Kollade du aldrig tändningen innan bankörningen Goran? Dystert att det skulle bli så illa vid första körningen...

Jo, jag hade ställt den enligt märket på svänghjulet vid tomgång och inget mer, men jag kände att jag ville att någon som kan skulle kolla det och göra de andra inställningarna vid 4500 varv t ex. Jag pratade med Stefan (Goa gubbar) och han sa att om jag ställt in tomgången finns det inget mer att ställa in...patand wrote:Ajaj... det där såg inte vackert ut!
Kollade du aldrig tändningen innan bankörningen Goran? Dystert att det skulle bli så illa vid första körningen...Men du verkar iaf vara fast besluten att åtgärda felen och återkomma ASAP! Mycket starkt!
Ställt tändningen för "högt"??? Tidigt eller sent förstår jag. Vilket av det är högt?Pär Hylander wrote:Ojdå, det ser ju snarare ut som spikmärken, mao verkar det som tändningen kanske varit för ställd för högt i vissa lägen. (eller ngt helt annat, lita inte på mig, jag kör ju sönder motorer på löpande band...)
Om det är motsvarande märken på kolvtoppen (som jag inte ser på din bild) så är det nog inte dumt att plocka ut kolvarna och kolla dels att ringarna är hela och dels att spelet med kolvring och kolvringsspåret är någorlunda inom tolerans.
Du behöver ett bladmått ( 20 kr på Biltema) för att mäta det.
Hitta precis denna bara ett tips http://www.blocket.se/vi/12922330.htm?ca=23_10_sGoran wrote:Alternativt köper jag en annan N/A motor
mvh
Goran
Jo, jag har sett den.nordstedt wrote:Hitta precis denna bara ett tips http://www.blocket.se/vi/12922330.htm?ca=23_10_sGoran wrote:Alternativt köper jag en annan N/A motor
mvh
Goran
//nordstedt
Högt = sent (iaf så som jag tänker)Goran wrote:Ställt tändningen för "högt"??? Tidigt eller sent förstår jag. Vilket av det är högt?
Översta bilden, med ett kolvexempel, har motsvarande "spikmärken".
Plocka ut kolvarna! Suck, ja DUBBELSUCK till och med. Då är det goodbajs för resten av den här säsongen.![]()
Bladmått har jag.![]()
Hur svårt är det att plocka ut kolvarna? Sumpen ska bort förstår jag, men hur jobbigt är det med resten? Kan man göra det med motorn i bilen? Jag orkar inte släpa ut allt igen. Alternativt köper jag en annan N/A motor eller något helt annat lättmekat och kör modsport.
Någon annan som har en trevligare diagnos?![]()
![]()
Users browsing this forum: No registered users