Stylad och lätt skändad 924 - Smulan

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Mrbuick
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-12-26 16:46:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bräcke
Contact:

Stylad och lätt skändad 924 - Smulan

#1 Post by Mrbuick »

Ja, Jag tänkte ta o lägga upp "Smulan" här för att se om det finns nån som vill komentera.

Det är en 78a 924 som jag har haft som projektbil nu i vinter. Köpte den i December månad och jobbat fram till nu med att göra i ordning den.

Det satte ett Kjolpaket på bilen som inte riktigt passade som har gjorts om så att det passar, och den högra skärmen som var tillknycklad har blivit riktad och spacklad, Sen har hela bilen blivit omlackad då den var i färgerna vit, primergrå, råsa och svart innan, numera är den helvit.
[/img]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Mrbuick
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-12-26 16:46:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bräcke
Contact:

#2 Post by Mrbuick »

Nu mera ser den ut så här
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Mrbuick
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-12-26 16:46:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bräcke
Contact:

#3 Post by Mrbuick »

Fronten
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Mrbuick
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-12-26 16:46:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bräcke
Contact:

#4 Post by Mrbuick »

Och så lite andra vinklar
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Tino Carrasco
Turbo-Poster
Posts: 635
Joined: 2005-01-28 14:40:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg Tågaborg
Contact:

#5 Post by Tino Carrasco »

Ser ju lite 80 tals retro ut! Bra jobbat! Kittet är lite egen made antar jag? Du skulle bytat ut fälgarna mot 15 tummare det hade fyllt ut lite bättre. Högtalarna ser lite unerligt ut i en sådan gammal bil men det viktigaste är att du är nöjd! Keep up the good work! Skönt att folk tar hand om sina 924:or och inta bara spacklar över och stripar dom sen ser dom ut som F-n själv!
Ex 924 N/A 80
Ex 924 N/A 82

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Pehr Johnsson »

Ser ju trevlig ut! :) Lägg lite tid på fälgarna också så blir den grymm!! :)
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

Precis som tidigare talare: Schysstatill fälgarna och sen en säkning på det så kommer den se ännu grymmare ut! :D

Bra jobbat!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Mrbuick
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-12-26 16:46:17
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Bräcke
Contact:

#8 Post by Mrbuick »

Om jag ska vara riktigt ärlig så är jag lite lur på att sälja den och försöka köpa en 931 eller 944, annars så har jag FUNDERAT på nya fälgar, tänkte att det skulle passa snyggt med svartmålade med mycket luft mellan "ekrarna" om man kan uttrycka sig så.
eller vad tror ni?

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#9 Post by Frostyfog »

Numera är Smulan bosatt i Göteborg och kanske, bara kanske kommer den bli trafikvärdig :twisted: snart...
så fort jag listat ut vad alla knapparna går till, satt tillbaka främre ljuddämparen som någon tyckte var onödig och lite annat smått som att lära mig växla vettigt med en sliten z-låda.
och sedan kanske fixa odometern

User avatar
JDr
Addict
Posts: 1172
Joined: 2005-09-09 11:38:12
Bilmodell: 944 turbo
Location: Lindome(Gbg)
Contact:

#10 Post by JDr »

Trevligt med ännu en frontmotor porsche i krokarna...
NU kör jag 951!!

Jimmy PCS# 10550

Tidigare:
924 -79

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#11 Post by Frostyfog »

Nu efter knappt två veckor så har man hittat mer än tillräckligt med saker att felsöka och störa sig på (så går det om man inte testar ALLT innan köp):

1a) vänster högtalarkonsol
krockar med karmen i framkant - får smälla igen dörren som om det vore någon annans bil.
1b) vänster dörrinredning
sitter inte fast särskilt väl... tror inte det var meningen att den skulle röra sig 1-2 cm när man drar i handtaget. men inredningen är trasig så det får jag kolla närmare på sen efter mer allvarliga saker.
1c) visst är det härligt att inte kunna låsa upp dörrarna från insidan! "pinnarna" uppe vid rutan sitter inte fast i låsmekanismen.
1d) ovanför Sveriges mittlinje är fönstervevar "optional"

2a) ankdamm vid passagerarens fötter.
batteriets fästen är bultade rakt igenom plåten (tätade med silicon el liknande)... inte säker på om det är orsaken men blött är det. [rev ut handskfack och foder igår i ficklampsljus, får fortsätta vattentesta idag]
2b) läckage genom bakrutans vänstra gångjärnl

3) Ångande avgaser från start med kall motor (vitt moln i 2 min på tomgång), detta försvinner efter varmkörning.

4) Växellådans synkringar är slitna punkt

Nämnde jag att synkringarna var slitna?...

5) styrningsglapp i mittläget

6a) löst dinglande bromsslängar fram (sitter inte i gummibussingen på fjäderben)
6b) vänster däck tar i bromsslang och fästet i hjulhuset vid max rattutslag vänster (osäker på höger sida)

7a) intryckt höger ögonlock (syns på bilderna ovan)
7b) plastsargarna runt strålkastarna är icke närvarande
7c) positionsljus på dimmljusplats är opraktiskt då det inte är godkänt som varselljus

8) Jo, den ÄR så sne i bakvagnen som bild 1883 visar - det är nog 3-4cm skillnad i avstånd hjulhus-däck mellan höger och vänster

9) ljuddämpare skall dämpa oljud från motorn hörde jag någon säga innan jag startade motorn... seriöst så är Smulans tomgång lika högljudd som min mors Spacestar i 120 knyck

10a) tomgång på 1000-1100 även med helt iskruvad tomgångsskruv och lossat gaslänkage
10b) lite ojämn gång, men jag har inte lyssnat på andra 924or så inget att jämföra med
10c) gasvajerhöjlet sprucket och medför märkbar "stiction" vid gas från tomgång - det är inte alltid kul att rycka till varje gaspådrag vid krypkörning, och varva motorn konstant är ju inte heller helt ball.

11) Vindrutetorkarnas översta läge funkar icke... jag blir gladast om det är ännu en glappande sladd någonstans


Samtidigt kan jag nämna vissa roliga småsaker som redan blev fixade:
1) Höger halvljus ville inte fungera större delen av hemvägen, efter 20 min letande kommande dag hittades orsaken: någon som satte en 6,3mm stifthylsa på ett avbrutet stift i original-kopplingsplint vid strålkastarmotorn (2,8mm hylsa hade varit bättre storleksmässigt?! kanske?)
2) spolarpumpen begärde pension pga gammalt hederligt slitage...
3) någon monterade bakluckan med extra brickor som mellanlägg... de försvann efter första regnet och plötsligt var bakluckan både vattentät(are) och enklare att öppna (får kolla om jag kan lyfta den lite till så den öppnar sig själv när man låser upp och om infästningen blivit tät)
4) elvärmen till bakrutan fick en söndrig kabelkontakt utbytt... väldigt viktig detalj i en fuktig bil
Last edited by Frostyfog on 2008-09-13 07:43:50, edited 1 time in total.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Frostyfog wrote:3) Ångande avgaser från start med kall motor (vitt moln i 2 min på tomgång), detta försvinner efter varmkörning.
Låter helt normalt vid kall motor och fuktig väderlek. Det är vatten som förångas i avgassystemet. Hade det däremot fortsatt även vid varm motor så hade man kunnat befara trasig topplockspackning och vatten som läcker in i cylindrarna men det tror jag knappast så som du beskriver det. :)

Lycka till med övriga småfel. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Frostyfog
S2-Poster
Posts: 295
Joined: 2008-05-27 18:06:05
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by Frostyfog »

patand wrote:Låter helt normalt vid kall motor och fuktig väderlek. Det är vatten som förångas i avgassystemet.
Jad tänkte faktiskt just det, trevligt att man kan gissa rätt även som nybörjare :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Kom just på en sak... du bör uppdatera rubriken på tråden så att den följer den standard som alla biltrådar ska ha. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#15 Post by Erol »

patand wrote:Kom just på en sak... du bör uppdatera rubriken på tråden så att den följer den standard som alla biltrådar ska ha. :)
Det blir svårt, då han inte skapat tråden, utan föregående ägare gjorde det!

Jag rekomenderar att han startar en ny tråd, där han skriver vad han gjort
och kommer att göra med bilen.



Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users