Hey hey ...
P3 sänder "Ligga med P3" och jag får frossa i diverse yngre människors erfarenheter av zoner, vätskor och läten.
Blodet rinner tillbaka till hjärnan och när "jag är tillbaka" sitter jag och stirrar på mina spacklingsförsök.
Första intrycket: HELVETE vad det kladdar ...
Andra: SATAN vad det härdar fort ...
Tack och lov är det inga större ytor som ska spacklas.
Efter att första lagret torkat går det mycket bättre de andra gångern!
FInner att slipningen är den roligaste delen. Det är då skapandet börjar. Artisten inom en vaknar till liv ... en böj här, en böj där ...
Stort tack till Joakim.S som tog tag och svetsade tröskel åt mig!

Jag ville ge honom en kram efter avslutat arbete. Men det var sent, becksvart och gester kunde misstolkas

.
Så tacksam när människor åtar sig hjälpa till. Tack Joakim.S!
Pricken på i:et var att få vara akutjour åt en holländare som antagit sig blackwork på en hög ställning (ca 3 meter) med alltför liten bas precis utanför våra portdörrarna.
Liksom vi var han stolt ägare av att äga problem. I hans fall Citroen CV2 om jag minns rätt.
Lycka till ... önskar jag honom. Rätt land för dessa bilar.
Joakim gick metodiskt tillväga med arbetet och jag var hans lilla slav och det kändes riktigt bra! Jag fick lära mig vad en flapdisk är och att vi varit kollegor

.
Efter att ha kapat en plåtbit från tröskeln så visade det sig att plåten var riktigt bra
Detta borde jag kollat via den bakre plastpluggen i tröskelns ände i hjulhuset. Tyvärr fattade jag detta försent ... men jaja ... all rost är borta nu.
Efter att Joakim.S var klar med att smiska plåt lade jag på 2 komponents etsande epoxi primer från Hagmans, sedan bar det hemåt!
Väl hemma var det uppallning med sidan i vädret och dags för spackling och slipning.
Ganska duktig utmaning för en förstgångare som jag: tröskelns kurvatur över till bakskärmen.
Spännande! Efter att ha synat hela tröskeln finner jag också att främre delen är så pass blästrad att denna behöver också primas, spacklas och lackas.
Jag vill göra detta ordentligt.
Därför kommer framskärmen att demonteras och i samma veva fronten. Framskärmen har gammal skada från min 1a bankörning med R-däck och minnet av detta slutade med just en bucklig framskärm. Samt att även den har ngn konstig uppallningsskada...

man undrar ju vad folk har för sig!!
I skrivande stund är spacklingen princip klar och sista slipningen ska göras på tröskeln. Tröskeln är nedslipad på gammal lack till bodyn. Eventuella plåtrena ytor har smakat Hagmans 2k epoxi innan spackling. Snart är det dags för body!!
Efter detta kommer bilen att ställas av och jag kommer att älska med mina framskärm och front i mitt provisoriska lackförråd

.
Funderar på att passa på att häkta av förardörren med ...
Nästa säsong blir det vitlack a Alpinweiss.
Blev så j-a geil av att hålla på med lack så jag gick och köpte mig en färgspruta.
Har läst så många lackeringstrådar så jag är proffs i teorin ...
Nåja ... upp till bevis.

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.