I söndags skulle jag tillsammans med två kompisar (kollegor från jobbet) få ut Porschen på isen var tanken.
Började bra med att det visade sig gå utmärkt att åka ut på sjön, lite "terrängkörning" men det klarades galant trots låg bil.
När vi väl kommit ut på sjön så fick jag för mig att jag glömt telefonen hemma, som tur var är det bara 2 km till sjön så jag drog hem efter telefonen. När jag klivit ur bilen hemma och går fram mot dörren så känner jag på bröstfickan... där låg telefonen... "idiot" tänker jag och åker tillbaka mot sjön igen.
När jag har 20-30 meter kvar till nedfarten mot sjön så tvärdör bilen helt plötsligt, direkt efter ett lite hårdare gupp så är det som att jag skulle vridit av tändningen! Hann inte ens köra ett enda varv på sjön...
Vi hjälps åt att putta 931an åt sidan så att det går att komma fram till och från sjön igen. Sen tar vi Audin och åker hemåt för att hämta verktyg och lite reservdelar. Jag misstänkte starkt något problem med tändningen eftersom bränslepumpen fortfarande gick och bilen dog så plötsligt.
Snodde tändmodulen och tändpsolen från frugans cabbe samt slängde med ett löst stift så vi skulle kunna se om det fanns någon gnista.
Väl tillbaka vid 931an så kopplade jag snabbt in tändspolen som vi hade med oss och "vrooom" bilen startade direkt!

Befintliga tändspolen hade tvärdött, kanske kortis eller något annat men nu blev det ut på sjön med 931an igen och vi hade riktigt kul!
http://www.youtube.com/watch?v=kydogtfX ... AAAAAAAEAA" onclick="window.open(this.href);return false;
Givetvis blev man lite "överladdad" när det filmades så det gick ju inget vidare den stunden, men kul var det ju fortfarande... ursäkta att det ibland blir att jag pratar engelska förresten, kollegan i Audin pratar inte svenska så det blir lätt att man pratar engelska när man pratar om honom, inget jag tänker på, blir så automatiskt liksom...
Med vanliga dubbdäck var det INTE lättkört med turbokicken som kommer vid 3000 varv, men det är nyttig träning (och roligt). Kollega nr två hade kört volvo 240 på isen för några år sedan och det var betydligt lättare enligt honom, mindre effekt och ingen turbokick...
Om inte denna vinter så till nästa ska jag försöka skaffa isdäck, ja ni hör ju hur dåligt det greppar med vanliga vinterdäck, det är nog vad som behövs på denna bilen!