Då jag är nybliven 944 turbo ägare har jag lite frågor angående min bil.
jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor!
Den första är att jag inte vet när kamremmen är bytt och har för avsikt att göra det snart. är det besvärligt? är hyffsat van i garaget och har bytt remmar förr, är de något speciellt man bör tänka på?
Det andra är att min tempmätare inte går upp alls högt på skalan vid normal körning. fel på mätaren? givaren? termostaten? har någon samma bekymmer?
tack för svar! Mvh Joel!
Kamrem, låg temperatur
-
- NA-Poster
- Posts: 11
- Joined: 2009-08-31 10:32:38
- Contact:
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Varmt välkommen hit! Tyvärr kan jag inte svara på din kamremsfråga eftersom jag inte bytt den själv, men det borde inte vara raket teknologi direkt.
Helt rätt val av bil tycker jag, släng nu upp en biltråd och var du kommer ifrån!
Helt rätt val av bil tycker jag, släng nu upp en biltråd och var du kommer ifrån!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
- Erol
- Moderator
- Posts: 4350
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Ang. kamremsbyte, så är det inte speciellt olikt andra bilar. Det enda du bör vara extra
vaksam på är balansaxlarnas inställning, lite klurig att fatta och lätt att sätta fel.
Sök här på forumet så kommer du hitta massor av info och länkar till "how to do it"-sidor!
Mvh Erol
Ps. Välkommen!
vaksam på är balansaxlarnas inställning, lite klurig att fatta och lätt att sätta fel.
Sök här på forumet så kommer du hitta massor av info och länkar till "how to do it"-sidor!
Mvh Erol
Ps. Välkommen!
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Jesper von Wowern
- Turbo-Poster
- Posts: 678
- Joined: 2007-07-05 12:40:22
- Telefon: 0701751401
- Bilmodell: 912-65, 944-84
- Årsmodell: 1984
- Location: Vellinge
- Contact:
Re: Kamrem, låg temperatur
Vet inte riktigt hur turbon är men mina N/A går tämligen kallt enligt mätaren och det lär vara helt normaltJoel wrote:Det andra är att min tempmätare inte går upp alls högt på skalan vid normal körning. fel på mätaren? givaren? termostaten? har någon samma bekymmer?
tack för svar! Mvh Joel!

/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
- Nahpets
- Addict
- Posts: 1774
- Joined: 2008-01-28 01:34:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sollentuna
- Contact:
Re: Kamrem, låg temperatur
Hej Joel,Joel wrote:Då jag är nybliven 944 turbo ägare har jag lite frågor angående min bil.
jag hoppas att någon kan hjälpa mig med mina frågor!
Den första är att jag inte vet när kamremmen är bytt och har för avsikt att göra det snart. är det besvärligt? är hyffsat van i garaget och har bytt remmar förr, är de något speciellt man bör tänka på?
Det andra är att min tempmätare inte går upp alls högt på skalan vid normal körning. fel på mätaren? givaren? termostaten? har någon samma bekymmer?
tack för svar! Mvh Joel!
välkommen.
Angående temp, ta ett kort alt klipp och klistra in en bild och visa vad du menar med låg. Åtminstone jag förstår inte hur din bil visar sin temp.
Angående kamrem, är du van sedan tidigare så är det nada problemas. När du river kamrem så kommer du behöva demontera balansremmen. Spänn denna inte får hårt, annars får du kompressorljud i motorn.
Se till att du inte står i en GDS hall eftersom det finns en hel del rör och slangar som ska flyttas på.
Porschelänken av de alla är www.clarks-garage.com, gå till garage shop manual. Denna är en mycket bra plattform för mekandet.
Sedan har du oss och Rennlist , http://forums.rennlist.com/ .
Just det ... sedan har vi en herre vid namn Bruce, www.arnnworx.com.
Nästan motsvarande kvalité a la Clark. Klicka in på hans 944 projects.
Mvh
Stephan
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Ett sätt att kolla om termostaten är med i spelet är att känna på kylarslangarna, främst den övre, när du varmkör motorn. Är saker och ting okay blir först motorn varm till mätaren visar cirka mittläge eller strax under, då öppnar termostaten och övre slangen blir rejält varm snabbt och därefter kylaren. När sedan även den undre slangen blir varm kommer strax fläktarna att börja dra igång, detta ska ske innan tempmätaren stigit särskilt mycket över mittläget.
Så lira det på min tidigare 944 N/A -86 när tempswitchen i kylaren och termostaten var bytta, innan så gick den kallt på landsväg pga läckande termostat och varmt stillastående pga trasig och bortkopplad termoswitch. Kosta ett antal hundralappar och lite slabbigt mekande att få ordning på.
//Magnus
Så lira det på min tidigare 944 N/A -86 när tempswitchen i kylaren och termostaten var bytta, innan så gick den kallt på landsväg pga läckande termostat och varmt stillastående pga trasig och bortkopplad termoswitch. Kosta ett antal hundralappar och lite slabbigt mekande att få ordning på.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]