951 -86 | "Max Green" eller "Grüne Hölle"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#136 Post by Erol »

Det har varit dåligt med uppdateringar här, det har heller inte hänt så
mycket i garaget, framt tills i helgen, men här kommer en resumé.

Efter en svacka av dålig självdiciplin och dålig motivation, som avhjälptes
genom att hjälpa "951master" att få igång sin bil :? så har jag tagit tag
i min egen. Jag har flyttat över den till Richards (951master) garage för
att kunna få hjälp av honom, samt utnyttja fördelarna med hans 2-pelarlyft,
dessutom är det ju alltid roligare med sällskap! :lol:

Image


Jag har börjat att plocka ihop motorn sakta men säkert, det tar lite extra
tid när det har gått 2,5 år sedan man plockade isär den, samt att jag inte
har 100% koll på alla skruvar/delar, då det blev lite oreda i och med att jag
flyttade allt till Richards garage. :roll:

Image


I torsdags fick jag en glad överraskning då Richard på eget bevåg
bemödat sig att linda mina grenrör med värmebandage... Nice!

Image


Ser lite mer ombonat ut när man fick dit grenrören :wink:

Image


Under torsdagen knåpade jag dit en kamaxelgivare på kamdrevshuset,
vart under omständigheterna rätt så bra...

Image


Passade även på att skruva dit resterande remskivor och hängde på
remmen, även om kamhjulet skall bytas mot ett ställbart innan motorn
startas upp.

Image


Under fredagen började jag att dra kablar till givare m.m. Det tar mycket
mer tid och få detta snyggt än man först kunnat tänka sig :?

Image


Passade även på att linda crossoverröret och downpipe med avgasbandage.

Image


Avslutade med att sättta på "kondomen" på turbon, dvs. värmeisolerande
tygbit som man lindar runt avgashuset på turbon.

Image


Avslutar med en helhetsbild på motorn, det är lite småfix/justeringar, samt
att sätta dit koppling och svänghjul. Sen är det dax å kasta in motorn i
bilen :twisted: Förhoppningsvis sker detta nästa helg!

Image


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#137 Post by Bubby »

det tar sig.. =) själv körde jag porsche på kvällen.. gick riktigt bra.. Lycka till..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

#138 Post by Nahpets »

Vilket arbete!
Mycket trevliga bilder.

Mvh
Stephan

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#139 Post by DLS »

Blir kanon det där, snart kanske vi kan ha en stor träff :)
ni har väl kollat att alla svetsfogar är täta innan ni lindade alla rör ;)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#140 Post by Kjell 944 »

-Vad kan man säga!
-Det är väl så, alla som renoverar sin bil drömmer om att det ska bli eller se ut när det är färdigt.
-Det som skall till är väl "bara" kunskap,pengar,plats,tid och tålamod :P
Kanske en vision om hur det ska bli i slutändan!
Mycket nice :d=:
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

#141 Post by rob3rt »

f*n vad fint det blir :d=: när får man se dig o bilen på eskilstunas gator då??
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#142 Post by Erol »

rob3rt wrote:f*n vad fint det blir :d=: när får man se dig o bilen på eskilstunas gator då??

Ja du, hade jag fått bestämma så hade det skett för ett år sedan eller
åtminstånde under försommaren i år... men så har det inte blivit.

I dagsläget så sitter motorn på plats och det mesta är klart för att vrida på
nyckeln, dock endast för att se om givare och sprut ger de signaler som de
bör. Jag fyllde olja och glycol i helgen som var och till nästa gång jag är och
skruvar så borde en test av givare bli verklighet. Jag hann även med att
lufta bromsarna, så de bettar som de ska nu!

När/om detta funkar skall växellåda, stolar, instument, lister, handtag m.m
m.m m.m monteras. Med lite tur kanske man kan hoppas på en provstart
innan vintern, men risken är att den blir ståendes till våren analkas.

Slänger upp lite bilder senare ikväll...


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#143 Post by Henka_E »

Shit, håller verkligen tummarna att du får starta den i år.... Hade varit jäääävligt kul faktiskt!!! Hang in there!!

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#144 Post by Erol »

Lägger upp lite utlovade bilder från den sista tidens skruvande...

Ordet "kabelapa" dyker upp i huvudet när jag såg Richard ta en titt på elsystemet!
Image


Bromsar och chassie monterat
Image


Provmontering av insug, spridarbrygga m.m för att kunna koppla in givare, spridare m.m
Image


Här har jag precis fått dit hjulupphängnng, krängare och styrväxel
Image


Ställbart kamdrev som tagits fram av "951master"
Image


När jag skulle motera insuget såg vi till min fasa att det var fullt av
blästersand invändigt, fastkletat i oljefilmen som fans där, jag skickade
med det till Richards jobb för grundlig hetvattentvätt. Det gjorde susen,
men det heta vattnet tog även med sig silverfärgen :? silverfärg var slut
på lagret så istället togs ett snabbt beslut på att lacka insuget svart.

Så här ser motorutrymmet ut i dagsläget.
Image



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Malte
S2-Poster
Posts: 219
Joined: 2009-01-23 19:38:59
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Ängelholm
Contact:

#145 Post by Malte »

Heheh tror inte bilen såg så bra ut ens när den var ny...ser förbaskat trevligt ut :)

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#146 Post by 951master »

Erol wrote: Ställbart kamdrev som tagits fram av "951master"
Går att få fram fler vid intresse..

/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#147 Post by DLS »

att tänka på är att det kamdrevet passar inte utan modifikation på orginal fördelare...
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#148 Post by Erol »

DLS wrote:att tänka på är att det kamdrevet passar inte utan modifikation på orginal fördelare...

Stämmer!

För min del är det ok, då jag opererat bort fördelaren. Men det går med ett
mindre ingrepp att moda kåpan på en orginalbil och sedan funkar det.


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#149 Post by 951master »

DLS wrote:att tänka på är att det kamdrevet passar inte utan modifikation på orginal fördelare...
dock enkel modifikation. :wink: Funkar ju bra på din bil eller hur? :)
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#150 Post by emm »

Jisses vad najs!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users