller så tar man inte så jättehård fjäder på sina coilover bak.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

Re: m030

#20 Post by 931Melander »

Karl Birgander wrote:
931Melander wrote:Jag kör med M030 från Turbo S. Det är icke coilover bak utan std M030.
Provade med Coilover bak men det blev alldeles för hårt jämfört med M030 framdämparna.
Ska man ha coilover bak så bör man satsa på hårdare framfjädrar så att det matchar varandra.
Eller så tar man inte så jättehård fjäder på sina coilover bak.
Jo men med orginal fram o bak har bilen bra balans.
Hårdare bara bak gör diffbromsen ännu mer påmind.

Fredde
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#21 Post by Pehr Johnsson »

Jo byter ja till coilover bak så blir det väl hårdare fram också, fast jobbet fram är inga problem. Däremot så blir det värre bak, det blir väl till att lämna bort bilen för att få det gjort. Jag ska i alla fall testa bilen först med M030 och se hur den uppför sig.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

27

#22 Post by 931Melander »

Pehr Johnsson wrote:Jo byter ja till coilover bak så blir det väl hårdare fram också, fast jobbet fram är inga problem. Däremot så blir det värre bak, det blir väl till att lämna bort bilen för att få det gjort. Jag ska i alla fall testa bilen först med M030 och se hur den uppför sig.
Det sitter ju M030 krängare (27,5mm) fram std på S2 (iaf 91ans).

Jag är riktigt nöjd med det kittet eftersom att min S2 ska fungera även som familjebil, vilket din Pehr också gör. Det handlar ju om pengar också, alltså kan R-däck anses göra mer för farten än uppgradering av M030 till bättre grejer.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#23 Post by Pehr Johnsson »

Jag har nog inte så grov krängare på min. Sen att kalla min för familjebil är inte rätt, men visst vill jag kunna ta ungarna i bilen och köra en sväng. Mest så kör jag själv ganska inspirerat på småvägar. Vill börja åka bana och köra mer slalom.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

menade

#24 Post by 931Melander »

Pehr Johnsson wrote:Jag har nog inte så grov krängare på min. Sen att kalla min för familjebil är inte rätt, men visst vill jag kunna ta ungarna i bilen och köra en sväng. Mest så kör jag själv ganska inspirerat på småvägar. Vill börja åka bana och köra mer slalom.
Det var det jag menade. Jag köpte ju min för att banåka o kunna ta hela familjen på en tur. Vad jag menar är att M030 är en bra blandning mellan gata / bana utan att vara för lite/ mycket åt nåt håll.
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#25 Post by rydan »

Sorry för delvis trådkap, men M030-optionen, någon aning om vad den skulle kosta att eftermontera på en 968? (och då snackar jag på verkstad, jag kan inte mecka sånt...) Såvida den nu överhuvudtaget finns att få tag på...
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#26 Post by claves »

Höftar lite...

dämpare fram 6100Kr/st
dämpare bak 2700kr/st
fjädrar fram 1300Kr/st
fjäder bak 720Kr/st

Sen har du en massa lull till det... som säker är någon tusenlapp till..

Krägningshämmare fram och bak med gummi till dessa..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#27 Post by Karl Birgander »

JÖSSES, vilka priser! 22000 på bara dämpare!

Lika bra att köpa annat direkt, finns väl ingen anledning alls att göra sånt!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#28 Post by Pehr Johnsson »

claves wrote:Höftar lite...

dämpare fram 6100Kr/st
dämpare bak 2700kr/st
fjädrar fram 1300Kr/st
fjäder bak 720Kr/st

Sen har du en massa lull till det... som säker är någon tusenlapp till..

Krägningshämmare fram och bak med gummi till dessa..

/C
Större bromsok fram också va?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#29 Post by Karl Birgander »

Större skivor också, andra (dyrare) belägg
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#30 Post by patand »

rydan wrote:då snackar jag på verkstad, jag kan inte mecka sånt...
Plus arbete också på priserna ovan antar jag? :shock:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]