Ska berätta en spökhistoria som är helt sann och som hände igår.
Var på väg till jobbet och parkerade min bil där jag brukar parkera den, alltså mitt på en stor parkering som är avdelad med refuger som är cirka 5-6 centimeter höga. Jag ställde mig bredvid alla andra bilar en bit bakom refugen. Sen börjar jag arbeta och ett par timmar senare kommer en kompis in och frågar hur F-n jag har parkerat i morse egentligen. Efter att ha hört hans förklaring så tror jag att han skämtar men jag följer med honom ut för att kolla iaf. Håller på att tappa hakan när jag kommer ut och ser att min bil står nästintill hängandes över refugen med bara bakdäcken mot kanten!! Till råga på allt så har den dessutom puttat till en volvo som stod mittemot och flyttat bak den en meter (men det syntes inga bucklor på den som tur var) Första tanken som slog mig var att det måste vara snorungar som haft kul och knuffat fram den över kanten, men det syns inga märken varken fram eller bak och bilen var låst. TIlläggas ska göras ettans växel låg i och då är det knappt så en annan kan knuffa på bilen. Så möjligheten att det var ett pojkstreck gick bort ganska fort.
Det måste alltså varit startmotorn som gått igång av sig själv på nåt vis... och sen gick det inte att starta bilen för den laddat ur sig totalt. SÅ det måste varit nånting som legat emot. Men är det någon som varit med om samma sak att bilen helt plötsligt försökt göra ett rymningsförsök? eller är det så att min bil bestömt sig för att bli som Herbie?
Det är en 944 -83 (med egen vilja )
Vår gamla Ford Cortina, 1965, gjorde en liknande "resa" när vi precis bytt in den. Den stod i en tätpackad bilhall med backen ilagd när den plötsligt får för sig att slå till startreläet och aktivera startmotorn... Tilläggas kan att bilen hade dragkrok och gjorde ett bra märke i fronten på bilen bakom + att baken på samma bil trycktes upp mot en betongvägg....
Kan nämna för de som inte var födda då att Cortinan hade Lucas plusjordade elsystem. Lucas kallas ibland för mannen som uppfann mörkret....
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Mårten wrote:
Kan nämna för de som inte var födda då att Cortinan hade Lucas plusjordade elsystem. Lucas kallas ibland för mannen som uppfann mörkret....
Måste tyvärr rätta dig lite.
Lucas kallas mannen som uppfann det plötsliga mörkret
Mårten wrote:
Kan nämna för de som inte var födda då att Cortinan hade Lucas plusjordade elsystem. Lucas kallas ibland för mannen som uppfann mörkret....
Måste tyvärr rätta dig lite.
Lucas kallas mannen som uppfann det plötsliga mörkret
Mvh
Sven
Nu är inte jag en messerschmitter men...
"Lucas har ett speciellt dåligt rykte bland entusiaster, och det finns många skämt om Lucas och hans elsystem. Där är Joseph Lucas känd som mannen som uppfann mörkret. Andra säger: Lucas förnekar att de har uppfunnit mörker, men de har patent på kortslutning och glappkontakten."
"prince of darkness" är ju en klassiker. Dock förnekas detta av min lotuskamrat..Han hävdar att det oftast är kassa typer som pillat i elsystem dom inte borde pilla i.
Cédric wrote:"prince of darkness" är ju en klassiker. Dock förnekas detta av min lotuskamrat..Han hävdar att det oftast är kassa typer som pillat i elsystem dom inte borde pilla i.
Verkar som om "Kassa typer" dras åt engelska kvalitéts byggen
Min far hade en Lotus Elan i början av 70-talet. Han berättade att plötsligt kunde lamporna bara slockna och stängas. Det hände ibland när han körde i mörker. Alltid lika spännande.
Min fasters man har f ö en (äkta) Lotus Super Seven. Den började brinna 1974. Min far drog om elsystemet efter tyska ritningar. Sen funkade det. Nackdelen är att det kan bli krångligt att felsöka, då de bara hade tillgång till svarta kablar. Men eftersom schemat var tyskt, ska det väl aldrig behövas...
När jag var grabb hade min granne en Ford Taunus som ofta startade av sig själv, han var tvungen att koppla ur batteriet varje gång han parkerade... spooooky...
För att avsluta historien om den självstartande Ford Cortina GT(!) som var familjens bil så brukade den ha egenheten att ibland när min mamma skulle ut med bilen så släppte aldrig startmotorn när hon vred tillbaka nyckeln. Hon stod t o m utanför bilen med nyckeln i hand och startmotorn gick fortafarnde, givetvis utan att bilen startade. Hon fick ringa efter en kille från Essomacken (=Statoil på nysvenska) som kom upp och lossade en batterikabel för att få stopp på eländet...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Då måste jag väl komma med en smått pinsam historia.
Jag var för några dagar sedan på ett kundbesök hos ett villa-ägande par. Jag hade väl varit där i en halvtimme ungefär när deras dotter skulle iväg. Hon gick ut men kom genast in igen och sa att det stod en grå (nåja, silver) bil ute på vägen. Jag förstod att hon syftade på min och antog att hon menade att jag stod i vägen för hennes bil så jag gick ut för att flytta den. Upptäcker då att hon menade bokstavligen PÅ vägen. Den hade alltså rullat ut från deras lutande infart och stod nu mitt på, tvärs över vägen.
Jag vet att jag drog åt handbromsen men jag tror att jag hade råkat "slå till" knappen på handbromsspaken med en ganska tung väska som jag hade lyft över från passagerar-sätet så handbromsen hade lossats ett par snäpp och var endast väldigt lite åtdragen.
Tur att den inte rullade över vägen och ner i diket på andra sidan ...och att det inte kom nån buss körandes just när den rullade ut.
Något pinsamt var det iaf, men även lite komiskt.
Ps. Det var alltså inte Porschen utan tjänstebilen det handlade om. Ds.