944 S1 -82 : Banvagnen 1. SÅLD.

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#76 Post by Spånet »

Anledningen till bytet var självklart bättre bromsar fram men oxå så var det dax för:

- Nya klossar, helt slut.
- Nya skivor, 18.7 mm kvar
- Okrenovering, kolvgummit är sprucket

Så allt detta sammantaget kan bara betyda en sak: BREMBO :D :D :D

MVH Lars G

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#77 Post by Karl Birgander »

Fint med fler anledningar för de bestämmande i hushållet att lyssna till! :D
Jag har bara okrenovering.
Tror inte du blir missnöjd, bra bromsar vill man ha!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#78 Post by Spånet »

Karl Birgander wrote:Fint med fler anledningar för de bestämmande i hushållet att lyssna till! :D
Jag har bara okrenovering.
Tror inte du blir missnöjd, bra bromsar vill man ha!
Det enda jag är missnöjd med än så länge är att dom knappt syns, kanske måste ha nya fäljar oxå :wink: :roll:

Lars G

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#79 Post by patand »

Jag måste igen påpeka att jag förstår inte hysterin runt det där med att man måste ha bättre bromsar än original. Så länge man inte har några problem med värme eller stopkraft så räcker ju original.

Vad har du upplevt för problem som du tror blir bättre med dessa större och dyrare bromsar än om du hade bytt till racebelägg på dina originalbromsar Lars?

Förstår att du ändock hade så mycket som skulle bytas så det kanske iaf hade blivit rätt dyrt att ha original kvar, men är iaf nyfiken på om det verkligen blir så mycket bättre med värre bromsar än original med bra belägg. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#80 Post by Karl Birgander »

Större bromsar gör ju också att det krävs mindre "utnyttjande" av dom för att bromsa en bil.
Slitaget lär bli mindre också.
Ska man tävla så kanske man tjänar en del tid på att ligga på fullgas 20 meter till.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Amoz
Turbo-Poster
Posts: 454
Joined: 2004-08-25 22:18:42
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Zinkgruvan
Contact:

Elantenn

#81 Post by Amoz »

Spånet wrote: Rev ur innerskärmarna så vikten ökar inte så mycket.

16" går bra.

MVH Lars G
Hade du någon Elantenn bakom innerskärmen på vänstersidan?
Den borde synas nu isåfall.

Snygga bromsar för övrigt 8)

Mvh
/Johannes
944Sverige #453 & PCS #9091
Porsche 924 -80 "Targa.." http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=11836" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 944 -86 "Il Duce.." (Soon to bee sold? ) http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =6&t=33848" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#82 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Ska man tävla så kanske man tjänar en del tid på att ligga på fullgas 20 meter till.
Självklart gör man det! Men om man kan ligga på fullgas 20 meter till så var det nog inte bromsarna man uppgraderade utan däcken... kan man låsa upp däcken med de bromsar man har så kan man ju inte få mer retardation i bilen än så ens med värre bromsar. Om man däremot inte har bromsar som räcker till att låsa upp hjulen så är det självklart att man kan tjäna bromssträcka på att få på större bromsar. Men så länge däckens grepp mot marken sätter begränsningen kan jag inte se någon anledning till större bromsar, om man nu inte har problem med överhettning eller annat vid många återkommande bromsningar.

Rätta mig gärna om jag har fel. :) Men så länge ingen kan komma med en bra förklaring till varför större bromsar stoppar bilen bättre än mindre bromsar om båda kan låsa upp hjulen och inte tappar bromskraften ens vid upprepade bromsningar så tänker jag ha min egen tro (och originalbromsar) kvar... ;)

Sen att det är snyggt med feta bromsok i en glad färg innanför fälgarna är ju en annan sak... :wink:

Lars: Ber om ursäkt att vi spårar ur i din biltråd... :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#83 Post by Karl Birgander »

Behåll du din tro.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Daniel E
Carrera-Poster
Posts: 396
Joined: 2005-04-26 17:29:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Huddinge / Sthlm
Contact:

#84 Post by Daniel E »

patand wrote:Vad har du upplevt för problem som du tror blir bättre med dessa större och dyrare bromsar än om du hade bytt till racebelägg på dina originalbromsar Lars?
Tidiga modellerna (fram till -85) har problem med att bakbromsarna låser upp för tidigt. Mycket irriterande och gör bilen svårkörd.
patand wrote:Förstår att du ändock hade så mycket som skulle bytas så det kanske iaf hade blivit rätt dyrt att ha original kvar, men är iaf nyfiken på om det verkligen blir så mycket bättre med värre bromsar än original med bra belägg. :)
En viktig anlednig att byta till större bromsar är att med ökad diameter blir det lättare att dosera kraften som man vill ha den. Det är hävstångsprincipen som gäller.

Lars "Spånet", har du hunnit testa om nya bromsarna löser det otroligt jobbiga problemet med att bakbromsarna låser först, innan frambromsarna? Skulle gärna vilja ha ett utlåtande.
Jag har funderat mycket på att byta till detta kitt, men kommit fram till att jag istället ändrar lite på originalet för att få det bra. Men om obalansen försvinner helt kanske jag funderar om.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#85 Post by Spånet »

:lol: :lol: :lol:

Mera bråk, garvar brallerna av mig här.

Här ännu inte lyckats låsa upp framhjulen, bakhjulen är det dock inget problem att låsa.
Man kan ju montera en bromsredusering till bakhjulen men jag satsade på en uppgradering fram istället vilket borde i teorin ge en kortare bromssträcka.

Nya bromsar känner jag att jag kan lita mera på än grejjor som är 25 år gammla, är ju ganska viktigt när det går i 200 på rakan. :wink:

MVH Lars G

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#86 Post by patand »

Karl Birgander wrote:Behåll du din tro.
I win! ;) :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#87 Post by patand »

Daniel E wrote:Tidiga modellerna (fram till -85) har problem med att bakbromsarna låser upp för tidigt. Mycket irriterande och gör bilen svårkörd.
Aha se där har vi ju ett problem som man kanske vill lösa genom uppgradering. Detta problem verkar konstigt nog inte finnas på 931orna trots att det är likadana bromsar på dessa båda modeller. Lite konstigt att det uppträder på just 944an. :?
Daniel E wrote:En viktig anlednig att byta till större bromsar är att med ökad diameter blir det lättare att dosera kraften som man vill ha den. Det är hävstångsprincipen som gäller./quote]

Aha, så om man har en okänslig bromsfot så skaffar man större bromsar... ;) Skämt o sido detta visste jag inte om. Inte känner jag heller att det är svårt att dosera bromsarna, men har ju å andra sidan inte provat att köra en liknande bil med så mycket värre bromsar. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#88 Post by Spånet »

patand wrote:
Karl Birgander wrote:Behåll du din tro.
I win! ;) :lol:
Fel, jag vinner. :wink: :D

Kommer du till Mantorp eller ska du "skylla" på bilen :wink: :D

Lars G

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#89 Post by patand »

Spånet wrote:Här ännu inte lyckats låsa upp framhjulen, bakhjulen är det dock inget problem att låsa.
Man kan ju montera en bromsredusering till bakhjulen men jag satsade på en uppgradering fram istället vilket borde i teorin ge en kortare bromssträcka.

Nya bromsar känner jag att jag kan lita mera på än grejjor som är 25 år gammla, är ju ganska viktigt när det går i 200 på rakan. :wink:
Men då har du ju ett problem som kanske kan lösas med denna uppgradering. Det var ju det jag efterfrågade. :D

Självklart ska man ha väl fungerande bromsar! Oavsett storlek... :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25406
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#90 Post by patand »

Spånet wrote:
patand wrote:I win! ;) :lol:
Fel, jag vinner. :wink: :D

Kommer du till Mantorp eller ska du "skylla" på bilen :wink: :D
Jag är väldigt sugen på att åka, men om jag inte hinner hitta bränsleproblemet och åtgärda det i morgon så får jag nog hur pinsamt det än är skylla på bilen... :oops:
Last edited by patand on 2007-09-10 09:00:09, edited 1 time in total.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]