Regga Transit som biltransport?

Övriga diskussioner om annat än bilar.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Edvard
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2008-08-11 11:42:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping/Jönköping
Contact:

Regga Transit som biltransport?

#1 Post by Edvard »

Går i tankarna att skaffa en biltransport för transport av Porschen och en minigrävare.

Färdiga biltransporter (ej släpkärror) är ofta fantasifullt prissatta och därför blir man lite sugen på att bygga en egen.

En bekant har en transit 190 -77 som enligt vv.se får lasta 1800 kg, lätt lastbil. Tjänstevikt på 1700kg. "Flak - Lämmar (10)".

Frågan är vad de krävs för att lagligt få lasta bilar och mindre grävmaskin på den? Vad kostar en regning till fordonstransport?

Får vi transportera bilar på flaket utan att den är regad som fordonstransport?

(Vet inte om jag postade rätt, flytta gärna annars)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

Porsche Transit?! :shock:

Näe jag tänkte väl det... så tråden får allt flyttas till "Övrigt" istället för Teknik&Trim trots att Transiten har motorn fram... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Spånet
Addict
Posts: 3048
Joined: 2005-11-10 14:04:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#3 Post by Spånet »

patand wrote:Porsche Transit?! :shock:

Näe jag tänkte väl det... så tråden får allt flyttas till "Övrigt" istället för Teknik&Trim trots att Transiten har motorn fram... :D
Trodde Porschar hade motorn bak, my bad :wink: :D
MVH Lars G

Sponsorer: www.utzon.se www.veritasab.com www.levinracing.se Kumla däck AB
______________________
Inget framtungt :-)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25408
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Spånet wrote:Trodde Porschar hade motorn bak, my bad :wink: :D
Det sägs att det finns Porschar med motorn bak... men det är troligen bara ett illvilligt rykte från de som vill klanka ner på märket. Ingen vettig ingenjör sätter ju motorn bak på en prestandabil... fram eller i mitten är ju det som gäller för att få bra balans! ;) :lol:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Patrik Börjesson
Turbo-Poster
Posts: 414
Joined: 2008-10-25 13:30:14
Bilmodell: 944 -85B
Location: Örebro
Contact:

#5 Post by Patrik Börjesson »

Finns väl inget som säger att du inte får lasta en bil eller en minigrävare på den som den är idag, kan tänka mig att det är lite bökigt att få upp grejorna på flaket dock...

Att tänka på är att du inte ska regga som biltransport, för då får du nog inte köra annat än just bilar på den. (vet att detta gäller Båt och biltrailers, är inte helt 100 på om det gäller även denna typ av biltransporter)

Du bygger helt enkelt om den så du lätt kan köra upp bilen eller minigrävaren på flaket och besiktigare ombyggnationen (om det behövs), du ska inte behöva regga om den.

observera att detta är som jag uppfattat det hela och det finns möjlighet att det är på annat vis. är det så så får den som vet gärna komma med den rätta informationen.

Mvh

Knubbe
S-Poster
Posts: 157
Joined: 2007-04-17 16:51:55
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Skövde
Contact:

#6 Post by Knubbe »

Jag gjorde lite lösa efterforskningar i ämnet för ett antal årsedan eftersom vi har en LT31:a med flak stående som får lasta 1450kg reggad för b-kort.

Om jag minns rätt så kräver en ombyggnad av flaket att man reggar om. Det ska dock inte vara några större problem om man håller sig inom flakets standardyttermått och konstruerar med tydliga överdimensioner. I vårt fall handlade det om att sänka flaket och bryta det över bakaxeln. OM man samtidigt vill förlänga flaket är det tydligen lite besvärligare. Det var dock någtra årsedan jag funderade i de banorna och minnet är inte färskt...

Av olika anledningar blev ombyggnaden inte av, så originalfalket är fortfarande intakt.
//Knubbe

Magnus Johansson
I garaget: Volvo XC70 D4 AWD -16
Audi A3 Sportback 2.0tdi -13
Vw T5 skåp -06
Just nu porschelös,
Tidigare 944 S2 cab -91

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#7 Post by Notch »

Om man ska lägga ned tid och pengar på att bygga en biltransport, borde man då inte utgå från en mer modern lastbil? Transit -77 låter inte som någon höjdare komfortmässigt och ofta åker man ju rätt långa sträckor.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
Edvard
NA-Poster
Posts: 42
Joined: 2008-08-11 11:42:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping/Jönköping
Contact:

#8 Post by Edvard »

Notch wrote:Om man ska lägga ned tid och pengar på att bygga en biltransport, borde man då inte utgå från en mer modern lastbil? Transit -77 låter inte som någon höjdare komfortmässigt och ofta åker man ju rätt långa sträckor.
Anledningen är att den är skattebefriad och bara behöver bes vartannat år. Känns inte lönt att besikta och betala alla avgifter på en bil som vi använder ca 5-10 gånger per år.

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4350
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Erol »

Vad kostar en sådan gammal relik i reperation och underhåll? Å framför allt, hur mycket
soppa drar den? en modern lastbil i samma storlek ligger runt litern.



/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users