924 RS (N/A) -83

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#76 Post by patand »

Ajaj... det där såg inte vackert ut! :shock:

Kollade du aldrig tändningen innan bankörningen Goran? Dystert att det skulle bli så illa vid första körningen... :( Men du verkar iaf vara fast besluten att åtgärda felen och återkomma ASAP! Mycket starkt! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#77 Post by Goran »

patand wrote:Ajaj... det där såg inte vackert ut! :shock:

Kollade du aldrig tändningen innan bankörningen Goran? Dystert att det skulle bli så illa vid första körningen... :( Men du verkar iaf vara fast besluten att åtgärda felen och återkomma ASAP! Mycket starkt! :D
Jo, jag hade ställt den enligt märket på svänghjulet vid tomgång och inget mer, men jag kände att jag ville att någon som kan skulle kolla det och göra de andra inställningarna vid 4500 varv t ex. Jag pratade med Stefan (Goa gubbar) och han sa att om jag ställt in tomgången finns det inget mer att ställa in... :? Ok, sa jag och åkte vidare.

Stressen för att få ihop bilen innan Knutstorp och okunskap kostar på lite. :roll: :x

Nu ska jag göra alla kontroller som finns innan jag kör ut igen.
Jag ska försöka trycka in en tesked olja i treans och fyrans cylindrar...uppåt. Hoppas vi har kvar barnens medicindoserare/sprutor. :? En slang stump på en sådan så ska man kunna spruta in en del olja i cylindrarna. Men jag tror inte på att det är kolvringarna. De har bara rullat max 500 mil sedan Patrik renoverade motorn. Men men, jag låter inget gå förbi okontrollerat denna gången.

Nyfikenheten över hur motorn går när den är injusterad är den största drivkraften just nu...och bilens möjligheter... :twisted: :P
F-n att det ska vara så soligt. Nu måste jag ju vara med familjen. :lol: :wink:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#78 Post by patand »

Det tråkiga är ju att kolvringarna kan ha pajjat även om det bara gått 500 mil. Motorn har ju uppenbarligen fått en hel del stryk (troligen pga tändingen då). Att tomgångsinställningen är rätt innebär ju inte att tädningen står rätt på högre varv. Det räcker med en vakumläcka så står ju tomgången fel på högre varv. Det kan ju också vara något fel med fördelaren som gör att den inte ställer om efter varvtalet. T.ex har jag en fördelare liggandes i garaget som inte verkar vilja ställa om tändningen som den ska. Fick byta den mot en bättre fungerande förra våren. När jag åkte med den dåliga tändfördelaren så kunde jag ställa tomgången rätt men ändock stod inte tändningen rätt på högre varv.

Synd att det ibland kostar mycket svett och pengar att lära av misstagen... :(
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#79 Post by Goran »

OK, nya data efter att ha tryckt in ca 10-15ml olja i alla cylidrarna och därefter testat dem (föregående värden inom parentes):

Cylinder 1: 14,4 bar (11 bar)
Cylinder 2: 14,8 bar (11 bar)
Cylinder 3: 13,1 bar (8,7 bar)
Cylinder 4: 6 bar (6 bar)

Slutsats: Trasig ventil i 4'an, kanske även i 3'an.
Mer då? Säg inte att kolvringarna i 1-3 + möjligtvis 4 skulle vara dåliga pga tryckökningen!?!? Kan det vara en normal tryckökning pga ökad täthet i och med oljan?

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#80 Post by patand »

1an och 2an skulle jag gissa är helt friska (11 bar innan oljan låter friskt i mina öron). 3:an kanske kolvringarna är dåliga iom att den ökat så mycket? 4:an är det ju definitivt något annat fel på än kolvringarna...

Jag är ingen expert utan bara delger mina tankar kring resultatet. Men hursomhelst så måste ju toppen av för att få närmare besked på hur det ser ut.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#81 Post by Goran »

Toppen är äntligen av med överraskande resultat:
Hela ventiler, men nu har jag ett annat problem.
Kolla in bilderna nedan så ska jag försöka förklara, om de inte berättar allt.

Motorn har tänt ute i kanterna av cylindrarna 2-4 vid toppackningen, att där har gröpts ut material både i toppen och kolvarna. Detta har gjort att toppackningen inte har tätat mot toppen och kompressionen/trycket har läckt ut runt metallringen i toppackningen.

Dåligt eller halvdåligt? Räcker det att plana om toppen och köpa att kolvarna är lite urgröpta i ena kanten eller måste man byta kolvarna med?

Gärna snabba tips och ideer så jag hinner beställa av Utzon innan fredag.

mvh
Goran
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#82 Post by Pär Hylander »

Ojdå, det ser ju snarare ut som spikmärken, mao verkar det som tändningen kanske varit för ställd för högt i vissa lägen. (eller ngt helt annat, lita inte på mig, jag kör ju sönder motorer på löpande band...)

Om det är motsvarande märken på kolvtoppen (som jag inte ser på din bild) så är det nog inte dumt att plocka ut kolvarna och kolla dels att ringarna är hela och dels att spelet med kolvring och kolvringsspåret är någorlunda inom tolerans.

Du behöver ett bladmått ( 20 kr på Biltema) för att mäta det.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#83 Post by Goran »

Pär Hylander wrote:Ojdå, det ser ju snarare ut som spikmärken, mao verkar det som tändningen kanske varit för ställd för högt i vissa lägen. (eller ngt helt annat, lita inte på mig, jag kör ju sönder motorer på löpande band...)

Om det är motsvarande märken på kolvtoppen (som jag inte ser på din bild) så är det nog inte dumt att plocka ut kolvarna och kolla dels att ringarna är hela och dels att spelet med kolvring och kolvringsspåret är någorlunda inom tolerans.

Du behöver ett bladmått ( 20 kr på Biltema) för att mäta det.
Ställt tändningen för "högt"??? Tidigt eller sent förstår jag. Vilket av det är högt?

Översta bilden, med ett kolvexempel, har motsvarande "spikmärken".
Plocka ut kolvarna! Suck, ja DUBBELSUCK till och med. Då är det goodbajs för resten av den här säsongen. :cry:

Bladmått har jag. :wink:

Hur svårt är det att plocka ut kolvarna? Sumpen ska bort förstår jag, men hur jobbigt är det med resten? Kan man göra det med motorn i bilen? Jag orkar inte släpa ut allt igen. Alternativt köper jag en annan N/A motor eller något helt annat lättmekat och kör modsport.

Någon annan som har en trevligare diagnos? :roll: :oops:

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#84 Post by nordstedt »

Goran wrote:Alternativt köper jag en annan N/A motor

mvh
Goran
Hitta precis denna bara ett tips http://www.blocket.se/vi/12922330.htm?ca=23_10_s

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

User avatar
Björn.C
Turbo-Poster
Posts: 946
Joined: 2006-09-23 13:30:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Älvängen
Contact:

#85 Post by Björn.C »

Är ju bara att hämta den, sedan har du att göra i vinter, :D
// Björn
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=12317]Projekttråd[/url]
[url=http://www.creatix.se]CREATIX[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing Dynamix[/url]
Porsche 911 - 71
Porsche 944 T -86 demontering
Porsche 924 S -86 (borta)
PCS Medlem Nr 10468

[url=http://content2.eu.porsche.com/prod/pag/classic.nsf/intenglish/classic_originalparts_originalparts]Online PET[/url]

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#86 Post by Goran »

nordstedt wrote:
Goran wrote:Alternativt köper jag en annan N/A motor

mvh
Goran
Hitta precis denna bara ett tips http://www.blocket.se/vi/12922330.htm?ca=23_10_s

//nordstedt
Jo, jag har sett den.
Klart bra reservdelsalternativ.

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#87 Post by patand »

Goran wrote:Ställt tändningen för "högt"??? Tidigt eller sent förstår jag. Vilket av det är högt?

Översta bilden, med ett kolvexempel, har motsvarande "spikmärken".
Plocka ut kolvarna! Suck, ja DUBBELSUCK till och med. Då är det goodbajs för resten av den här säsongen. :cry:

Bladmått har jag. :wink:

Hur svårt är det att plocka ut kolvarna? Sumpen ska bort förstår jag, men hur jobbigt är det med resten? Kan man göra det med motorn i bilen? Jag orkar inte släpa ut allt igen. Alternativt köper jag en annan N/A motor eller något helt annat lättmekat och kör modsport.

Någon annan som har en trevligare diagnos? :roll: :oops:
Högt = sent (iaf så som jag tänker)

Kolvarna kan man ta ut genom att lossa sumpen, du har ju toppen borta. Man lossar framvagnsbalken, tar bort sumpen och lossar sen vevstakarna och tar ut kolvarna uppåt. Berand (min far alltså) gjorde detta på sin 931a och det gick utan problem att göra med motorn kvar i bilen. Du har säkert redan gjort 3/4 av jobbet när du tog bort toppen... :)

Jag håller med Pär om att det är spikmärken man ser. Om det går att plana toppen tillräckligt mycket för att få bort märkena så bör det räcka. Om inte kolvarna är väldigt förstörda förståss. Men jag skulle liksom Pär rekommendera att du iaf kollar upp kolvringar och deras spel. Känns troligare att det är någon trasig kolvring som orsakar dåliga kompen än att det är pga spikmärkena tycker jag.

Kolla också upp vad som fått motorn att spika så att det inte händer igen. Kolla tändningen framför allt, men även att motorn får bränsle tillräckligt. Kanske är det så enkelt så du inte dragit fast fördelaren ordentligt och den vridit sig lite när det blev några varv snabbkörning?

Om du föredrar att byta motor så är det ju "bara" att köpa en och slänga i den istället och sen renovera i vinter. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4715
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#88 Post by Cédric »

Gjorde inte din farsa nåt leakdownkör med toppen av och motorn på plats ?

Ser ju inte helkul ut. Tändingen måste hamnat väldigt fel, för den är ju i övrigt inte särskilt spikkänslig vad jag vet. Kanske har gått för magert också, va vet jag..

Annars är ett motorbyte en bra grej, går himla fort faktiskt..

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#89 Post by headline »

Det där är spikmärken helt klart! Dom befinner sig längst bort i squishområdet (tajta spalten mellan kolv och topp där det blir höga tryck) och långt ifrån tändstiftet. temperatur är sannoligt orsaken vilket kan relateras till tändning och/eller bränsle.

Köp den kompletta motorn på blocket och stoppa i den tycker jag så slipper du stressa med enna motorn och så kan det bli lite åka av!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Goran
Turbo-Poster
Posts: 756
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

#90 Post by Goran »

Tack för alla bra tips. :D :wink:

Plocka i och ur motorn får ni att låta som ni gör på en eftermiddag. Jag är imponerad. :P Själv tycker jag det är träligt, trångt och tungt. :roll: :oops:

Jag gör nog hellre en genomgång av den motor jag har för där är investerat en hel del i viktning av motordetaljer och balanseringspengar som jag inte vill göra om, så jag lutar åt att följa Patriks råd med att kolla upp kolvringarna och kolvarna först med motorn i.
Ska först åka till topplocksverkstan och kolla om det är lönt att plana toppen igen. Måste mäta själv först så den håller sig inom toleranserna i specifikationen.

Patrik, när du skriver lossa framvagnsbalken menar du då helt eller att bara lossa den så den hänger i övriga delar?

Jag ska speciellt kolla bränsledetaljerna i motorn som kan vara boven i dramat.

Tyvärr befinner sig motorn i annonsen i Stockholm och hur får man ner en sådan klump på 136 kg till Skåne för rimliga pengar och ja, rent praktiskt? Ingen som ska ner hit snart från Stockholm och kan ta med sig en motor OCH vill tjäna sig en hacka? :D

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]