924 Turbo 1980 | Club Sport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1774
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#751 Post by Nahpets »

Kul!

Hoppas att denna säsong blir bra :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#752 Post by patand »

Det hoppas jag med Stephan! :-D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#753 Post by patand »

Ombesiktning idag:

Besiktningsmannen var en riktigt sur och tystlåten "gubbe" som först påpekade att det var lite läckage kvar (jag är tveksam men han ska väl veta).

Sen när han ändå kollade avgasvärdena frågade han om jag kunde justera dem (CO stod på 4,6x ungefär).

Visst sa jag, jag har en 3 mm insex med mig med sa jag och rotade fram den, skulle behöva låna en liten skruvmejsel bara (för att få bort locket över justerskruven). Lite irriterad på mig själv för att jag glömde skruvmejsel...

Han lyfte på ett verktyg i någon hållare vid sidan av och ryckte på axlarna... Jag la tillbaka insexan i bilen. Sen kolla han en stund på mätaren igen, den gick ner lite mot 4,3 - 4,4. Han indikeradeatt jag kunde lägga igen huven och gick och öppnade porten bakom bilen sen tog han bort slangen.

Jag tänkte "jaha nu blev det för högt avgasvärde pga jag inte kunde justera, ombesiktning igen"...

Så jag frågade jag om jag skulle köra ut. Du ska ha pappret först sa han.

Visst ja...

Fick det i handen och.......... GODKÄND! :shock: CO skrevs till 4,5... gränsvärdet är just 4,5! :D

Så skönt med en veteranare dessutom:
Transportstyrelsen wrote:Nästa besiktning ska ske senast: 2013-03-31
Gubben släppte väl igenom mig för att han visste att han skulle slippa se mig på minst 2 år till... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#754 Post by patand »

I söndags skulle jag tillsammans med två kompisar (kollegor från jobbet) få ut Porschen på isen var tanken.

Började bra med att det visade sig gå utmärkt att åka ut på sjön, lite "terrängkörning" men det klarades galant trots låg bil. :)

När vi väl kommit ut på sjön så fick jag för mig att jag glömt telefonen hemma, som tur var är det bara 2 km till sjön så jag drog hem efter telefonen. När jag klivit ur bilen hemma och går fram mot dörren så känner jag på bröstfickan... där låg telefonen... "idiot" tänker jag och åker tillbaka mot sjön igen.

När jag har 20-30 meter kvar till nedfarten mot sjön så tvärdör bilen helt plötsligt, direkt efter ett lite hårdare gupp så är det som att jag skulle vridit av tändningen! Hann inte ens köra ett enda varv på sjön... :cry:

Vi hjälps åt att putta 931an åt sidan så att det går att komma fram till och från sjön igen. Sen tar vi Audin och åker hemåt för att hämta verktyg och lite reservdelar. Jag misstänkte starkt något problem med tändningen eftersom bränslepumpen fortfarande gick och bilen dog så plötsligt.

Snodde tändmodulen och tändpsolen från frugans cabbe samt slängde med ett löst stift så vi skulle kunna se om det fanns någon gnista.

Väl tillbaka vid 931an så kopplade jag snabbt in tändspolen som vi hade med oss och "vrooom" bilen startade direkt! :mrgreen: Befintliga tändspolen hade tvärdött, kanske kortis eller något annat men nu blev det ut på sjön med 931an igen och vi hade riktigt kul! :D

http://www.youtube.com/watch?v=kydogtfX ... AAAAAAAEAA" onclick="window.open(this.href);return false;

Givetvis blev man lite "överladdad" när det filmades så det gick ju inget vidare den stunden, men kul var det ju fortfarande... ursäkta att det ibland blir att jag pratar engelska förresten, kollegan i Audin pratar inte svenska så det blir lätt att man pratar engelska när man pratar om honom, inget jag tänker på, blir så automatiskt liksom...

Med vanliga dubbdäck var det INTE lättkört med turbokicken som kommer vid 3000 varv, men det är nyttig träning (och roligt). Kollega nr två hade kört volvo 240 på isen för några år sedan och det var betydligt lättare enligt honom, mindre effekt och ingen turbokick...

Om inte denna vinter så till nästa ska jag försöka skaffa isdäck, ja ni hör ju hur dåligt det greppar med vanliga vinterdäck, det är nog vad som behövs på denna bilen! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3934
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#755 Post by [Bobo] »

Jag vill också sladda på is! :cry:
När kör ni nästa gång? Det är ju inte så långt från Linköping....

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#756 Post by patand »

På söndag är det planerat att köra igen. Hör av dig via PM du ha mer information. :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#757 Post by patand »

Igår träffades jag, Matsen och Joakim.S i Jockes garage för genomgång av inte mindre än 4 st G31 lådor. 3 av dem är mina och en var Mats låda.

Visade sig att 2 av mina lådor var ganska slitna men att det fanns någon del här och var i dem som var något man kunde använda för att plocka ihop en bättre låda åt Mats. De två lådor som var slitna är de två lådor där jag "tappat" 1:an tidigare år och där var mycket riktigt ingreppstaggarna för 1:ans växel totaslut.

Den 3:e lådan är en låda som jag aldrig själv använt, köpte den på vinst och förlust då förra ägaren sa att den aldrig skrapat något under den tid han kunde köra med den. Dock är ingående axeln på den lådan skadas så den måste bytas. Det som var väldigt bra med den lådan är att när vi öppnade den så såg den väldigt bra ut, alla ingreppstaggar på alla växlar var fina och så även de flesta synkringarna. Finns det pengar så kan det vara vettigt att byta 4:ans synkring men även den är troligen ok att köra med.

Jättekul att det lådköpet var vettigt, nu ska man "bara" byta ingående axeln på den lådan och sen har jag en fin låda att slänga dit på bilen. :)

Matsen skulle se över listan över vilka delar som var ok och inte på mina båda andra lådor och eventuellt köpa de bästa delarna av mig. Han kommer dock behöva köpa en del nya delar också innan han får ihop en vettig låda för sin rallysatsning.

Summa sumarum var det en rolig och nyttigt genomgång av mina G31or och både jag och Matsen lärde oss en hel del om hur lådorna är uppbyggda. :D Tack Jocke för att vi fick hälsa på dig och få lite av din tid och kunskap! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#758 Post by matsen »

LER och håller med föregående talare.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#759 Post by patand »

Igår blev det impulsköp av en uppsättning gathjul... :shock:

16x8 et23 med 205/55-16 hoppas de ska passa.

Bilder kommer ikväll förhoppningsvis.

Just ja, nya Ferodo FDS399 belägg har kommit med posten också! Skall lämnas till far för modifiering så de passar originaloken. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#760 Post by gegge »

Ska du gå upp från 205/50-15 till 205/55-16? Nyfiken på hur det kommer se ut med 16x8 ET23 fram.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#761 Post by patand »

gegge wrote:Ska du gå upp från 205/50-15 till 205/55-16?
Beror på hur man tänker... jag kör fortfarande 205/50-15 på racefälgarna, cookie cutters med R888.

Gatfälgar har jag åkt 205/50-15 ett par säsonger med cookie cutters som efter att jag sålt den andra omgången kakformar numera har 888:orna på sig. Men oftast har jag åkt med 195/65-15 på original 931 fälgar.
gegge wrote:Nyfiken på hur det kommer se ut med 16x8 ET23 fram.
Jag med! 7 tums cookies sticker ju nästan eller lite utanför skärmkanten, 8 tum borde vara en dryg centimeter till utåt. Funkar det inte så blir kanske 16 tummarna till salu (kan ju passa fint på cabben om frugan gillar dem).
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#762 Post by patand »

Tyvärr ingen bild på bilen med nya fälgarna ännu. Men här är iaf en bild på nya beläggen efter modifiering av Berand (kunnig far med tillgång till verkstadsutrustning):
FDS399_moddad.JPG
Beläggen är ju egentligen avsedda för Ford Sierra Cosworth (och kanske några andra bilar också) men med en relativt enkel modifiering enligt bild ovan så passar de i original 931 (och 924S, 944) bromsok. :#944burn:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#763 Post by patand »

Här kommer bilden på hur nya fälgarna ser ut på (den skitiga) bilen.
bild 1 (1).JPG
Tyvärr får jag inte på centrumkåporna just nu, behöver få tag i kortare muttrar. Bak måste jag ta bort spacern (blev lite för trångt mot skärmkanten) och antagligen korta pinnbultarna förutom kortare muttrar.

Men annars tycker jag det blev rätt bra. :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#764 Post by patand »

Blev lite mer meckat idag (ska ju köra på Sviestad på onsdag).

Några standardpunkter:

Ny tändspole (den gamla gav ju upp i vintras som ni kan läsa ovan)
bild 1.JPG
Ny kamrem
bild 4.JPG
Ny bromsvätska (behöver luftas igen, blev inte bra. Far har lovat komma och hjälpa till i morgon kväll)
Nya bromsbelägg fram
Gjorde rent och oljade in K&N luftfiltret
Kollade oljenivån (bilen verkar knappt dra någon olja alls, trots hård körning) och konstaterade samtidigt att oljan ser så fin ut så jag lägger den begränsade tiden jag har till förberedelser på något annat än oljebyte.

Ibland är det också verkligen skönt att ha lite delar på hyllan: Hörde i vintras att generatorn lät lite illa, så jag tog och monterade bort den idag. Visade sig att det främre lagret var helt slut eller kanske inte ens existerar längre. Men ingen fara, var ju bara att välja vilken av de två(!) andra generatorer jag hade låg som skulle få ersätta den dåliga. Flyttade över det relativt nya laddningsrelät och monterade den "nya" generatorn. Knäpptyst. :)

Upptäckte också att nedre frontplåten hade fått sig en tryckare under vinterbuset. Monterade bort den och rätade upp både den och det vänstra fästet. Passade också på att lacka gallret jag har som skydd framför kylaren svart istället för att det skulle vara vitt/rost färgat. Både plåten och gallret såg klart bättre ut efter detta. Far har lite original silverfärg som jag kanske snattar lite av och bättrar på plåten vid tillfälle.
bild 3.JPG
Tyvärr uppdagades lite nya grejer som behöver fixas också:

Båda främre bromsoken behöver renoveras, damaskerna var trasiga. Det får lov att funka på onsdag ändå dock. :(

Behöver nya belägg bak, det ska fixa innan onsdag.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

porschedennis
Carrera-Poster
Posts: 370
Joined: 2009-09-07 17:36:19
Bilmodell: 944 s2 -90
Location: Grästorp
Contact:

Re: 924 Turbo 1980 | Club Sport

#765 Post by porschedennis »

Har du kört med lika breda däck fram och bak tidigare på 924an? Det ska bli intressant och se vad du tycker det gör med bilen att ha dessa breda hjul på.

Mvh

Dennis
944 TURBO -85
S80 D4 -13
Renault clio R -06
Ford Transit disel -08
Case jx 60 -13

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users