- Nya klossar, helt slut.
- Nya skivor, 18.7 mm kvar
- Okrenovering, kolvgummit är sprucket
Så allt detta sammantaget kan bara betyda en sak: BREMBO



MVH Lars G
Hade du någon Elantenn bakom innerskärmen på vänstersidan?Spånet wrote: Rev ur innerskärmarna så vikten ökar inte så mycket.
16" går bra.
MVH Lars G
Självklart gör man det! Men om man kan ligga på fullgas 20 meter till så var det nog inte bromsarna man uppgraderade utan däcken... kan man låsa upp däcken med de bromsar man har så kan man ju inte få mer retardation i bilen än så ens med värre bromsar. Om man däremot inte har bromsar som räcker till att låsa upp hjulen så är det självklart att man kan tjäna bromssträcka på att få på större bromsar. Men så länge däckens grepp mot marken sätter begränsningen kan jag inte se någon anledning till större bromsar, om man nu inte har problem med överhettning eller annat vid många återkommande bromsningar.Karl Birgander wrote:Ska man tävla så kanske man tjänar en del tid på att ligga på fullgas 20 meter till.
Tidiga modellerna (fram till -85) har problem med att bakbromsarna låser upp för tidigt. Mycket irriterande och gör bilen svårkörd.patand wrote:Vad har du upplevt för problem som du tror blir bättre med dessa större och dyrare bromsar än om du hade bytt till racebelägg på dina originalbromsar Lars?
En viktig anlednig att byta till större bromsar är att med ökad diameter blir det lättare att dosera kraften som man vill ha den. Det är hävstångsprincipen som gäller.patand wrote:Förstår att du ändock hade så mycket som skulle bytas så det kanske iaf hade blivit rätt dyrt att ha original kvar, men är iaf nyfiken på om det verkligen blir så mycket bättre med värre bromsar än original med bra belägg.
I win!Karl Birgander wrote:Behåll du din tro.
Aha se där har vi ju ett problem som man kanske vill lösa genom uppgradering. Detta problem verkar konstigt nog inte finnas på 931orna trots att det är likadana bromsar på dessa båda modeller. Lite konstigt att det uppträder på just 944an.Daniel E wrote:Tidiga modellerna (fram till -85) har problem med att bakbromsarna låser upp för tidigt. Mycket irriterande och gör bilen svårkörd.
Daniel E wrote:En viktig anlednig att byta till större bromsar är att med ökad diameter blir det lättare att dosera kraften som man vill ha den. Det är hävstångsprincipen som gäller./quote]
Aha, så om man har en okänslig bromsfot så skaffar man större bromsar...Skämt o sido detta visste jag inte om. Inte känner jag heller att det är svårt att dosera bromsarna, men har ju å andra sidan inte provat att köra en liknande bil med så mycket värre bromsar.
Men då har du ju ett problem som kanske kan lösas med denna uppgradering. Det var ju det jag efterfrågade.Spånet wrote:Här ännu inte lyckats låsa upp framhjulen, bakhjulen är det dock inget problem att låsa.
Man kan ju montera en bromsredusering till bakhjulen men jag satsade på en uppgradering fram istället vilket borde i teorin ge en kortare bromssträcka.
Nya bromsar känner jag att jag kan lita mera på än grejjor som är 25 år gammla, är ju ganska viktigt när det går i 200 på rakan.![]()
Jag är väldigt sugen på att åka, men om jag inte hinner hitta bränsleproblemet och åtgärda det i morgon så får jag nog hur pinsamt det än är skylla på bilen...Spånet wrote:Fel, jag vinner.patand wrote:I win!![]()
![]()
![]()
Kommer du till Mantorp eller ska du "skylla" på bilen![]()
![]()
Users browsing this forum: No registered users