Någon som varit med om nåt liknande? Jag har i år haft problem med laddtryck som inte vill komma alltid och har inte hittat nåt mönster. Magnetventil verkar funka, WG oxå, men ändå går den som ett skållat troll ibland, för att sedan bara ladda 0,2 bar en stund och sedan börja funka normalt igen. Detta utan att stänga av emellan ibland, medan det andra gånger löst problemet tillfälligt.
Idag testade jag att plocka bort kontakten till TPS:en och då ökade tomgången lite. När jag sedan satte tillbaka kontakten så hördes ett tydligt luftljud från tomgångsmotorn, så jag skruvade lite hit och dit på tomgångsskruven, och då minskade detta ljud påtagligt. Så jag kopplade loss TPS:en igen, skruvade på skruven tills motorn gick jämnt och fint och sedan kopplade jag in TPS:en igen. En provtur visade att laddtrycksproblemet i princip var borta. Nu ska det förstås bli spännande att se hur tomgången är imorgon när det vankas kallstart, men man hoppas ju...
Har någon annan varit med om något liknande, är jag lösningen på spåren, eller var detta en slump?
Tomgångsskruven = intermittenta laddtrycksfel+soppaförbrukn?
-
- Carrera-Poster
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
-
- Carrera-Poster
-
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Det är svårt att svara på om du är på rätt spår. Generellt kan man säga att den här typen av motorer och senare modeller med många sammankopplade system och elektronisk styrning har ingen enkel kausalitet dvs orsak-verkan samband. Samma symptom kan ha väldigt olika orsak.
Vanliga fel är vakuumläckage eller givarfel. Speciellt allt gammalt gummi brukar kunna ställa till mycket problem.
Bengt
Vanliga fel är vakuumläckage eller givarfel. Speciellt allt gammalt gummi brukar kunna ställa till mycket problem.
Bengt
951-91, egna chip (och alldeles för mycket pengar spenderade)
-
- Carrera-Poster
- Nahpets
- Addict
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Hej!
Nu låter det som det löst sig, men ändå:
Jag hade nyligen ett liknande fel, där mer pekade på att det var ett elrelaterat fel som orsakade frånvaro av ladd. Det visade sig att den elektriska kontakten mellan kabelkontaktdon och magnetventilen var dålig.
Bilen gick därför i felsäkert läge.
Ordnade en kabelstump så jag kunde läsa den elektriska signalen till magnetventilen.
Det visade sig att signalen fanns där hela tiden, men överföringen av denna var dålig till magnetventilen.
Vilket medförde att magnetventilen var konstant öppen eftersom ingen reglersignal fanns => motsvarande ladd för felsäkert läge.
Mvh
Stephan
Nu låter det som det löst sig, men ändå:
Jag hade nyligen ett liknande fel, där mer pekade på att det var ett elrelaterat fel som orsakade frånvaro av ladd. Det visade sig att den elektriska kontakten mellan kabelkontaktdon och magnetventilen var dålig.
Bilen gick därför i felsäkert läge.
Ordnade en kabelstump så jag kunde läsa den elektriska signalen till magnetventilen.
Det visade sig att signalen fanns där hela tiden, men överföringen av denna var dålig till magnetventilen.
Vilket medförde att magnetventilen var konstant öppen eftersom ingen reglersignal fanns => motsvarande ladd för felsäkert läge.
Mvh
Stephan
-
- Carrera-Poster
Tack för inputen. Jag har nu gjort en riktig tomgångsjustering enligt Clark´s Garage och peppar, peppar, det verkar som om problemet är löst. Tomgångsskruven verkar sitta tämligen löst så det är inte orimligt att den vibrerar ur läge. Ska nog låsa den med en klick silkon eller nåt. Tänker också bygga mig en likadan anslutning för tätningstestning av insug och slangar som Naphets beskriver i biblioteket och se om det pyser nånstans. Tankade fullt igår och ska toppa upp om tio mil eller så, för att se om förbrukningen gått ner också. Tankningen igår visade på en förbrukning på 1,45 liter per mil, och det är inget jag känner igen från tidigare.
- claves
- Addict
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
Min erfarenhet av intermitent laddtryck alt. skyddat läge är att TPS inte fungerar.. hade samma problem som dig, att den tveka ibland och gick in i skyddat läge.. mätte upp TPS´en och den visade inte på något fel men bytte den ändå... nu fungerar allt..
/C
/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Mårten
- Addict
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
Min vibrerade oxå ur läge. Låstes med en lämplig stump plastslang som passade att trä över skruvskallen och då medelst friktionen mot "huset" fick skruven att stanna i läge.Peter O wrote:Tack för inputen. Jag har nu gjort en riktig tomgångsjustering enligt Clark´s Garage och peppar, peppar, det verkar som om problemet är löst. Tomgångsskruven verkar sitta tämligen löst så det är inte orimligt att den vibrerar ur läge. Ska nog låsa den med en klick silkon eller nåt.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...