Däckbredd på 951?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Om 285 eller 295 går på beror på bredden på fälgen. Att det sitter 255 på idag säger inte så mycket om fälgens bredd så du får nog kolla upp det innan du kan få ett korrekt svar. :)

Samma gäller för framfälgen... man måste veta bredden på den för att veta om 255 funkar... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Nahpets »

285or går lätt på baken!

Se till att ET är rätt bara :) .
Jag har ET65 på mina Cup3or (10 tum bredd).
Tyvärr på dessa har jag 265 idag ... :( så det blir lite mer regnbana på Sviesta med Patand senare i år som mentor så jag kan köpa nya Nankang :twisted: !!

Se bilder för passning!

Mvh
Stephan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Nahpets wrote:Tyvärr på dessa har jag 265 idag ... :( så det blir lite mer regnbana på Sviesta med Patand senare i år som mentor så jag kan köpa nya Nankang :twisted: !!
Hehe... ska du köra slut på 265orna så är det väl bättre utan regn?! ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#5 Post by Corleone »

265/35-18 på 9" Le Mans fram + 285-295/30-18 på 11" Le Mans bak funkar fast med rullade skärmkanter bak,
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Nahpets »

patand wrote:
Nahpets wrote:Tyvärr på dessa har jag 265 idag ... :( så det blir lite mer regnbana på Sviesta med Patand senare i år som mentor så jag kan köpa nya Nankang :twisted: !!
Hehe... ska du köra slut på 265orna så är det väl bättre utan regn?! ;)
Vill inte slita på diffen :lol: !

Mvh
Stephan

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Dea »

Vilka ETn kör ni med dessa fälg och däcksbredder?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#9 Post by gurra »

Du har med 99% säkerhet 9" breda bakfälgar. 275or går men är inte riktigt optimalt.
Jag har 11" breda bakfälgar utan rullade kanter eller andra modifieringar (förutom handbromskabeln) men då gäller det att ET är perfekt.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#12 Post by Tomas »

Med 295/30-18 Toyo R888 på 11" fälg med ET någonstans kring 45-50 (minns inte exakt) så fick jag rulla bakskärmarna något. Med lite högre ET skulle det nog gått bra utan rullning.
Kom ihåg att däcksbredderna skiljer mellan olika däck även om de anges till samma bredd.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#13 Post by Mårten »

Vad gäller för däck & fälg. Får någon del av fälg/däck gå utanför sidan på karossen överhuvudtaget. Bakskärmarna svänger ju liksom in nertill. Någon som vet vad som gäller? På Nahpets bil här ovanför så är ju fälgen utanför skärmen nertill.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Torbjorn968 »

Om du skall ha en snabb bil så skall den sänkas så mycket att däcken ändå inte kan gå utanför skärmkanten.

Själv kör jag för närvarande 10" med 285 bak (Cup 3 kopia) och 9" Cup 3 orginal fram med 255. Framskärmen på 968 kanske är annorlunda än 944 men bak borde vara samma. Ideal kompromissen för bana tycker jag är 255 runt om: 2 reservdäck med i bilen passar överallt. Rotera däck sparar däckskonto etc.

//TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#15 Post by Mårten »

Sökte lite på bl a Bilprovningen och fann detta:

Bilprovningen regler

Där hittar man:
Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Smedberg