Gör Porsche andra trafikanter till farliga förare?
- Mr Dezent
- Carrera-Poster
- Posts: 389
- Joined: 2005-07-02 21:03:02
- Bilmodell: Dodge Viper -96
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Karlskrona
- Contact:
Gör Porsche andra trafikanter till farliga förare?
Idag höll det på att bli en Porsche 944 mindre ...
Jag kör på 2-filig huvudled. Lagligt tempo, alltså i det här fallet 90 km/h. Kör om en familjebil som ligger i uppskattningsvis 80 km/h. Inget konstigt med det. Omkörningen går lugnt och fridfullt till.
Själv har jag legat i omkörningsfilen hela tiden (alltså inte nosat någon annan bil i häcken, vilket jag själv h-a-t-a-r när jag blir utsatt för) och jag ligger även kvar i vänsterfilen efter att jag passerat familjebilen.
Följaktligen svänger jag inte in tvärt framför honom eller några sådana dumheter. En "clean" omkörning och därtill en som ligger inom gällande hastighetsgränser.
Av någon outgrundlig anledning så svänger familjebilen efter ett kort tag ut i omkörningsfilen, utan att ha någon bil att egentligen köra om.
Han ligger väl (uppskattningsvis igen, svårt att avgöra mer exakt från där man sitter) 200-250 meter bakom mig när han gör filbytet.
Jag ser det i backspegeln, men tänker inte så mycket mer på det. Men så noterar jag hur han närmar sig allt mer. Närmare och närmare!
Han trycker nog inte fullt ut, men nog ska han ikapp mig! Det är tydligt!
Har aldrig gillat att köra vårdslöst bland andra bilister, så jag lägger mig i högerfilen och väntar på att bli omkörd av familjebilen.
Men se ... han ska inte köra om! Istället svänger han in bakom mig och ligger så nära att man nästan kan se flugorna på hans stötfångare.
Att det inte är en polisbil är jag omgående rätt övertygad om. Snarare någon idiot som blir k*t bara han får se en Porsche och vill trigga till spontanrace ...
Jag ignorerar idioten, som fortfarande ligger och pressar precis bakom mig. Sannolikt för att få mig att ge på mer gas då ...
I vänsterfil är det helt fritt, både framåt och bakåt, så här fanns all chans i världen för honom att köra om, om det var det han velat göra.
Jag bestämmer mig för att ignorera idioten och ligger kvar i mina 90 km/h. Dels av rent principiella skäl (att aldrig inbjuda till spontanrace), men kanske mest på grund av att vi bara har säg 500 meter kvar till en hårt trafikerad 4-vägskorsning.
Vid denna korsning ska jag dessutom vika av åt höger, så det finns definitivt ingen vits med att börja tokgasa i det läget.
Idioten bakom verkar också ha insett detta, för plötsligt har hans avstånd mot min bil ökat (tack och lov).
Precis som i de flesta andra fyrvägskorsningar (försedda med trafikljus från övriga håll) där man ska svänga höger har man väjningsplikt mot övrig trafik, från andra håll, som är mitt inne i processen att svänga åt samma riktning som man själv avser att göra.
Dessa har företräde, vilket även regleras genom en stor väjningspliktsskylt uppsatt i den fil jag färdas i ...
Men själv passerar jag denna korsning dagligen och vet därmed med mig att ta det jäkligt lugnt i denna sväng.
Föga oväntat kommer en rad med bilar från annat håll i riktning mot samma väg som jag ska ansluta till. Bara att lugnt och sansat bromsa in och vänta ut kön av bilar.
Inbromsningen blir mjuk, eftersom jag givetvis haft låg fart in mot korsningen. En helt normal inbromsning, ingen nit!
Vid det här laget är min uppmärksamhet helt riktad mot kön av bilar som jag har väjningsplikt mot.
I backspegeln hinner jag dock precis notera hur samma familjebil som försökt hetsa mig, nu gör en rejäl undanmanöver bakom min bil för att helt enkelt inte klota sin bil i min 944:as bakända.
Det slutar med att han står snudd på diagonalt över den fil som jag själv står i, med sin bils front pekandes i allt annat än färdriktningen.
Det rörde sig inte om någon okontrollerad sladd, utan som följd av hans egen högst medvetna parering med ratten.
Hur nära det var att verkligen hända något vet jag fortfarande inte, men hans undanmanöver ger svar nog.
Hade han inte gjort det så hade min bil råkat ut för allt från någon repa till att bli någon cm kortare ...
Visst, att folk sitter och dagdrömmer bakom ratten har man varit med om både en och två gånger. Och spontanrace har väl hänt någon gång emellanåt tidigare också.
Men jag får intrycket av att båda delar inträffar extra mycket hos övriga trafikanter just de gånger jag kör Porschen.
Kan det vara så att bilen triggar upp alla "vardagsbilister" så pass att de glömmer allt vad trafikvett heter?
Så upplever jag det i alla fall.
Någon som reflekterat över detta och som kanske rent av känner igen sig?
Jag kör på 2-filig huvudled. Lagligt tempo, alltså i det här fallet 90 km/h. Kör om en familjebil som ligger i uppskattningsvis 80 km/h. Inget konstigt med det. Omkörningen går lugnt och fridfullt till.
Själv har jag legat i omkörningsfilen hela tiden (alltså inte nosat någon annan bil i häcken, vilket jag själv h-a-t-a-r när jag blir utsatt för) och jag ligger även kvar i vänsterfilen efter att jag passerat familjebilen.
Följaktligen svänger jag inte in tvärt framför honom eller några sådana dumheter. En "clean" omkörning och därtill en som ligger inom gällande hastighetsgränser.
Av någon outgrundlig anledning så svänger familjebilen efter ett kort tag ut i omkörningsfilen, utan att ha någon bil att egentligen köra om.
Han ligger väl (uppskattningsvis igen, svårt att avgöra mer exakt från där man sitter) 200-250 meter bakom mig när han gör filbytet.
Jag ser det i backspegeln, men tänker inte så mycket mer på det. Men så noterar jag hur han närmar sig allt mer. Närmare och närmare!
Han trycker nog inte fullt ut, men nog ska han ikapp mig! Det är tydligt!
Har aldrig gillat att köra vårdslöst bland andra bilister, så jag lägger mig i högerfilen och väntar på att bli omkörd av familjebilen.
Men se ... han ska inte köra om! Istället svänger han in bakom mig och ligger så nära att man nästan kan se flugorna på hans stötfångare.
Att det inte är en polisbil är jag omgående rätt övertygad om. Snarare någon idiot som blir k*t bara han får se en Porsche och vill trigga till spontanrace ...
Jag ignorerar idioten, som fortfarande ligger och pressar precis bakom mig. Sannolikt för att få mig att ge på mer gas då ...
I vänsterfil är det helt fritt, både framåt och bakåt, så här fanns all chans i världen för honom att köra om, om det var det han velat göra.
Jag bestämmer mig för att ignorera idioten och ligger kvar i mina 90 km/h. Dels av rent principiella skäl (att aldrig inbjuda till spontanrace), men kanske mest på grund av att vi bara har säg 500 meter kvar till en hårt trafikerad 4-vägskorsning.
Vid denna korsning ska jag dessutom vika av åt höger, så det finns definitivt ingen vits med att börja tokgasa i det läget.
Idioten bakom verkar också ha insett detta, för plötsligt har hans avstånd mot min bil ökat (tack och lov).
Precis som i de flesta andra fyrvägskorsningar (försedda med trafikljus från övriga håll) där man ska svänga höger har man väjningsplikt mot övrig trafik, från andra håll, som är mitt inne i processen att svänga åt samma riktning som man själv avser att göra.
Dessa har företräde, vilket även regleras genom en stor väjningspliktsskylt uppsatt i den fil jag färdas i ...
Men själv passerar jag denna korsning dagligen och vet därmed med mig att ta det jäkligt lugnt i denna sväng.
Föga oväntat kommer en rad med bilar från annat håll i riktning mot samma väg som jag ska ansluta till. Bara att lugnt och sansat bromsa in och vänta ut kön av bilar.
Inbromsningen blir mjuk, eftersom jag givetvis haft låg fart in mot korsningen. En helt normal inbromsning, ingen nit!
Vid det här laget är min uppmärksamhet helt riktad mot kön av bilar som jag har väjningsplikt mot.
I backspegeln hinner jag dock precis notera hur samma familjebil som försökt hetsa mig, nu gör en rejäl undanmanöver bakom min bil för att helt enkelt inte klota sin bil i min 944:as bakända.
Det slutar med att han står snudd på diagonalt över den fil som jag själv står i, med sin bils front pekandes i allt annat än färdriktningen.
Det rörde sig inte om någon okontrollerad sladd, utan som följd av hans egen högst medvetna parering med ratten.
Hur nära det var att verkligen hända något vet jag fortfarande inte, men hans undanmanöver ger svar nog.
Hade han inte gjort det så hade min bil råkat ut för allt från någon repa till att bli någon cm kortare ...
Visst, att folk sitter och dagdrömmer bakom ratten har man varit med om både en och två gånger. Och spontanrace har väl hänt någon gång emellanåt tidigare också.
Men jag får intrycket av att båda delar inträffar extra mycket hos övriga trafikanter just de gånger jag kör Porschen.
Kan det vara så att bilen triggar upp alla "vardagsbilister" så pass att de glömmer allt vad trafikvett heter?
Så upplever jag det i alla fall.
Någon som reflekterat över detta och som kanske rent av känner igen sig?
Last edited by Mr Dezent on 2007-07-18 07:26:53, edited 4 times in total.
Proffessionell räksmugglare
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
Porsche 996 C4 Cab - Dodge Viper RT/10 / Hummer H3
- Herman
- Turbo-Poster
- Posts: 804
- Joined: 2006-10-13 11:42:24
- Bilmodell: 968CS
- Årsmodell: 1993
- Location: Mjölby
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Kan bara svara JA! tror det är en blandning av att de inte fattar vad 944´or presterar och tror att de kan tokjävlas eller för de rent av tycker att bilen är så snygg att de måste hålla sig i närheten.
Har råkat ut för att bilar har kört om och kollat på bilen sedan lagt sig i vänsterfilen och slått av på tempot så man kört om den i på högersidan. Det gör ju dem till sämre förare.
Senast i söndags var jag ute... har en såndär lite box som varnar för fartkameror... Den varnar en 800m innan så jag vet de finns där innan skylten dyker upp ens...
Hade en BMW 740 bakom mig när boxen varnade, slog av från en 110 till 90 som det var förbi kameran. BMW närmar sig snabbt så jag blinkar med bromljusen... att jag har saktat in... han trycker sig upp i röven och ligger där.. och jag hoppas för mig själv att han inte kör om...(Med tanke på kameran) när han väl sedan kör om mig så gör han det och börjar bromsa...
Tycker det hela var märkligt...
Men Våra bilar är så speciella att det för med sig vissa tokiga situationer på gott och ont....
/Claves
Har råkat ut för att bilar har kört om och kollat på bilen sedan lagt sig i vänsterfilen och slått av på tempot så man kört om den i på högersidan. Det gör ju dem till sämre förare.
Senast i söndags var jag ute... har en såndär lite box som varnar för fartkameror... Den varnar en 800m innan så jag vet de finns där innan skylten dyker upp ens...
Hade en BMW 740 bakom mig när boxen varnade, slog av från en 110 till 90 som det var förbi kameran. BMW närmar sig snabbt så jag blinkar med bromljusen... att jag har saktat in... han trycker sig upp i röven och ligger där.. och jag hoppas för mig själv att han inte kör om...(Med tanke på kameran) när han väl sedan kör om mig så gör han det och börjar bromsa...
Tycker det hela var märkligt...
Men Våra bilar är så speciella att det för med sig vissa tokiga situationer på gott och ont....
/Claves
Last edited by claves on 2007-07-17 22:54:39, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- jbl
- NA-Poster
- Posts: 42
- Joined: 2006-01-11 20:44:30
- Bilmodell: 968 (Såld)
- Årsmodell: 1992
- Location: Sundbyberg
- Contact:
- bergodalvana
- Addict
- Posts: 2011
- Joined: 2007-05-30 16:25:11
- Telefon: 0761361306
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Munkedal, TEL 0761361306
- Contact:
Hahaha... mitt dilemma är att vid varje rödljus så tror varenda djä___ att man vill rejsa. Men det är väl medaljens baksida när man är Porscheägare... allas förbannande fördommar....
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

"its not the fart that kills - its the smell"
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
Jag kan bara hålla med, oftast silvermetallic och med lättrycksturbo, så det lyser tjänstebil på mils avstånd. Ibland tar jag fajten inom lagliga fartgränser bara för att jävlas...jbl wrote:Jag upplever att folk kan få väldigt bråttom vid trafikljus om de ligger i filen bredvid. Av någon anledning verkar det gälla SAAB 9-3 med manliga förare i 40-årsåldern extra mycket...
...nästa gång väljer han inte bil med ltt

Porsche-F-n
-
- Turbo-Poster
- Posts: 792
- Joined: 2005-01-17 23:01:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- Utzon.se
- Sponsor
- Posts: 298
- Joined: 2004-07-05 22:11:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Partille
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Kul läsning.... Mr Dezent! Har upplevt liknande flera gånger. Om jag tar Porschen till jobbet och kör "lagligt" (=ca 100 på 90 väg) så skall varenda jäkel om, händer inte om jag tar bruksen och håller samma hastighet...
På väg till mitt jobb i Borås finns en rondell där det är ner till 70 (från 90 km/h) har man en som ligger som ett frimärke i baken före rondellen kan man vifta bort dem genom att passera rondellen utan att minska i hastighet. Det klarar inte tjänstebilsföraren-i-Saab-9.3 av... Rätt kul...
Normalt så brukar jag göra som Mr Dezent, d v s jag skiter fullständigt i dessa grabbar/gubbar.
På väg till mitt jobb i Borås finns en rondell där det är ner till 70 (från 90 km/h) har man en som ligger som ett frimärke i baken före rondellen kan man vifta bort dem genom att passera rondellen utan att minska i hastighet. Det klarar inte tjänstebilsföraren-i-Saab-9.3 av... Rätt kul...
Normalt så brukar jag göra som Mr Dezent, d v s jag skiter fullständigt i dessa grabbar/gubbar.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Freddan
- Addict
- Posts: 1581
- Joined: 2005-01-31 20:09:11
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Jag tycker att i allmänhet så är det inte så farligt med folk som vill titta och köra om, men visst händer det att folk (oavsett ålder) ligger och puttrar och när man kör om så blir dom som galna.
Ibland så vill man rejsa lite vid rödljusen (först till 50 vinner!!) men då är det inte en själ som visar intresse.
Men i vanliga fall så tycker jag inte att folk är så farliga.
Fredrik
Ibland så vill man rejsa lite vid rödljusen (först till 50 vinner!!) men då är det inte en själ som visar intresse.
Men i vanliga fall så tycker jag inte att folk är så farliga.
Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.
-
- S2-Poster
- Posts: 284
- Joined: 2004-04-03 13:40:08
- Bilmodell: Porsche 951
- Location: Dala-Husby
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25406
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Nu kör jag Porscharna i vanlig trafik alldeles för sällan (ja Karl har rätt där...) så jag har inte upplevt detta SÅ mycket. Men visst märker man skillnad om man åker Porschen eller någon av bruksbilarna. Med Porschen skall folk pressa upp i arslet för att köra om en när man kör lagligt. Åker jag däremot Tahoe så verkar ingen våga bråka med en genom att ligga svinnära ens om jag tar det extra lugnt, kanske för att de vet att den där dragkulan är hård och sitter på en STOR bil. Åker jag Audi A3an så är det någonstans mittimellan beteendet mot Porschen och Tahoen. Så visst är det så att olika bilar bjuder upp till dans på olika sätt...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Jag har faktiskt inte alls varit med om att folk beter sig dumt i trafiken bara för att jag Porshcen, fast det kommer kanske... Däremot har jag varit med om att få "fritt spår" i vänsterfilen, alla bilarna gled över i högerfilen 

[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot]