Trasig taklucka

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

Trasig taklucka

#1 Post by GLind »

Skulle öppna taklukan för några dagar sedan. Lät knirk knirk och den ena armen som ska föra den uppåt kom bara halvvägs. När jag sedan kollade på denna fanns där små vita plastbitar som jag antar kommer från kugghjulet (ev spiralen) som matar upp takluckan.

Var hittar jag artikelnummer på denna plastbit? Eller måste man köpa något mer? Jag tänkte nog köpa innan jag monterar ner för att laga.

Tacksam för all info jag kan få.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

Detta kanske hjälper dig.

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-04.htm

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
djungel-Jim
Turbo-Poster
Posts: 696
Joined: 2005-04-05 12:35:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by djungel-Jim »

Här kan du se ett par av delarna du kanske måste byta ut i takluckmaskineriet:

http://www.9xauto.com/interior.html
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]

User avatar
Pete
S-Poster
Posts: 67
Joined: 2004-03-29 20:04:43
Bilmodell: Porsche 944 turbo
Årsmodell: 1989
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Pete »

Tjena Gustav.

Fick samma problem på min bil. Tog helt enkelt loss kugghjulet och åkte med det till Porsche-center där jag köpte 2 nya för 45kr/st. Det är förmodligen bara kuggarna som har rensats av ålderdom...
MvH Peter.
Porsche 951 -89 US (S-Spec).
Usa-import (FLA). Lm3A. Stage 1+.18"Splitt Wheels with colored crests, Vented Hood (gf), Vented Frontpanel (gf) with nonflipp light kitt,968 Turbo-S Wing-Adjustable,Frontsplitter, No Backseat, Non-Cat, Eurobumper Rear, White Turnlenses front, Red side Turnlenses. All Glsfiber products supplied by "Plastis".

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by Chevalier »

Tjena!

I helgen så lät det inte alls friskt när jag öppnade min taklucka, det lät som plast som krasade sönder. Sen ville bara en av armarna röra sig och jag kan med handen dra den trasiga armen fram och tillbaka. Känns som det borde vara kugghjulet som gått sönder då? Är det svårt att komma åt och byta?

Så störigt att jag precis beställt själva plasthuset som armen glider i från USA (vilken kostade 590 spänn från Tyskland och runt 150 plus frakt från USA...sjukt) och så behöver man nu minst en del till. :P

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#6 Post by Richard »

Jag har två nya plastkugghjul som aldrig användes (mina var inte trasiga som förre ägaren uppgav). Kan skickas med post och priset för båda två är en hundring, inklusive porto.
Porsche-F-n

User avatar
PeterKärr
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2007-05-01 20:43:08
Contact:

#7 Post by PeterKärr »

Har samma problem med ett av kugghjulen. Finns på hyllan hos Porsche men hur bär man sig åt för att slippa få samma problem igen? Den stannar nämligen inte som den skall när jag försöker öppna den med tändnings nyckeln i "första" läget. En kille på porsche sa att man skulle försöka dra åt eller släppa på en ställskruv på luck motorn. Någon som vet?
944 Turbo -89 i Täby

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#8 Post by Richard »

Man kan justera mikrobrytarna på motorn genom att lossa skruvarna som håller dem och flytta dem lite i sida.
Porsche-F-n

User avatar
PeterKärr
NA-Poster
Posts: 14
Joined: 2007-05-01 20:43:08
Contact:

#9 Post by PeterKärr »

Har försökt med att korrigera brytarna men det är inte dom som stoppar takluckan när man skall ta bort den. Det blir inte bara något kugg fel utan den tuggar tills wiren kommer ut!
944 Turbo -89 i Täby

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by Chevalier »

Richard wrote:Jag har två nya plastkugghjul som aldrig användes (mina var inte trasiga som förre ägaren uppgav). Kan skickas med post och priset för båda två är en hundring, inklusive porto.
Har skickat PM till dig!

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by Chevalier »

Kan någon med en 968:a säga hur det fungerar med takluckan på er bil? Jag tror inte riktigt det funkar som det ska på min. Så här funkar det på min:

* Nyckel i läge 1: Kan köra ner armarna i botten så att takluckan går att ta ut. De stannar dock inte i ändläget, utan missar man det så kör den sönder kugghjulen, vilket den gjorde med mina nybytta kugghjul. :( Man ska väl inte behöva vara så där försiktig och manuellt kolla så den inte går för långt?

*Nyckel i läge 2: Öppna och stänga takluckan genom att hålla ner knappen tills den är öppen eller stängd. Stannar vid ändlägena.

På min 944:a så minns jag iaf att man inte behövde hålla ner knappen, utan att den automatiskt öppnade/stängde helt när man tryckt på knappen. Kanske nåt de designade om vid modellskiftet eller är min taklucka helt knasig?

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#12 Post by Pehr Johnsson »

Min lucka är också knasig (spelar ingen roll vilket läge det är på nyckeln) men jag måste också hålla in knappen till den är öppen eller stängd. Dock så tannar den ju i "ändlägena", men inte i "mitten" det blir att stänga på känn.

Min bil är en 89:a
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#13 Post by Mårten »

NineFourFour wrote:Min lucka är också knasig (spelar ingen roll vilket läge det är på nyckeln) men jag måste också hålla in knappen till den är öppen eller stängd. Dock så tannar den ju i "ändlägena", men inte i "mitten" det blir att stänga på känn.

Min bil är en 89:a
Exakt som min m a o...
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#14 Post by Karl Birgander »

Min knapp måste hållas nere under rörelsen, men stannar vid ändlägena.
Jag måste ha nyckeln i läge 1 för att kunna haka loss med knappen och sedan lyfta av luckan.
Vi montering är det läge 1 som gäller, här stannar den också när den fått grepp.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Chevalier
Carrera-Poster
Posts: 336
Joined: 2004-11-12 10:37:41
Bilmodell: 968 -92
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by Chevalier »

Är dock lite osäker på om ni svarade på ifall era armar stannar när ni kör dem i botten för att kunna ta ur luckan. Det är då jag kan köra dem för långt och smälla kugghjulen. Känns som det saknas ett ändläge på min.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]