Trasig taklucka
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Trasig taklucka
Skulle öppna taklukan för några dagar sedan. Lät knirk knirk och den ena armen som ska föra den uppåt kom bara halvvägs. När jag sedan kollade på denna fanns där små vita plastbitar som jag antar kommer från kugghjulet (ev spiralen) som matar upp takluckan.
Var hittar jag artikelnummer på denna plastbit? Eller måste man köpa något mer? Jag tänkte nog köpa innan jag monterar ner för att laga.
Tacksam för all info jag kan få.
Var hittar jag artikelnummer på denna plastbit? Eller måste man köpa något mer? Jag tänkte nog köpa innan jag monterar ner för att laga.
Tacksam för all info jag kan få.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- djungel-Jim
- Turbo-Poster
- Posts: 696
- Joined: 2005-04-05 12:35:52
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Här kan du se ett par av delarna du kanske måste byta ut i takluckmaskineriet:
http://www.9xauto.com/interior.html
http://www.9xauto.com/interior.html
[url=http://www.djungeljim.com]www.djungeljim.com[/url]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
[size=75][b]Porsche 944 turbo '91[/b] [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4673]Min biltråd![/url]
[i]Kokeln Stage V kullagrad turbo, 3" avgas m. sportkat och magnaflowdämpare, modifierad IC,
MAF, tial 38mm, GReddy Profec B-Spec II, zeitronix bredbandslambda, portad top, större spridare, revline racing chip m.m.[/i][/size]
- Pete
- S-Poster
- Posts: 67
- Joined: 2004-03-29 20:04:43
- Bilmodell: Porsche 944 turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Göteborg
- Contact:
Tjena Gustav.
Fick samma problem på min bil. Tog helt enkelt loss kugghjulet och åkte med det till Porsche-center där jag köpte 2 nya för 45kr/st. Det är förmodligen bara kuggarna som har rensats av ålderdom...
Fick samma problem på min bil. Tog helt enkelt loss kugghjulet och åkte med det till Porsche-center där jag köpte 2 nya för 45kr/st. Det är förmodligen bara kuggarna som har rensats av ålderdom...
MvH Peter.
Porsche 951 -89 US (S-Spec).
Usa-import (FLA). Lm3A. Stage 1+.18"Splitt Wheels with colored crests, Vented Hood (gf), Vented Frontpanel (gf) with nonflipp light kitt,968 Turbo-S Wing-Adjustable,Frontsplitter, No Backseat, Non-Cat, Eurobumper Rear, White Turnlenses front, Red side Turnlenses. All Glsfiber products supplied by "Plastis".
Porsche 951 -89 US (S-Spec).
Usa-import (FLA). Lm3A. Stage 1+.18"Splitt Wheels with colored crests, Vented Hood (gf), Vented Frontpanel (gf) with nonflipp light kitt,968 Turbo-S Wing-Adjustable,Frontsplitter, No Backseat, Non-Cat, Eurobumper Rear, White Turnlenses front, Red side Turnlenses. All Glsfiber products supplied by "Plastis".
- Chevalier
- Carrera-Poster
- Posts: 336
- Joined: 2004-11-12 10:37:41
- Bilmodell: 968 -92
- Location: Malmö
- Contact:
Tjena!
I helgen så lät det inte alls friskt när jag öppnade min taklucka, det lät som plast som krasade sönder. Sen ville bara en av armarna röra sig och jag kan med handen dra den trasiga armen fram och tillbaka. Känns som det borde vara kugghjulet som gått sönder då? Är det svårt att komma åt och byta?
Så störigt att jag precis beställt själva plasthuset som armen glider i från USA (vilken kostade 590 spänn från Tyskland och runt 150 plus frakt från USA...sjukt) och så behöver man nu minst en del till.
I helgen så lät det inte alls friskt när jag öppnade min taklucka, det lät som plast som krasade sönder. Sen ville bara en av armarna röra sig och jag kan med handen dra den trasiga armen fram och tillbaka. Känns som det borde vara kugghjulet som gått sönder då? Är det svårt att komma åt och byta?
Så störigt att jag precis beställt själva plasthuset som armen glider i från USA (vilken kostade 590 spänn från Tyskland och runt 150 plus frakt från USA...sjukt) och så behöver man nu minst en del till.

- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- PeterKärr
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2007-05-01 20:43:08
- Contact:
Har samma problem med ett av kugghjulen. Finns på hyllan hos Porsche men hur bär man sig åt för att slippa få samma problem igen? Den stannar nämligen inte som den skall när jag försöker öppna den med tändnings nyckeln i "första" läget. En kille på porsche sa att man skulle försöka dra åt eller släppa på en ställskruv på luck motorn. Någon som vet?
944 Turbo -89 i Täby
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- PeterKärr
- NA-Poster
- Posts: 14
- Joined: 2007-05-01 20:43:08
- Contact:
- Chevalier
- Carrera-Poster
- Posts: 336
- Joined: 2004-11-12 10:37:41
- Bilmodell: 968 -92
- Location: Malmö
- Contact:
- Chevalier
- Carrera-Poster
- Posts: 336
- Joined: 2004-11-12 10:37:41
- Bilmodell: 968 -92
- Location: Malmö
- Contact:
Kan någon med en 968:a säga hur det fungerar med takluckan på er bil? Jag tror inte riktigt det funkar som det ska på min. Så här funkar det på min:
* Nyckel i läge 1: Kan köra ner armarna i botten så att takluckan går att ta ut. De stannar dock inte i ändläget, utan missar man det så kör den sönder kugghjulen, vilket den gjorde med mina nybytta kugghjul.
Man ska väl inte behöva vara så där försiktig och manuellt kolla så den inte går för långt?
*Nyckel i läge 2: Öppna och stänga takluckan genom att hålla ner knappen tills den är öppen eller stängd. Stannar vid ändlägena.
På min 944:a så minns jag iaf att man inte behövde hålla ner knappen, utan att den automatiskt öppnade/stängde helt när man tryckt på knappen. Kanske nåt de designade om vid modellskiftet eller är min taklucka helt knasig?
* Nyckel i läge 1: Kan köra ner armarna i botten så att takluckan går att ta ut. De stannar dock inte i ändläget, utan missar man det så kör den sönder kugghjulen, vilket den gjorde med mina nybytta kugghjul.

*Nyckel i läge 2: Öppna och stänga takluckan genom att hålla ner knappen tills den är öppen eller stängd. Stannar vid ändlägena.
På min 944:a så minns jag iaf att man inte behövde hålla ner knappen, utan att den automatiskt öppnade/stängde helt när man tryckt på knappen. Kanske nåt de designade om vid modellskiftet eller är min taklucka helt knasig?
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Min lucka är också knasig (spelar ingen roll vilket läge det är på nyckeln) men jag måste också hålla in knappen till den är öppen eller stängd. Dock så tannar den ju i "ändlägena", men inte i "mitten" det blir att stänga på känn.
Min bil är en 89:a
Min bil är en 89:a
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Exakt som min m a o...NineFourFour wrote:Min lucka är också knasig (spelar ingen roll vilket läge det är på nyckeln) men jag måste också hålla in knappen till den är öppen eller stängd. Dock så tannar den ju i "ändlägena", men inte i "mitten" det blir att stänga på känn.
Min bil är en 89:a
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Min knapp måste hållas nere under rörelsen, men stannar vid ändlägena.
Jag måste ha nyckeln i läge 1 för att kunna haka loss med knappen och sedan lyfta av luckan.
Vi montering är det läge 1 som gäller, här stannar den också när den fått grepp.
Jag måste ha nyckeln i läge 1 för att kunna haka loss med knappen och sedan lyfta av luckan.
Vi montering är det läge 1 som gäller, här stannar den också när den fått grepp.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Chevalier
- Carrera-Poster
- Posts: 336
- Joined: 2004-11-12 10:37:41
- Bilmodell: 968 -92
- Location: Malmö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users