Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?

#1 Post by emm »

Följande har hänt:
Efter omkörning med rätt så bra ös så hängde sig gasen på 4000 varv, visade sig att jag satt klämman till IC-rör till TPS på gummit lite fel så fjädern tog i, fixade och startade om bilen och gasen hängde sig inte längre, däremot när man gasade till 4-5000 varv så bluddrade den på nervarvningen, precis som om bensinen inte blev helt förbränd.
Körde en runda och den gick som den skulle, skulle testa några repor och gasade och då tappade den orken och gick orent och jag såg den röda varningslampan fladdra till och jag stängde av motorn och körde in till kanten, bogserade bilen till firman.

Kollade remskivan (210 nm), kollade oljan och allt var som det skulle, (är ju livrädd för att ha tappat oljetryck och allt vad det innebär).

Startade upp och den vägrar, oljetrycksmätaren fladdrar när den går på startmotorn.

Köper nya tändstift, kollar rotor och fördelarlock visuellt (ser ok ut) och startar, får den till att gå på en eller två cylindrar om jag ger lite gas, men den går inte utan att man ger gas, luktar väldigt mycket bensin... men jag har oljetryck iallafall

Bytade DME relä, ingen skillnad.

Jag har haft problem två gånger under dom här 6 åren jag haft bilen med att LMM kontakten har bråkat, då har bilen gått väldigt illa och varit helt orkeslös, tills man ruckat på kontakten då har den gått som vanligt igen.

Ska ta komptest imorgon, återkommer om svar på detta.
Kolvringar, packboxar, topplockspackning är bytt för 14 mil sedan, bilen har gått riktigt bra efter detta.

Är ju självklart enormt besviken, framför allt fruktansvärt trött på detta elände som aldrig verkar ta slut

Kanske har tappat kompression på dom cylindrarna som inte tänder?
Kan LMM vara kass, är detta symptom isåfall (jag har en extra)?
Hur mäter man på LMM kontakten som ska in i LMM så jag inte har brott på kabeln?

Vad kan det vara? Tar oerhört tacksamt emot tips!
Last edited by emm on 2011-09-01 18:39:21, edited 1 time in total.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#2 Post by Mattias 924 »

Kolla så att inte kamremen har hoppat någon kugg eller två.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#3 Post by emm »

Mattias 924 wrote:Kolla så att inte kamremen har hoppat någon kugg eller två.
Ok, kikar på detta imorgon oxå, thx!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#4 Post by Erol »

Som sagt, kolla att kamremmen står rätt, annars skulle jag
gissa på styboxar. Har du en annan LMM kan det vara värt
att byta den först, men oftast brukar bilen gå om den är
dålig.


/Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#5 Post by emm »

Erol wrote:Som sagt, kolla att kamremmen står rätt, annars skulle jag
gissa på styboxar. Har du en annan LMM kan det vara värt
att byta den först, men oftast brukar bilen gå om den är
dålig.


/Erol




Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
Thx!
Kollar kamremmen, komp och LMM imorgon och återkommer.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#6 Post by Freddan »

Jag kan tyvärr inte svara på några av dina frågor tråkigt nog, men jag vill bara säga att du får vara min vän även om du kör BMW, om du förstår mig :wink:

Och om jag kan hjälpa till på något annat sätt än teknisk support så har du ju mitt nr nu.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#7 Post by gegge »

Kolla så att den inte får tjuvluft, dvs någon slang hoppat av efter LMM. Om det inte finns limphome mode kan den bete sig just så. Har hänt mig på flera turbobilar att jag skjutit en slang pga dåligt skruvad slangklämma.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#8 Post by DLS »

Precis som Gegge säger, börja med att kolla alla slangar samt att alla kontakter o kablar sitter som dom ska eftersom du haft ur motorn kan du ha missat att skruva fast nån slang eller fått på nån kontakt dåligt.

Jag har skjutit en slang en gång o då gick det knappt att hålla bilen vid liv.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras?

#9 Post by emm »

Kollade kamremmen så den inte hade kuggat över, tog komptest, kollade gnista, allt var ok, att jag hade bränsle visste jag eftersom det luktade enormt mycket bensin. Ryckte och rengjorde kontaktstycken, ingen skillnad, herregud, jag var verkligen nervös...

Köpte för ett par år sedan en LMM här på forumet, som jag tänkte ha i reserv ifall min egen la av... tog med den och började byta, när jag fick loss den som satt i, tittade jag i den för att se om någor var vajsing med den (man är ju kille, måste undersöka och pilla) klaffen stod vidöpen, märkligt tänkte jag, har den hängt sig öppen??? Skulle dra tillbaka den och det räckte att jag rörde den med lite kraft så ramlade en 1cm lång skruv ut som hade kilat fast sig i klaffen och väggen :shock: :shock: :shock:

Änglavakt?
Jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt ifall skruven hade åkt igenom LMM, in i turbon och vidare...

Jag stod och höll skruven i handen och tänkte vilken idiot jag är, där var ju skruven som skulle sitta på snorkelröret till luftburken som jag inte hittade... nu hittade jag den...
:#stupid:

Satte på den andra LMM jag hade, och startade bilen, wrooom... klockrent!
Körde en snabb runda för att se så allting funkade och ställde sedan bilen och tog min bruksbil hem, jag tror aldrig jag ska starta den mer för nu vet jag att den funkar och jag orkar inte ha den känslan i magen (jag vet att det bara är en bil, det bara är pengar, men jag är så ofantligt rädd om mina saker så det gnager i mig när det inte är bra, måste jobba mer på detta... inte nyttigt).

Detta kommer jag klistra in i min biltråd som en reminder... lägg INGA skruvar i luftburken emm!
Tack alla för tips, vad F-n hade jag gjort utan detta forum!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Bengt
Turbo-Poster
Posts: 408
Joined: 2004-03-29 19:41:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bjärred
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?

#10 Post by Bengt »

Grattis!

Såna här saker har vi alla gjort som hållit på ett tag. Speciellt när man skall göra det där sista klockan två på natten.
Den där känslan du har i magen kommer du att ha nytta av. Det är den som gör att man dubbelkollar, och det behövs alltid, plus lite tur och det har du ju.

Bngt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?

#11 Post by emm »

Bengt wrote:Grattis!

Såna här saker har vi alla gjort som hållit på ett tag. Speciellt när man skall göra det där sista klockan två på natten.
Den där känslan du har i magen kommer du att ha nytta av. Det är den som gör att man dubbelkollar, och det behövs alltid, plus lite tur och det har du ju.

Bngt
Thx!
DU är min idol!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?

#12 Post by Nahpets »

:) nära !!
Äntligen kan du börja njuta ju!

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Felsökningstips efterlyses, motor-ras? Änglavakt?

#13 Post by Henka_E »

Ah men fiii vaaaaan ibland har man tur! Spring och köp en lott grabben!!!!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]