951 -86

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
AnR
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2010-05-28 20:05:46
Contact:

951 -86

#1 Post by AnR »

Nyligen inhandlad ifrån Nyköping, kollade ett tag innan jag fastnade för den här, bra bruksskick, få ägare och nästan helt orignal. Fick med ett set 16" BBS som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med, annars ska den lagas där det behövs samt besiktigas för MHRF försäkring.

Funderar över framljus, alternativ till halvljus, ser bara parkeringsljus på första steget på ljusvredet?
Koppla bort larm ifrån 80-talet eller försöka få igång?

Chassimodifiering eller behålla original, har en Alfa GTV6 i banutförande så ska försöka hålla nere uppdateringarna och bruksväredt uppe..

Tog ut den på Kinnekulle för att lära mig mer om den, kul bil!
7320178419.jpg
IMG_1862.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -86

#2 Post by emm »

Grattis!

Angående halvljus så kör jag med första vredet tillsammans med dimljus.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: 951 -86

#3 Post by fälgen »

Gratulerar till en trevlig bil!

Vad är det som behöver lagas?

Angående halvljus så finns det väl bara i pop-up lysena? Jag brukar också köra som emm skrev, det gäller bara att komma ihåg att stänga av dimljuset om man behöver ta upp lysena...Något jag inte brukar vara vidare bra på =)

AnR
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2010-05-28 20:05:46
Contact:

Re: 951 -86

#4 Post by AnR »

Det som behöver ses över och lagas, vad jag vet är

- Kamremsbyte, kollat med Sanden
- Dimljus fram, kostar de så mycket?
- Listen mellan kaross och baklucka.
- AC, osäker om jag ska spendera så mycket för att få igång den på en 25 år gammal bil..
- Startnyckeln har klickat några gånger, inte felsökt ännu, känns lite olustigt

Annars laddar den bra, går som (jag tror) att de ska och fungerar bra.
Ska få nya bakdäck också, så jag vågar köra när det regnar så mycket som det gör, ligger i garaget och väntar
0537490945.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -86

#5 Post by emm »

AnR wrote:Det som behöver ses över och lagas, vad jag vet är

- Kamremsbyte, kollat med Sanden
- Dimljus fram, kostar de så mycket?
- Listen mellan kaross och baklucka.
- AC, osäker om jag ska spendera så mycket för att få igång den på en 25 år gammal bil..
- Startnyckeln har klickat några gånger, inte felsökt ännu, känns lite olustigt

Annars laddar den bra, går som (jag tror) att de ska och fungerar bra.
Ska få nya bakdäck också, så jag vågar köra när det regnar så mycket som det gör, ligger i garaget och väntar
Kamremsbytet är Sandén mycket vettig i pris på, passa på och byt vattenpumpen om du inte har historia på att den är bytt...

Dimljus fram är tyvärr inte kostnadseffektivt =/

Skulle rekomendera dig en extern extra laddtrycksmätare.

Chip av Bengt här på forumet gör underverk, prova, du kommer inte bli besviken!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

AnR
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2010-05-28 20:05:46
Contact:

Re: 951 -86

#6 Post by AnR »

Bilen mår inte riktigt bra :-(

Efter byta av bränsle och bromsslangar till stålomspunna, rostlagning och rembyte av Sanden så körde jag en eftermiddag igenom en störskur i närheten av Trollhättan och bilen slutade svara på gas..hosta och inte vara körbar längre..

Efter diskussion med Peter Sanden, (vilken klippa!), och idogt surfande på rennlist och här ska jag börja med tändkablar, stift, bränslefilter och byta TPS på spjället..

Vill att den ska gå att köra så jag kan prova Rudskogen och Gotland Ring i sommar, inte stå i ett mörkt garage..

Har även för mig att det fanns någon verkstad i närheten av Trollhättan som hade kunskap om 944:or ?

Några tips eller ledtrådar om mer kunskap eller hjälp i närheten, Peter Sanden har fullt upp..

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: 951 -86

#7 Post by emm »

Känns som om jag tjatar om detta ibland, men rucka på kontakten till LMM, har hänt mig några gånger...
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 951 -86

#8 Post by Nahpets »

Ey kompis ... var bor bilen ? 8)

Är du i 08området så är du nära ett antal turboägare.

AnR
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2010-05-28 20:05:46
Contact:

Re: 951 -86

#9 Post by AnR »

Bilen bor i Trollhättan, så att köra den till Sollentuna vore en bedrift :-)

Glömde säga att den startar och går ganska normalt någon eller några minuter innan den slutar sporadiskt att svara på gas och hosta, detta tolkade jag till TPS:en ?

Tack för uppmuntran och tips!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 -86

#10 Post by Erol »

AnR wrote:- Listen mellan kaross och baklucka.
- AC, osäker om jag ska spendera så mycket för att få igång den på en 25 år gammal bil..
- Startnyckeln har klickat några gånger, inte felsökt ännu, känns lite olustigt[/attachment]
- Listen till bakluckan köper du för en 100-lapp eller två på Swedol.
- AC är otroligt skönt att ha i dessa växthus till bilar, kan vara värt att kolla upp.
- Dåligt batteri eller ärgade kontakter på startmotorn låter nära till hands.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 951 -86

#11 Post by bergodalvana »

Bor du i THN?
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
MattiasA
S2-Poster
Posts: 278
Joined: 2006-06-21 20:23:38
Bilmodell: 944Turbo -90
Årsmodell: 1990
Location: Trollhättan
Contact:

Re: 951 -86

#12 Post by MattiasA »

AnR wrote:Har även för mig att det fanns någon verkstad i närheten av Trollhättan som hade kunskap om 944:or ?
Hej,
inget jag hört. Även om det är en bit till Kungsbacka så pysslar Peter Sandén om min bil vid behov.

Tror du att det har ett samband med regnet så låt den stå torrt ett tag och se om det mår bättre igen.

/Mattias
Mattias Andersson
944 turbo-90
PCS 10746

AnR
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2010-05-28 20:05:46
Contact:

Re: 951 -86

#13 Post by AnR »

Japp, bilen står just nu i ett mörkt garage i Trollhättan, står torrt och startar bra för att efter en stund börja få problem med att svara på gas..

Sanden är 12 mil bort och har inte tid just nu

Ska prova tipset med LMM kontakten + lite till i helgen.

AnR
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2010-05-28 20:05:46
Contact:

Re: 951 -86

#14 Post by AnR »

Bilen fungerar som den ska efter en ny spjälllägesgivare, dumpventil och allmän tillsyn :-)
Ska för att öka förtroendet för den ha en bilelektriker se över den innan jag kör långt med den igen.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 951 -86

#15 Post by patand »

Alltid härligt när problemen löser sig! Grattis! :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]